60 213 läst ·
114 svar
60k läst
114 svar
Biltemas Hjulmutterdragare? Erfarenhet?
Själv litar jag inte riktigt på mina känslor utan går på siffror. 
(en gång drog jag sönder en gänga i en alutopp med handkänsla, det var helvete att fixa. Fick ta av toppen, byta packning och massa annat. Sen dess är det momentnyckel som gäller för allt som inte går att skruva med skruvmejsel)
Hittade lite roliga bilder på Internet:
(en gång drog jag sönder en gänga i en alutopp med handkänsla, det var helvete att fixa. Fick ta av toppen, byta packning och massa annat. Sen dess är det momentnyckel som gäller för allt som inte går att skruva med skruvmejsel)
Hittade lite roliga bilder på Internet:
Redigerat:
Självklart, vet man med sig att man inte klarar av att dra rimligt så är momentnyckel bra. Hade man kunnat köpa en momentnyckel för 1000 lappen som man aldrig behövt kalibrera så hade jag helt klart gjort det, dock inte på grund av hjulbultarZakalwe skrev:Själv litar jag inte riktigt på mina känslor utan går på siffror.
(en gång drog jag sönder en gänga i en alutopp med handkänsla, det var helvete att fixa. Fick ta av toppen, byta packning och massa annat. Sen dess är det momentnyckel som gäller för allt som inte går att skruva med skruvmejsel)
Hittade lite roliga bilder på Internet:
Förövrigt har jag fått för mig att man svetsar på mer gods när man har problem att få av bultar, det går såklart inte alltid men där det går ska det vara väldigt effektivt. Och jo, detta kan hända även utan momentnyckel då bultar som suttit länge kan sitta som berget.
Som sagt, du kan köpa en för 79:-. Den behöver inte kalibreras och är tillräckligt noggrant för hjulbultarsnowjim skrev:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...erktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-2000016819/
Som sagt, för hjulbultar håller jag fast vid att det inte behövs någon momentnyckel så där kommer jag aldrig lägga några extra pengar eller extra arbetsmoment på det.
Jag kan förstå att vissa vill ha full kontroll men här anser att att marginalen är så pass stor att jag inte bryr mig om det.
Har pratat med en Volvo verkstad nu och de använder momentnycklar endast för den känsliga delarna, resten kör de på känn som ex hjulbultar. De säger också att för enskilt bruk av momentnyckel så tror de inte att kalibrering är så viktig, det är mer om grejen används varje dag.
Så kanske man skulle ta o köpa en momentnyckel för runt 1000 lappen nästa gång man är på en känslig bult.
Jag kan förstå att vissa vill ha full kontroll men här anser att att marginalen är så pass stor att jag inte bryr mig om det.
Har pratat med en Volvo verkstad nu och de använder momentnycklar endast för den känsliga delarna, resten kör de på känn som ex hjulbultar. De säger också att för enskilt bruk av momentnyckel så tror de inte att kalibrering är så viktig, det är mer om grejen används varje dag.
Så kanske man skulle ta o köpa en momentnyckel för runt 1000 lappen nästa gång man är på en känslig bult.
Momentnyckel har jag inte sett någon verkstad använda för hjulbyten, ser inte riktigt behovet heller. Ingen som tjänar pengar på att byta hjul står och drar för hand. Momentstav använder de seriösa verkstäderna. De oseriösa använder bara mutterdragare vilken är sådär skoj att försöka få loss när bulten är åtdragen med typ 1000Nm.
AndHay skrev:Hej vänner.
I ett tidigare inlägg i denna tråd så berömde jag min mutterdragare från Biltema.
Jag vill med detta inlägg ta tillbaka mitt beröm då den gick sönder vid årets omläggning till sommardäck. Den överlevde 2 år innan den kilade iväg till mutterdragarhimlen. Det verkar som att namnet "Professional" inte innebär att kvalitén skulle vara bättre än Biltemas billigare mutterdragare.
[bild]
I bilden ovan ser man att det saknas några kuggar på två av dreven.
MVH/Anders
Jaha... idag gick min hjulmutterdragare från Biltema till mutterdragarhimlen. Det är denna alltså:Eld skrev:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Elhandverktyg/Mutterdragare/Elmutterdragare-310-Nm-2000020211/
Den klarade 5 hjulbyten, under det sjätte hjulbytet rasade den.
Givetvis är det bara ett års garanti och därmed kan jag bekräfta att det är överprissatt skräp.
Jag misstänker att det kan handla om hur mycket man använder det för att försöka lossa hårt sittande bultar.
Jag har visserligen inte Biltemas utan Julas, men jag lossar alltid bultarna ett halvt varv med långt skaft innan jag lyften bilen.
Ska du reklamera måste du påvisa att det var ett fel som fanns när maskinen köptes, de kommer antagligen att hävda att du har använt den på fel sätt och neka. Att du dessutom demonterat den underlättar inte direkt. Efter första året ligger bevisbördan tyvärr på dig.
Jag har visserligen inte Biltemas utan Julas, men jag lossar alltid bultarna ett halvt varv med långt skaft innan jag lyften bilen.
Ska du reklamera måste du påvisa att det var ett fel som fanns när maskinen köptes, de kommer antagligen att hävda att du har använt den på fel sätt och neka. Att du dessutom demonterat den underlättar inte direkt. Efter första året ligger bevisbördan tyvärr på dig.
Jag var också inne på momentstav men det var en del som skrev att de var väldigt otillförlitliga? Men efter drar du aldrig manuellt? Den elektriska knarkaren jag har kan aldrig dra åt bultarna tillräckligt hårt så jag får alltid efterdra dem när bilen är på marken. Samma gäller när jag ska lossa dem, alltid lossa manuellt innan bilen lyfts.Eld skrev:
Jag har dock den billigare versionen från Biltema.
Eftersom hjulen sitter kvar hela säsongen så utgår jag från att de är tillräckligt hårt dragna.
Om man vill ha det säkrare än så så får man ju ta fram momentnyckeln. Det har jag dock aldrig gjort till hjulmuttrarna. Att efterdra för hand utan momentnyckel leder säkerligen till att man drar alldeles onödigt hårt. Det brukar det göra.
Om man vill ha det säkrare än så så får man ju ta fram momentnyckeln. Det har jag dock aldrig gjort till hjulmuttrarna. Att efterdra för hand utan momentnyckel leder säkerligen till att man drar alldeles onödigt hårt. Det brukar det göra.
Redigerat:



