F Frankesson skrev:
Visst är det så. Men om man bor söder gävle så är det sällan -30, så då är det lungt. Var själv skeptisk mot biltemas batterier tidigare, men med tre bilar avverkade med problemfritt ägande så är jag ganska klar över mitt val iaf. Dessutom har biltema överlägset bäst garantier (4 år på AGM, köpte 95AH/CCA 850), så om cca sjunker som du säger och man får problem inom garanti tiden så är det bara att åka och hämta ett nytt batteri. Om man får igång bilen vill säga...
Visst, mycket beror ju på var man bor. Sen är ju tyvärr Biltemas affärside att de kallt räknar med att en viss procent aldrig sparar nå kvitton eller reklamerar överhuvudtaget även om de har rätt till det. Säljer ju själv lite batterier och det är förvånansvärt ofta man byter ganska nya biltema batterier och när man för på tal om när de köpt det och om det inte är garanti på det så har de aldrig nå kvitto kvar. Detta visar ju på det vanliga klassiska problemet med billiga produkter. Merparten fungerar bra utan problem men man har ändå en ganska ojämn kvalitet. Detta antagligen pga dålig uppföljning och produktionskontroll. Det är liksom billigare att räkna med 30% reklamationer än att säkerställa en jämn kvalite.
Det är samma med 10 års garanti på billiga verktyg. Det betyder ju inte att de är bra utan mer att marginalerna är så enorma att det spelar ingen roll om en massa får nya verktyg på garantin.........
Minns när KG Knutsson i sollentuna hade en relativt obevakad containersamling och en var det skrot i och tonvis med Kamasa verktyg som var reklamerade. Man gjorde mycket fynd där...........

Jag har hört från en källa på Biltema att batteri kvalitén har varierat. Batterier från bra tillverkare och ren skit säljs under samma artikelnummer tex. Så både bra och dålig upplevelser av ”samma” produkt kan vara korrekta. Personligen har jag inte reagerat på problem med biltema batterier.

Min erfarenhet är att de prylar Biltema har långa garantier på också håller förvånansvärt bra. Dock är ju oftast priset inte så mycket bättre än 'märkesprylar' om man t ex jämför deras verktyg med 10 års garanti med andra mer kända fabrikat.

Bilbatterier och marinbatterier bygger på samma teknologi. Marinbatterier har tjockare blyplattor än bilbatterier. Dom tål bättre att djupurladdas och laddas upp långsamt av sol/vind etc. Dom klarar inte av att leverera lika stor ström som bilbatterier dock.

AGM batterier är bättre än marinbatterier. Dom har en glasfiberväv som absorberat vattnet mellan plattorna. På det sättet tål dom att stå urladdade en längre tid än blöta batterier och kan ladda ur mycket djupare. Blöta batterier måste fulladdas varje dag, om dom står med halvladdning så kristaliseras elektrolyterna i vattnet och bildar en gråvitt mjölliknande beläggning på plattorna. Kapaciteten på batteriet minskar och på sikt så förstörs det. AGM är mera tåliga där, så länge som man laddar upp dom en/två gånger per vecka så tar dom inte skada. Dessutom kan man ladda ur dom till 80% medan ett blött batteri aldrig borde gå under 50%.

Litiumbatterier är dock att föredra i TS fall eftersom blybatterier är tunga. LiFePo batterierna som TS köpte har en energitäthet på ca 80-100Wh/kg, medan blybatterier har ungefär hälften. Det blir tungt att trampa runt med.

Biltemas batterier är inte bättre än nån annans, det är vanliga blybatterier med kalcium precis som alla andra, dom innehåller inte ens silver som dyrare batterier brukar göra. Jag tycker dom är överprissatta

Nja nog vill jag påstå att det nog är skillnader på billiga och dyra batterier. Nu säljer jag inga våldsamma mängder batterier men sen jag började för 10 år sen kanske har jag haft en enda reklamation på tudor och jag är inte den som krånglar om nå kvitton är borta. Det lär ändå röra sig om flera hundra batterier totalt sett. De batterier man byter är antingen bilens original eller så nåt billigt märke. Det är mycket sällan det är nyare märkesbatterier. Isåfall syns det mycket tydligt att det är äldre generationer av dem. Att åldern har tagit ut sin rätt så att säga.

D Daniel 109 skrev:
Jag har hört från en källa på Biltema att batteri kvalitén har varierat. Batterier från bra tillverkare och ren skit säljs under samma artikelnummer tex. Så både bra och dålig upplevelser av ”samma” produkt kan vara korrekta. Personligen har jag inte reagerat på problem med biltema batterier.
Kvalitén varierar för alla batteritillverkare. Om man tittar i tester som gjorts tidigare, så får olika fabrikat väldigt varierande resultat över tid, och det kan skilja på olika batterikapaciteter oxå inom samma märke. Denna tråd präglas av "hört på stan" och inte egna konkreta erfarenheter, viket jag tycker är en brist. Konstaterar dock att få skribenter redovisar dåliga personliga erfarenheter, snarare tvärt om.

För egen del kostade AGM 95ah/CCA850 1950:- på biltema , ungefär det dubbla på mekonomen och 6850:- med montage och "kalibrering" på min märkesverkstad. Då jag inte haft något problem tidigare, och dessutom stödladdar med min ctek ibland, så är valet enkelt.

Som jag förstår det så har biltema numera 4 olika varianter av batterier. Dessa tillverkas ju såklart av någon etablerad tillverkare, och det vore kul att ta reda på vilken denna tillverkare är. Har ju ryktats om banner tidigare, men det är som sagt bara rykten.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Det handlade inte om varierande kvalite från en tillverkare, utan batterier från en av de etablerade kvalitetstillverkarna och kinesiskt junk såldes under samma benämning. Det var tydligt vilka batterier som reklamerades.

D Daniel 109 skrev:
Det handlade inte om varierande kvalite från en tillverkare, utan batterier från en av de etablerade kvalitetstillverkarna och kinesiskt junk såldes under samma benämning. Det var tydligt vilka batterier som reklamerades.
Ok. Ja, skit är ju skit, oavsett tillverkare, och då är det bra med solid garanti.

Biltema batterier väger bara bråkdelen av ett riktigt batteri.

• Haha
uuu
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nu vet jag inte vad du menar med en bråkdel, men 0,8 Kg är inte det enligt mig.

VARTA E11 - 12V 74Ah (Bilbatteri) 18 Kg

Biltema BATTERI 12V 75AH 17,2 Kg

• Gilla
pakten och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Kan säkert variera, men det batteri jag köpte senast var 650 g lättare, och några millimeter mindre, än ett varta med samma specifikation. Om det är "en bråkdel" av ett "riktigt" batteri får väl vara upp till var och en.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.