snowjim skrev:
Om någon har förslag på nycklar som inte behöver kalibreras så säg till.
Manoskop har ingen fjäder och behöver inte nollas vid förvaring så dom håller kalibreringen längre än vanliga momentnycklar med fjäder. Sen håller dom den naturligtvis inte för alltid men för att byta däck spelar det nog mindre roll.
 
snowjim skrev:
Ja, jag håller med och det var så jag gjorde, d.v.s använde manuellt handtag först och sist men ändå gav skruvdragaren mig stryk. Kanske var det så att bultarna tog stop ganska plötsligt och att köra lägre hastighet innebar att jag likabra kunde skruva dem förhand.
Vad ställde du skruvdragaren på för moment? Måste vara ganska jobbigt att skruva gips med den om den alltid tar i som en oxe...
 
snowjim skrev:
Du har alltså alltid använt momentnyckel på dina bilar? Känner du kanske någon som inte använder momentnyckel? Har deras bilar trillat sönder?

Det är en sak vad som står skrivet och en helt annan vad som är inom marginal.

Vad jag säger är att det är märkligt att momentnyckel är ett måste när jag och många jag känner bevisligen skruvat en hel del på bilar utan momentnyckel och ändå håller det som det ska? Dessutom vet vi redan att man inte ens använder momentnyckel för däckbyte på däckverkstäder.

Min lekmannamässiga gissning är att momentet oftast har en väldigt bred marginal vilket gör momentnyckel onödig i många fall. Biltillverkarna skickar ju dessutom med verktyg för att byta däcken och där finns ingen momentnyckel?
För att få en uppfattning om hur 120Nm ska kännas så har jag använt momentnyckel, "till vardags" gör jag det inte eftersom jag min fingertoppskänsla är tillräcklig.

Jag håller med dig om att det finns en hel del marginal på hjulbultar innan det blir riktigt tokigt och jag har INTE sagt att man måste använda momentnyckel. Jag menar att det är lämpligt att dra ungefär så hårt man ska dra. Det blir sämre av att dra hårdare och lösare.

Jag håller inte med om att "vi vet" att däckverkstäder inte använder momentnyckel. Dels har jag sett verkstäder göra det dels tycker jag inte det är något mått på vad som är rätt. Det vi VET är att många verkstäder drar skruvarna åt helvete för hårt, så varför ska vi använda det som någon norm för vad dom är rätt? de flesta gör FEL.
 
Seriösa däckverkstaden använder momentnyckel gör dom inte det så åk till ett annat ställe.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
S
Kollar man i tabeller så ska en m12 i klass 10.9 dras till 130nm. Med en halvmeters skaft är det ca 26kg, 25-30kg bör vara inom lagom marginal. Det är inte så svårt att höfta.
 
Ingen säger att man måste använda momentnyckel men det är en vettig vana som tar två minuter extra och säkerställer att det blir rätt. Tänk om din fru ska byta däck mitt ute i ingenstans och har enbart en fälgkors att ta till. Om man dessutom råkar få skivorna ordentligt varma någon gång (tänk fullpackad bil på motorväg, omkörning och sen kraftig inbromsning, vill skivorna gärna slå sig vid ojämnt/för hårt dragna bultar.
 
Nerre skrev:
[länk]

[länk]
Båda artiklarna pratar om att man glömmer att efterdra, inte konstigt att man riskerar att tappa däck :)

Här pratar vi inte om man ska strunta i att efterdra utan snarare om det angivna momentet är så värst viktigt så att man behöver momentnyckel.
 
Zakalwe skrev:
Ingen säger att man måste använda momentnyckel men det är en vettig vana som tar två minuter extra och säkerställer att det blir rätt. Tänk om din fru ska byta däck mitt ute i ingenstans och har enbart en fälgkors att ta till. Om man dessutom råkar få skivorna ordentligt varma någon gång (tänk fullpackad bil på motorväg, omkörning och sen kraftig inbromsning, vill skivorna gärna slå sig vid ojämnt/för hårt dragna bultar.
Jag gissar på att de flesta fruar skulle ringa efter någon och om hon mot förmodan skulle bli tvingad så har jag alltid ett manuellt krafthandtag liggande i samtliga bilar. Bara för att jag inte använder momentnyckel betyder inte att jag drar åt bultarna så att de knappt går att få av, jag kommer ju själv få ta av dem 2 gånger om året.

Att dra bultarna ojämnt är möjligt antar jag men tar man samtliga bultar själv så är risken eller marginalen troligen minimal för att det ska uppstå problem.

Vad har du för momentnyckel? Hur ofta får du den kalibrerad? Vad kostar det?
 
snowjim skrev:
Här pratar vi inte om man ska strunta i att efterdra utan snarare om det angivna momentet är så värst viktigt så att man behöver momentnyckel.
Jag är i alla fall väldigt försiktig med att stenhårt påstå att man "inte behöver" göra nåt. För en vacker dag tappar nån hjulet och säger "Jag läste på ett forum på internet att det inte var så noga med vilket moment man drog åt med". Då vill inte jag vara den som skrev det.

Det är naturligtvis upp till var och en att välja om man vill dra med rätt moment eller inte, men steget därifrån till att rekommendera andra att strunta i momentet är stort.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
snowjim skrev:
Vad har du för momentnyckel? Hur ofta får du den kalibrerad? Vad kostar det?
För hjulbultar duger det med detta:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...erktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-2000016819/

Den kostar 79:- och behöver inte kalibreras eller "släppas" efter användning (det finns ingen fjäder). Dessutom är den ganska lång och går till 200Nm så den är som gjord för hjulbultar.
 
Nerre skrev:
Jag är i alla fall väldigt försiktig med att stenhårt påstå att man "inte behöver" göra nåt. För en vacker dag tappar nån hjulet och säger "Jag läste på ett forum på internet att det inte var så noga med vilket moment man drog åt med". Då vill inte jag vara den som skrev det.

Det är naturligtvis upp till var och en att välja om man vill dra med rätt moment eller inte, men steget därifrån till att rekommendera andra att strunta i momentet är stort.
Det får stå för dig, frågar någon mig så säger jag att det går hur bra som helst utan momentnyckel, se på svenska befolkningen, de e säkert minst 90% som byter sina däck utan momentnyckel. Se bara till att efterspänna bultarna efter man har sänkt ner bilen. Hur hårt man ska spänna? Använd sunt förnuft och inga extra förläggningar och grejer, kanske relatera lite till hur hårt bultarna satt när man tog av dem.

Bara för att man säger att man inte behöver ett specifikt moment för bult eller skruv betyder inte att man inte behöver spänna eller för den delen spänner de på tok för hårt ;)

Ibland undrar man hur folk överlever allehanda produkter med skruvar och muttrar om de måste ha moment till allt de gör.
 
Redigerat:
Men satan i gatan vad du tjatar om momentnyckel. Det är bara DU som påstår att någon säger att man måste ha en momentnyckel. Alla andra säger att det är klokt att dra till rätt moment och att man klarar av att göra detta manuellt i de flesta fallen.

Du protesterar även mot att det har en poäng att dra till rätt moment och där får du mothugg.
 
Mina hjul föll inte av idag heller. :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Har aldrig använt momentstav förutom vid motorarbeten och mina hjul sitter då fast och är lätta att lossa. Då man bytt x antal hjul så får man en känsla, så enkelt är det bara. Detta oavsett om man kör med mutterpistol eller för hand.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.