Ja, absolut finns det ju att köpa som reservdel lite varstans. T.o.m Biltema har dom (fast bara 24V verkar det som).

Detta handlar ju lite om att testa lite nytt. När man nu har platsen, varför inte slänga in batterier med 50Ah istället för ett mycket dyrare med 10

Kan säga att en lådcykel är ganska tung, har råkat ut för soppatorsk en gång, var tungt att cykla hem.
Ska du ha 45kg batterier så blir det nog ännu tyngre.

Jo, det får inte hända :sweat::sweat::rofl:

Du är välkommen att komma och provtrampa vår, kan nog hitta 45kg skrot att lägga i också ;)

• Haha
Immobil
  • Laddar…
Tack för erbjudandet! :D
Lådcykeln är faktiskt redan inköpt och är relativt lättcyklad även med två barn i lådan (som jag gissar väger drygt 45 tillsammans).

Frågan är hur mycket tyngre det blir när jag monterat elmotorn på pedalaxeln (och cyklar utan el)?

Ah =)
Då är det bara att lasta i lite mer och prova ;)

Teoretiskt sett borde väl inte motorn lägga till så mycket motstånd.
Pedalaxelmotor låter fint, vi har navmotor på vår.

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Skaffa underhållsfria biltema AGM. 100ah kostar iofs 1900:- styck, men med tre stycken får du bra räckvidd på cykeln.

Batterier som bättre ska tåla djupurladdning har en annan fordelning/design av plattorna. Ofta är de tjockare också.
De är konstruerade för att degraderas mindre av av att stundtals ha för låg laddning.
Marin/fritidsbatterier hör hit och det är samma kemi i de, men olika uppbyggnad.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Jag fegade ur och köpte ett Li batteri ämnat för elcykel.

Annars var min sista tanke att köpa en step up converter 12V-36V.
Köpa ett stort bilbatteri. Plocka ut 36V via koverteraren, men ladda det som ett vanligt 12V

nimhed nimhed skrev:
Jag fegade ur och köpte ett Li batteri ämnat för elcykel.

Annars var min sista tanke att köpa en step up converter 12V-36V.
Köpa ett stort bilbatteri. Plocka ut 36V via koverteraren, men ladda det som ett vanligt 12V
Hittade du någon rimlig converter som klarar strömmen?

Hittade en 10A i kina

nimhed nimhed skrev:
Biltema har ju en uppsjö av bilbatterier.
Men de har också liknande som de kallar Fritidsbatterier t.ex för husvagn.
Ytterligare något som de kallar underhållsfritt.

För ögat ser de lika ut.

De rena bilbatterierna verkar bygga på kalcium/kalcium teknik, med vissa undantag för silver/kalcium

Fritidsbatterierna bygger också på kalcium/kalcium.

Jag tolkar användningsområdena som att det borde finnas någon skillnad mellan batterierna. T.ex borde fritidsbatterierna vara bättre på att klara djupurladdning. Men de bygger ju på samma teknik.

Bilbatterierna ger de fantastisk garanti på. Husvagnsbatterierna verkar inte ha någon garanti.

Så, kan det vara så att det är skit samma. Men Biltema vågar ge längre garanti om de tror att batteriet används korrekt i en bil utan djupurladdning?

Långt, lite svamligt inlägg, men jag behöver några batterier som gärna får vara billiga + klara djupurladdning.
Mycket bra bilbatterier ...har biltemas i alla 5 bilarna i familjen !

Racerboat Racerboat skrev:
Mycket bra bilbatterier ...har biltemas i alla 5 bilarna i familjen !
Allt är ju relativt........hur bra ett batteri är märker man ju först när det är 30 minus och bilen inte startar. Det är då agnarna skiljs ur vetet.....I normal drift i bilar som alltid startar så kan man ha vilka batterier som helst nästan. Där är de flesta likvärdiga. Kvalitetsskillnaderna kommer dock visa sig vid extrema situationer och då man verkligen behöver kraften.
Säljer själv batterier och vet hur stor skillnad det kan vara. Ett Biltema batteri kan ha tappat sin förväntade cca efter bara några år men det märker man aldrig om bilen alltid startar. Ett dyrare batteri kan ha kvar samma kapacitet även efter fem år kanske, sen dalar det.

S Stefan1972 skrev:
Allt är ju relativt........hur bra ett batteri är märker man ju först när det är 30 minus och bilen inte startar. Det är då agnarna skiljs ur vetet.....I normal drift i bilar som alltid startar så kan man ha vilka batterier som helst nästan. Där är de flesta likvärdiga. Kvalitetsskillnaderna kommer dock visa sig vid extrema situationer och då man verkligen behöver kraften.
Säljer själv batterier och vet hur stor skillnad det kan vara. Ett Biltema batteri kan ha tappat sin förväntade cca efter bara några år men det märker man aldrig om bilen alltid startar. Ett dyrare batteri kan ha kvar samma kapacitet även efter fem år kanske, sen dalar det.
Visst är det så. Men om man bor söder gävle så är det sällan -30, så då är det lungt. Var själv skeptisk mot biltemas batterier tidigare, men med tre bilar avverkade med problemfritt ägande så är jag ganska klar över mitt val iaf. Dessutom har biltema överlägset bäst garantier (4 år på AGM, köpte 95AH/CCA 850), så om cca sjunker som du säger och man får problem inom garanti tiden så är det bara att åka och hämta ett nytt batteri. Om man får igång bilen vill säga...

Redigerat:
-37 är det kallaste jag startat en bil. Biltema batteriet gjorde sitt jobb även då

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.