4 107 läst ·
28 svar
4k läst
28 svar
Bitcoins, hur gör man för att betala ?
Upptäckte till min stora glädje att det gick att vecka-inköpa per automatik på Coinbase https://www.coinbase.com/join/lagsty_8 numera via kort bland annat... Dvs man kan enkelt sätta upp ett månadssparande eller veckosparande per automatik, då blir det ju lite att man köper ibland lite billigare och ibland lite dyrare, men över längre sikt blir det förhoppningsvis bra
Medlem
· Blekinge
· 12 227 inlägg
Bitcoin är här för att stanna, det är inget ”fenomen/fluga” längre då den funnits över 10 år idag.rampante skrev:
Det finns mer än 4000 olika kryptovalutor med olika egenskaper och användningsområden varav Bitcoin var först och är störst. Många utav dem är kopior och många är skräp men folk är ändå villiga att investera.
Jag tror inte på Bitcoin som valuta/betalningsmedel då det är för dyra överföringsavgifter och så klarar inte nätverket av den mängd transaktioner som krävs. Däremot tror jag på den som den digitala motsvarigheten till guld. Bitcoin är kryptovalutornas guldstandard. Det finns andra kryptovalutor som är bättre lämpade för vardagliga betalningar.
Personligen tror jag att Bitcoin kommer stå över $140.000 inom 2 år och troligtvis mycket högre längre fram i tiden, runt $400.000 inom 10 år.
Varför tror jag det?
Jo för att det finns endast 21.000.000 Bitcoin, drygt 18.500.000 är minade hittills och runt 20% utav dessa är bortslarvade/förlorade för evigt för att folk tappat sina nycklar till plånböckerna. När alla kommer vilja ha en del utav den kakan så har vi ju tillgång / efterfrågan. Paypal köper upp massor, Tesla investerade 1.5 miljarder, stora finansdrakar (företag, fonder och institutioner) börjar vakna ur sin dvala nu och kika på Bitcoin, det är mera acceptabelt att inneha Bitcoin (man är inte kriminell för att man innehar Bitcoin), Mastercard börjar kika på Bitcoin... ja, listan kan göras lång.
Varifrån får Bitcoin sitt värde då?
Det är precis som med vanliga Fiat-valutor, en överenskommelse mellan oss människor och det är samma med Bitcoin. Svenska kronan funkar som betalmedel för att vi har kommit överens om ett värde på den, samma med dollar och euro. Skillnaden är att Fiat-valutor kan skapas ur tomma intet, det går inte med Bitcoin.
Federal Reserve i USA tryckte ut över 9 biljoner dollar bara under 2020 på grund av coronakrisen.
Det var alltså drygt 23 procent av alla dollar som cirkulerade i världen som skapades ur ingenting under ett år.
Detta är inget investeringsråd och du ska absolut inte investera mera än du har råd att förlora. Allt investerat belopp kan snabbt gå förlorat. Kryptovalutor är inger för svaghjärtade då kurserna svänger kraftigt.
Intressanta teorier, för bara några veckor sen låg kursen betydligt lägre, vad sker på marknaden just nu?C Cambudgie skrev:Bitcoin är här för att stanna, det är inget ”fenomen/fluga” längre då den funnits över 10 år idag.
Det finns mer än 4000 olika kryptovalutor med olika egenskaper och användningsområden varav Bitcoin var först och är störst. Många utav dem är kopior och många är skräp men folk är ändå villiga att investera.
Jag tror inte på Bitcoin som valuta/betalningsmedel då det är för dyra överföringsavgifter och så klarar inte nätverket av den mängd transaktioner som krävs. Däremot tror jag på den som den digitala motsvarigheten till guld. Bitcoin är kryptovalutornas guldstandard. Det finns andra kryptovalutor som är bättre lämpade för vardagliga betalningar.
Personligen tror jag att Bitcoin kommer stå över $140.000 inom 2 år och troligtvis mycket högre längre fram i tiden, runt $400.000 inom 10 år.
Varför tror jag det?
Jo för att det finns endast 21.000.000 Bitcoin, drygt 18.500.000 är minade hittills och runt 20% utav dessa är bortslarvade/förlorade för evigt för att folk tappat sina nycklar till plånböckerna. När alla kommer vilja ha en del utav den kakan så har vi ju tillgång / efterfrågan. Paypal köper upp massor, Tesla investerade 1.5 miljarder, stora finansdrakar (företag, fonder och institutioner) börjar vakna ur sin dvala nu och kika på Bitcoin, det är mera acceptabelt att inneha Bitcoin (man är inte kriminell för att man innehar Bitcoin), Mastercard börjar kika på Bitcoin... ja, listan kan göras lång.
Varifrån får Bitcoin sitt värde då?
Det är precis som med vanliga Fiat-valutor, en överenskommelse mellan oss människor och det är samma med Bitcoin. Svenska kronan funkar som betalmedel för att vi har kommit överens om ett värde på den, samma med dollar och euro. Skillnaden är att Fiat-valutor kan skapas ur tomma intet, det går inte med Bitcoin.
Federal Reserve i USA tryckte ut över 9 biljoner dollar bara under 2020 på grund av coronakrisen.
Det var alltså drygt 23 procent av alla dollar som cirkulerade i världen som skapades ur ingenting under ett år.
Detta är inget investeringsråd och du ska absolut inte investera mera än du har råd att förlora. Allt investerat belopp kan snabbt gå förlorat. Kryptovalutor är inger för svaghjärtade då kurserna svänger kraftigt.
Vad händer med de borttappade 20 procenten?
Dom pengarna är förlorade för all evig framtid om inte ägarna hittar seeden till sina plånböcker.E El-Löken66 skrev:
Tänk dig ett kassaskåp. Totalt omöjligt att komma in i utan rätt nyckel.
Jag ser redan temat för en kommande Jönssonligan-film här. Charles-Ingvar har en plan för att komma åt världens förlorade bitcoins!C Cambudgie skrev:
Ja om det vore så enkelt. Det är väl oxå en utav orsakerna till värdeökningen, att det är omöjligt att komma åt andras pengar.B b8q skrev:
Hade en tanke (vid ett svagt ögonblick) att man kan sätta sig ner och försöka gissa seeden till dom där försvunna/förlorade plånböckerna. Gav upp den tanken rätt snabbt när jag insåg att det finns flera kombinationer än vad det finns atomer på jorden
Ja, att komma åt en förlorad plånbok är lika svårt som att komma åt någon som är i bruk (svårare tom eftersom den i bruk kanske kan hackas).C Cambudgie skrev:Ja om det vore så enkelt. Det är väl oxå en utav orsakerna till värdeökningen, att det är omöjligt att komma åt andras pengar.
Hade en tanke (vid ett svagt ögonblick) att man kan sätta sig ner och försöka gissa seeden till dom där försvunna/förlorade plånböckerna. Gav upp den tanken rätt snabbt när jag insåg att det finns flera kombinationer än vad det finns atomer på jorden![]()
mmm det borde dom verkligen, det är ju tydligt i artikeln ”On a grand scale, Bitcoin mining consumes relatively little power.” kanske man skulle applicera din tänkta miljöskatt på allt som produceras i Kina istället för bara en artikel?B b8q skrev:
Ja, det är ju den tråkiga biten med Bitcoin, att den drar lika mycket el som Argentina. Men, det bidrar till säkerheten i nätverket. Hur mycket energi har det gått åt att minea fram allt fysiskt guld som finns i världen idag?B b8q skrev:
Om man har möjlighet så borde man titta på miljövänligare alternativ. Finns ju t ex Cardano som börjar bli ett riktigt stort coin, och som också är miljövänligt! Tänker att man inte behöver "förlora" mycket på att gå över. Går det bra för Bitcoin så lär det gå bra för Cardano. BitGreen och Solarcoin verkar vara andra alternativ.
Klicka här för att svara