Jag har köpt en 170x45 regel på fyra meter att sätta upp mellan två björkar för att sedan hänga ett par gungor i. Har sett att en del använder spännband/ lastspännare för att sätta fast bjälken med. Tror ni det blir säkert nog att använda nylonrep istället? Dels för att spara pengar men också för att de kommer sitta över vintern.

Borde väl vara enklare att köpa två spännband för en femtiolapp på Biltema och surra fast den med.
Är väl betydligt enklare att spänna fast ordentligt med och så skär dom inte in i barken på björken på samma vis som rep kommer göra.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Tror ni det blir säkert nog att använda nylonrep istället? Dels för att spara pengar men också för att de kommer sitta över vintern.
Med rätt rep och rätt förankring/fastknytning lär det nog hålla men varför skulle inte ett spännband kunna sitta ute över vintern?

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
jag tänker att metallen kanske rostar över vintern.

Skulle det räcka med enkla spännband som dessa:
Blå spännband med metallspänne, märkt "BILTEMA", lämpliga för att säkra objekt som ska tåla vinterväder och vuxen vikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

eller behövs såna där man spänner åt:
Spännband med spärrmekanism, märkta "Lastspännare 4,8 m", i förpackning. Passande för att säkra last eller projekt som att fästa en gunga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänker att även en vuxen ska kunna gunga.

T Trrttsch skrev:
jag tänker att metallen kanske rostar över vintern.
Den rostar nog minst lika mycket på sommaren i regnen.

T Trrttsch skrev:
Skulle det räcka med enkla spännband som dessa:
Jag skulle gå på något kraftigare.

T Trrttsch skrev:
eller behövs såna där man spänner åt:
De där funkar säkert om spännmekanismen verkar stabil. Har stött på billiga klena spännband där man mer eller mindre förstörde spännmekanismen när man drog åt lite. De du visar ser dock bättre ut men har aldrig provat just dessa själv.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Spännband tål sällan konstant uv-ljus så jag skulle antingen se till att de gör det vid inköp och knyta fast dem eller köpa rep som har UV-skydd.

Rep är oftast enklare att spänna än spännband. Kan man knyta skorna kan man göra en "trucker hitch" och svårare än så är det inte.

• Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Jag har med framgång använt lyftsling och rekomenderar att dubbla 45*170an

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.