60 213 läst ·
114 svar
60k läst
114 svar
Biltemas Hjulmutterdragare? Erfarenhet?
Vi har 2 st av denna :

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tyg/Domkraft-aluminiumstal-25-ton-2000034259/
Och de fungerar bra! Den äldre versionen släpper ner lite väl snabbt men den som säljs nu är helt okay.
Som vanligt finns det alltid bättre men för mitt bil meckande som sker kanske 2 ggr per halvår så fungerar denna ypperligt.
Till detta har jag köpt följade pallbockar :

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ng/Lyftverktyg/Pallbock-alu-3-ton-2000023607/
De fungerar men jag skulle nog ha valt 3 benta idag om jag köpt nya. De står stadigt men på ojämnt underlag ex grus eller ojämn asfalt så blir det inte optimalt även om det fungerar okay. Problemet när jag köpte var att den större 3 benta versionen var för hög i lägsta läget vilket hade ställt till det i mitt lilla garage.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...tyg/Domkraft-aluminiumstal-25-ton-2000034259/
Och de fungerar bra! Den äldre versionen släpper ner lite väl snabbt men den som säljs nu är helt okay.
Som vanligt finns det alltid bättre men för mitt bil meckande som sker kanske 2 ggr per halvår så fungerar denna ypperligt.
Till detta har jag köpt följade pallbockar :

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ng/Lyftverktyg/Pallbock-alu-3-ton-2000023607/
De fungerar men jag skulle nog ha valt 3 benta idag om jag köpt nya. De står stadigt men på ojämnt underlag ex grus eller ojämn asfalt så blir det inte optimalt även om det fungerar okay. Problemet när jag köpte var att den större 3 benta versionen var för hög i lägsta läget vilket hade ställt till det i mitt lilla garage.
Lossar och drar åt gör jag med långt skaft respektive momentnyckel (en så här klassisk med ett långt spröt parallelt med skaftet).
Jag lossar alltså alla bultar med långt skaft innan jag lyfter, så de inte sitter fast. Sen lyfter jag och skruvar loss dem med mutterdragaren. Sen skruvas de dit med mutterdragare bara så de precis tar stopp, och så sänker jag så hjulet tar i marken och efterdrar med momentnyckeln. (Och efterdrar med den igen efter att kört lite, den brukar få ligga i bilen några veckor så kan man passa på att efterdra när man kommer ihåg det, t.ex. på en parkering nånstans när man helghandlar.)
Innan jag köpte mutterdragaren körde jag med ett vanligt fälgkors, det gick rätt bra att snurra loss bultarna med det, men det är ändå smidigare med mutterdragaren.
Men jag använder alltså INTE mutterdragaren till att knacka loss hårt sittande bultar. Jag har ett långt skaft, och om inte det räcker så trär jag på ett 1-meters järnrör som förlängning (för att kunna "ta i" försiktigt istället för att hänga med full kraft på skaftet).
Och kör med kopparpasta på gängorna såklart, så de inte ska rosta fast eller skära.
Jag lossar alltså alla bultar med långt skaft innan jag lyfter, så de inte sitter fast. Sen lyfter jag och skruvar loss dem med mutterdragaren. Sen skruvas de dit med mutterdragare bara så de precis tar stopp, och så sänker jag så hjulet tar i marken och efterdrar med momentnyckeln. (Och efterdrar med den igen efter att kört lite, den brukar få ligga i bilen några veckor så kan man passa på att efterdra när man kommer ihåg det, t.ex. på en parkering nånstans när man helghandlar.)
Innan jag köpte mutterdragaren körde jag med ett vanligt fälgkors, det gick rätt bra att snurra loss bultarna med det, men det är ändå smidigare med mutterdragaren.
Men jag använder alltså INTE mutterdragaren till att knacka loss hårt sittande bultar. Jag har ett långt skaft, och om inte det räcker så trär jag på ett 1-meters järnrör som förlängning (för att kunna "ta i" försiktigt istället för att hänga med full kraft på skaftet).
Och kör med kopparpasta på gängorna såklart, så de inte ska rosta fast eller skära.
Redigerat:
Jag skulle aldrig förlita mig enbart till knackare och momentstavar/hylsor för att dra åt hjul OM jag inte hade en riktigt bra mutterknackare, helst för tryckluft.
Har kört alldeles för många hittepå-maskiner som både kontinuerligt och intermittent underpresterar. Batterimaskiner är dessutom känsliga för dåliga/urladdade batterier.
Om man inte jobbar på däckfirma/bilverkstad (och därmed har bra utrustning) utan byter hjul på typ 2 bilar vid 2 tillfällen varje år så är det inte jättemycket jobb att använda sitt favoritskaft för att efterspänna. (momentkänning i skaftet eller armen är valfritt)
Har kört alldeles för många hittepå-maskiner som både kontinuerligt och intermittent underpresterar. Batterimaskiner är dessutom känsliga för dåliga/urladdade batterier.
Om man inte jobbar på däckfirma/bilverkstad (och därmed har bra utrustning) utan byter hjul på typ 2 bilar vid 2 tillfällen varje år så är det inte jättemycket jobb att använda sitt favoritskaft för att efterspänna. (momentkänning i skaftet eller armen är valfritt)
Problemet med att använda långt skaft är att för eller senare så slirar man. Låsbultar går nästan alltid sönder när man använder det.Nerre skrev:
Jag har min billiga elektriska Meec som vägrar dö. Tyvärr..
Detta med moment osv verkar kraftigt överproblematiserat. Jag lägger ann hjulskruvarna med maskinen och sedan duttar jag på avtryckaren ett par sekunder till. Därefter släpper jag ner bilen och kontrollerar manuellt med fast skaft. Det brukar bli precis lagom eller lite lite för löst innan jag gör det manuella som avslutning.
Behövs inga momentstavar etc för att få till det. Jag tappar inga hjul och får alltid loss skruvarna för hand. Kontrollerar jag med momentskaft är det nog ungefär rätt, det var länge sedan jag gjorde det.
Detta med moment osv verkar kraftigt överproblematiserat. Jag lägger ann hjulskruvarna med maskinen och sedan duttar jag på avtryckaren ett par sekunder till. Därefter släpper jag ner bilen och kontrollerar manuellt med fast skaft. Det brukar bli precis lagom eller lite lite för löst innan jag gör det manuella som avslutning.
Behövs inga momentstavar etc för att få till det. Jag tappar inga hjul och får alltid loss skruvarna för hand. Kontrollerar jag med momentskaft är det nog ungefär rätt, det var länge sedan jag gjorde det.
Trotts lite regn så har jag nu bytt däcken på både bilarna med Biltemas billigare mutterdragare.
Den klarade inte av att lossa någon av bultarna och körde jag vidare med hammaren så började det lukta bränt så jag fick låtsa samtliga med manuellt handtag.
Samma sak gällde när jag skulle spänna, mutterdragaren drog inte dem alls hårt faktiskt.
Jag brukar själv spänna strax under vad verkstäderna gör och de spänner ofta så pass hårt att man får lägga sin vikt på handtaget och gunga. Mutterdragaren kom inte ens i närheten av detta.
Med det sagt så snabbade den ändå upp arbetet en hel del då det ofta tar en massa tid att skruva in och ut bultarna manuellt.
Jag kan tycka att den är värd pengarna den kostar men inte mycket mer. Den version som de har för 1000 kr måste fixa både att lotsa och spänna utan något manuellt handtag för att den ska vara värt pengarna.
Den klarade inte av att lossa någon av bultarna och körde jag vidare med hammaren så började det lukta bränt så jag fick låtsa samtliga med manuellt handtag.
Samma sak gällde när jag skulle spänna, mutterdragaren drog inte dem alls hårt faktiskt.
Jag brukar själv spänna strax under vad verkstäderna gör och de spänner ofta så pass hårt att man får lägga sin vikt på handtaget och gunga. Mutterdragaren kom inte ens i närheten av detta.
Med det sagt så snabbade den ändå upp arbetet en hel del då det ofta tar en massa tid att skruva in och ut bultarna manuellt.
Jag kan tycka att den är värd pengarna den kostar men inte mycket mer. Den version som de har för 1000 kr måste fixa både att lotsa och spänna utan något manuellt handtag för att den ska vara värt pengarna.
Hej!AndHay skrev:Hej vänner.
I ett tidigare inlägg i denna tråd så berömde jag min mutterdragare från Biltema.
Jag vill med detta inlägg ta tillbaka mitt beröm då den gick sönder vid årets omläggning till sommardäck. Den överlevde 2 år innan den kilade iväg till mutterdragarhimlen. Det verkar som att namnet "Professional" inte innebär att kvalitén skulle vara bättre än Biltemas billigare mutterdragare.
MVH/Anders
Jag har också dåliga erfarenheter från "Feltema" eller "Bilbuttriks" som man också kallar dom.
Dom har en verktygsserie av handverktyg typ u-nycklar, hylsnycklar m.m. som dom lämnar 10 års garanti på. Dom är bra, men då är dom ju inte så billiga heller. Man betalar alltid för kvallitet. Billigt är skit, speciellt hos Biltema.
Då har jag bättre erfarenhet från Clas i sjön, och Jula. Men det gäller att se upp. Läs gärna tester på olika verktyg innan ni köper.
/P-O
Kan inte annat än att hålla med elektronik på biltema har jag egentligen ingen bra erfarenhet av alls men mutterdragaren verkar det finnas en del som är nöjda med och 350 kr är inte mycket. Deras verktyg med 10 års garanti är inte i närheten så dyra som finare märken och de räcker långt för hemmasnickare. Deras kablar, skruvar, verktyg för klinkerläggning o.s.v är mer än tillräckligapools skrev:Hej!
Jag har också dåliga erfarenheter från "Feltema" eller "Bilbuttriks" som man också kallar dom.
Dom har en verktygsserie av handverktyg typ u-nycklar, hylsnycklar m.m. som dom lämnar 10 års garanti på. Dom är bra, men då är dom ju inte så billiga heller. Man betalar alltid för kvallitet. Billigt är skit, speciellt hos Biltema.
Då har jag bättre erfarenhet från Clas i sjön, och Jula. Men det gäller att se upp. Läs gärna tester på olika verktyg innan ni köper.
/P-O
Clas i sjön vet jag inte var det är , menar du Clas Ohlsson så är min uppfattning att de tar ut en ganska rejält marginal på sina produkter. Jag har märkt att jag köpt allt mindre där och anledningen är priset och tvivelaktig kvalité på deras egna märken.
Jula´s egna prylar köper jag aldrig igen, de är om möjligt en nivå under biltemas. Kommer ihåg att jag köpte en finare klikerkap från dem för 2500 kr, redan när man öppnade lådan så satt alla 20 klistermärkena ihoprullade på maskinen, de e humor! =D
De har en hel del produkter under deras Anslut märke, vissa av dem kanske är okay, har iallafall sett dem på många andra håll men då under andra märken.
Dock så har Jula ofta bra priser på märkes produkter så det kan jag mycket väl köpa där
Jag antar att det i slutändan handlar mycket om personlig erfarenhet för olika produkter.
Ja som du såg i tidigare inlägg så är kvaliteten på Biltemas maskiner varierande, vilket innebär att ibland så funkar dom, ibland inte. Det tar jag som ett dåligt tecken.snowjim skrev:Kan inte annat än att hålla med elektronik på biltema har jag egentligen ingen bra erfarenhet av alls men mutterdragaren verkar det finnas en del som är nöjda med och 350 kr är inte mycket. Deras verktyg med 10 års garanti är inte i närheten så dyra som finare märken och de räcker långt för hemmasnickare. Deras kablar, skruvar, verktyg för klinkerläggning o.s.v är mer än tillräckliga
Clas i sjön vet jag inte var det är , menar du Clas Ohlsson så är min uppfattning att de tar ut en ganska rejält marginal på sina produkter. Jag har märkt att jag köpt allt mindre där och anledningen är priset och tvivelaktig kvalité på deras egna märken.
Jula´s egna prylar köper jag aldrig igen, de är om möjligt en nivå under biltemas. Kommer ihåg att jag köpte en finare klikerkap från dem för 2500 kr, redan när man öppnade lådan så satt alla 20 klistermärkena ihoprullade på maskinen, de e humor! =D
De har en hel del produkter under deras Anslut märke, vissa av dem kanske är okay, har iallafall sett dem på många andra håll men då under andra märken.
Dock så har Jula ofta bra priser på märkes produkter så det kan jag mycket väl köpa där
Jag antar att det i slutändan handlar mycket om personlig erfarenhet för olika produkter.
Clas i sjön? Clas Ohlson i Insjön? En förkortning bara,
Som jag sa, man måste se upp med billiga verktyg och maskiner, det finns bra och det finns dåliga. Jag har t.ex. väldigt bra erfarenhet av Classes (Clas Ohlson) tvingar. Bättre limklämmor eller universalklämmor än Julas också. Men jag har inte köpt så många olika grejer från dom båda, så jag kan inte jämföra så mycket.
Jula har bättre sortiment på verktyg och smågrejer som skruv och mutter t.ex. Classes rostfria plåtskruvar är totalt värdelösa. Julas är bättre. Tycker jag, men som sagt, kolla noga och jämför innan köp.
Den är kanon för att gänga reglar för Nivellgolv! Som mutterknack (hjulbyte) är den ganska värdelös. Momentstavarnas "moment" varierar beroende på hur snabbt/hårt mutterpickan slår och får således betraktas som "okalibrerade" och ojämna.
Personligen lossar jag alltid hjulbultar med lång hävarm en aning, sen använder jag vanlig skruvdragare för att skruva av/montera tillbaka hjulen. Det går snabbt och man behöver inte sladdar/slangar.
Bultar får alltid en droppe kopparpasta på gängorna inför återmontering, och sista dragning görs med en momentnyckel av gamla typen (med visare, den kan aldrig bli slapp). Självklart ska momentdragningen göras med obelastade hjul! 90Nm för alufälgar, 110Nm för plåtfälgar. Centrumkonan kan ibland behöva lite puts mha. stålborste och lite kopparpasta
På detta viset blir skivor aldrig skeva, hjulen sitter centrerade på skivan och går att demontera med normala verktyg man har i bilen i fall man får en punka.
Om man måste använda mutterpicka för att skruva av hjulen har man antagligen dragit åt för hårt och/eller inte smort upp bultarna.
Personligen lossar jag alltid hjulbultar med lång hävarm en aning, sen använder jag vanlig skruvdragare för att skruva av/montera tillbaka hjulen. Det går snabbt och man behöver inte sladdar/slangar.
Bultar får alltid en droppe kopparpasta på gängorna inför återmontering, och sista dragning görs med en momentnyckel av gamla typen (med visare, den kan aldrig bli slapp). Självklart ska momentdragningen göras med obelastade hjul! 90Nm för alufälgar, 110Nm för plåtfälgar. Centrumkonan kan ibland behöva lite puts mha. stålborste och lite kopparpasta
På detta viset blir skivor aldrig skeva, hjulen sitter centrerade på skivan och går att demontera med normala verktyg man har i bilen i fall man får en punka.
Om man måste använda mutterpicka för att skruva av hjulen har man antagligen dragit åt för hårt och/eller inte smort upp bultarna.