528 läst ·
13 svar
528 läst
13 svar
Bjälklag, Akustikmatta och sedan OSB?
Hej, vi har ett gäng som jobbar på vårt sommarhus. Vi var tvungna att byta ut bjälklaget, så nya limträbjälkar är nu på plats. För att ljudisolera och även ge viss värmeisolering under parkettgolvet på ovanvåning tänkte vi bygga lager för lager enligt följande:
Parkett
Akustikmatta 5mm
Dubbla OSB
Remsor av Akustikmatta 5mm på golvbjälkarna
Golvbjälkarna
Mineralull mellan golvbjälkarna
Gipsskiva 1,25cm
Låter det rimligt?
Här typen av akustikmatta vi tänkte använda: https://www.amazon.se/5-200-m²-ljudisolering-XPSgrönt-underlag/dp/B0C5RPMJP9
Parkett
Akustikmatta 5mm
Dubbla OSB
Remsor av Akustikmatta 5mm på golvbjälkarna
Golvbjälkarna
Mineralull mellan golvbjälkarna
Gipsskiva 1,25cm
Låter det rimligt?
Här typen av akustikmatta vi tänkte använda: https://www.amazon.se/5-200-m²-ljudisolering-XPSgrönt-underlag/dp/B0C5RPMJP9
Den gröna mattan är ju stegljudsdämpning? Den lär inte göra någon nytta om man lägger remsor på bjälkarna, den delen kan du nog hoppa över med gott samvete.
Jag skulle också skippa osb och istället lägga dubbla lager golvgips. Mycket effektivare för att dämpa ljud.
Jag skulle också skippa osb och istället lägga dubbla lager golvgips. Mycket effektivare för att dämpa ljud.
Tack för svar! Tänkte mest att remsan av akustik-/fibermatta mellan bjälke och OSB förhindrar att ljud transporteras vidare från OSB in i bjälklaget (en slags buffert).MathiasS skrev:
Är det inte riskabelt att bara använda gips som golv? Känns som att OSB blir ett stabilare golv som svajar mindre. Vi ska också ha upp nya mellanväggar på ovanvåningen så föreställer mig att det blir lättare för dem att fästa mellanväggarna i OSB.
Redigerat:
Ok, då får du börja på ruta ett. Jag antog att parketten var självbärande på det bjälklagsavstånd du har men så är det inte förstår jag.
Det normala är du att man lägger golvspånskiva för att få ett undergolv som bär, OSB har inget i konstruktionen att göra för att skapa bärighet. Sedan lägger man stegdämpning på det.
Det normala är du att man lägger golvspånskiva för att få ett undergolv som bär, OSB har inget i konstruktionen att göra för att skapa bärighet. Sedan lägger man stegdämpning på det.
De har redan skaffat all OSB och tänker lägga det dubbelt. En annan firma vi anlitade gjorde samma åt oss för några år sedan i ett annat hus och det blev väldigt bra. Vad tror du om att lägga 125mm gipsskiva ovanpå OSB och sedan den gröna fiberskivan ovanpå gipset?MathiasS skrev:
Ok, då får du börja på ruta ett. Jag antog att parketten var självbärande på det bjälklagsavstånd du har men så är det inte förstår jag.
65cm cc. Bjälkarna är 16cm höga och 10cm breda.MathiasS skrev:
Huset är 400 år gammalt (stenhus) så det är cirkaavstånd. Du kan följa projektet här: https://www.byggahus.se/forum/threa...renoveringsprojekt.509243/page-6#post-6401651
Är detta i sverige? Låter inte som en vanlig konstruktion i sverige. Varför inte hålla sig till ett limskruvat spånskivegolv (golvspånskivor) som är standard som undergolv och kommer ha rätt bärighet på cc60 (förutom där du ska sätta kakel/klinker där behöver du göra mer). Finns en fördel med att använda typkonstruktioner.
.....jamenar, var köper man ens 25mm OSB, finns inte i en enda byggaffär här.
Håller helt med har bara sett konsumenter lägga OSB på golv i Sverige vi använder golvspån men antar att TS är utomlands, verkar vara vanligt i USA..MathiasS skrev:
Är detta i sverige? Låter inte som en vanlig konstruktion i sverige. Varför inte hålla sig till ett limskruvat spånskivegolv (golvspånskivor) som är standard som undergolv och kommer ha rätt bärighet på cc60 (förutom där du ska sätta kakel/klinker där behöver du göra mer). Finns en fördel med att använda typkonstruktioner.
Ja, detta är i Kroatien. Helt andra dimensioner och material där. Det är byggnadsingenjören som bett om OSB 22mm x 2, så man får ju hoppas att det är rätt.
Vad de är lite efter med i Kroatien är ventilation, ljuddämpning och isolering så där är jag noga med att dubbelkolla och förklara hur man gör i andra länder. De har inga problem med det utan verkar uppskatta det. Har varit en del 'aha'-moment från deras sida 🙂
Vad de är lite efter med i Kroatien är ventilation, ljuddämpning och isolering så där är jag noga med att dubbelkolla och förklara hur man gör i andra länder. De har inga problem med det utan verkar uppskatta det. Har varit en del 'aha'-moment från deras sida 🙂
Klicka här för att svara