15 530 läst ·
40 svar
16k läst
40 svar
Biltemas batterier
Sida 1 av 3
Biltema har ju en uppsjö av bilbatterier.
Men de har också liknande som de kallar Fritidsbatterier t.ex för husvagn.
Ytterligare något som de kallar underhållsfritt.
För ögat ser de lika ut.
De rena bilbatterierna verkar bygga på kalcium/kalcium teknik, med vissa undantag för silver/kalcium
Fritidsbatterierna bygger också på kalcium/kalcium.
Jag tolkar användningsområdena som att det borde finnas någon skillnad mellan batterierna. T.ex borde fritidsbatterierna vara bättre på att klara djupurladdning. Men de bygger ju på samma teknik.
Bilbatterierna ger de fantastisk garanti på. Husvagnsbatterierna verkar inte ha någon garanti.
Så, kan det vara så att det är skit samma. Men Biltema vågar ge längre garanti om de tror att batteriet används korrekt i en bil utan djupurladdning?
Långt, lite svamligt inlägg, men jag behöver några batterier som gärna får vara billiga + klara djupurladdning.
Men de har också liknande som de kallar Fritidsbatterier t.ex för husvagn.
Ytterligare något som de kallar underhållsfritt.
För ögat ser de lika ut.
De rena bilbatterierna verkar bygga på kalcium/kalcium teknik, med vissa undantag för silver/kalcium
Fritidsbatterierna bygger också på kalcium/kalcium.
Jag tolkar användningsområdena som att det borde finnas någon skillnad mellan batterierna. T.ex borde fritidsbatterierna vara bättre på att klara djupurladdning. Men de bygger ju på samma teknik.
Bilbatterierna ger de fantastisk garanti på. Husvagnsbatterierna verkar inte ha någon garanti.
Så, kan det vara så att det är skit samma. Men Biltema vågar ge längre garanti om de tror att batteriet används korrekt i en bil utan djupurladdning?
Långt, lite svamligt inlägg, men jag behöver några batterier som gärna får vara billiga + klara djupurladdning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
10A är ju inte så mycket så där är ett fritidsbatteri bättre.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Vad ska du använda dem till? Det brukar vara fråga nr 1 när det gäller batterier. Nån gyllene balansgång mellan bra funktion i nåt specifikt och billigt brukar sällan finnas. Det brukar resultera i medioker funktion.
10A är inte så mycket men ett normalt batteri som har 60-70Ah så klarar det bara ett uttag på 3-3,5 timmar innan det behöver laddas igen. Risken är alltså stor att det djupurladdas och förstörs, då är garantin på ett bilbatteri värd en hel del även om ett fritidsbatteri egentligen är mer lämpat.
Vad är det du ska driva med batteriet?
Vad är det du ska driva med batteriet?
Att cykla runt med en lådcykel fylld av bly och batterisyra tycker jag låter dumt och tungt. De flesta elcycklar har litium-ion batterier av en anledning.
Jag har en eldriven golfbil med 6st 6V blybatterier och det är ett evigt slabbande med batterivatten och laddning. Jag skulle absolut råda dig att inte använda blybatterier.
10A över 36V blir 360W, det räcker kanske för tung lådcyckel men den är då inte längre en cyckel utan kanske en moped eftersom motorn är över 250W
Jag har en eldriven golfbil med 6st 6V blybatterier och det är ett evigt slabbande med batterivatten och laddning. Jag skulle absolut råda dig att inte använda blybatterier.
10A över 36V blir 360W, det räcker kanske för tung lådcyckel men den är då inte längre en cyckel utan kanske en moped eftersom motorn är över 250W
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Kör på LiFePo är väl att föredra då men lite dyra, samma med GEL batterierna.
Om du laddar batterierna ofta och hårt så är vatten att föredra, det går i alla fall att fylla på. Mina golfbilsladdare ger 16 respektive 30A och då går det en del vatten framförallt på sommaren.
För övrigt, fundera en gång till över hur du ska ladda ditt seriekopplade 36V batteri. 3st vanliga batteriladdare som ger 5A ger fortfarande laddtider i timmar. Ska du flytta runt samma laddare till tre batterier så tar det ännu längre tid.
För övrigt, fundera en gång till över hur du ska ladda ditt seriekopplade 36V batteri. 3st vanliga batteriladdare som ger 5A ger fortfarande laddtider i timmar. Ska du flytta runt samma laddare till tre batterier så tar det ännu längre tid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Vi har en Babboe Curve lådcykel, den har ett batteri på 36V 10Ah.
Ska man bara köra på el kommer man inte så långt (kanske en mil på platt terräng).
Går att köpa som reservdel för 4500kr hos de vi köpte cykeln av, borde gå att hitta billigare då.
Kanske kan vara ett alternativ?
Ska man bara köra på el kommer man inte så långt (kanske en mil på platt terräng).
Går att köpa som reservdel för 4500kr hos de vi köpte cykeln av, borde gå att hitta billigare då.
Kanske kan vara ett alternativ?
Jo, det behöver det funderas på. Initialt var tanken att koppla om till parallellkoppling och ladda med en vanlig bilbatteriladdare.
Du skrev tidigare att elcyklar har litiumbatterier av en anledning. En stor anledning är väl att du vill få ner vikt och volym. Dessa krav har man ju inte på samma sätt om man har en låda.
Du skrev tidigare att elcyklar har litiumbatterier av en anledning. En stor anledning är väl att du vill få ner vikt och volym. Dessa krav har man ju inte på samma sätt om man har en låda.