P
K kelegris skrev:
Maskintok, jag läser dina inlägg med stort intresse, imponerad av din kunskap i ämnet. Du får mig att tänka på en gammal reparatör från Småland, Andre, är det nån du har stött på?
Nä tyvärr.
Höll han på med sågar eller andra maskiner?

Maskintok skrev:
En kedja som inte följer din minsta rörelse utan ger en annan vinkel eller inte beter sig rätt gör att man inte träffar målet, men det visste du ju redan eller hur?
Ja, jag har fällt några tusen träd med motorsåg och även kört skördare och skotare. Jag hävdar fortfarande att det inte är särskilt komplicerat att underhålla en kedja på en såg som används i trädgården en handfull gånger per år.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det finns gott om inlägg som sågar proffs inom de områdena, absolut.
Och ni anmäler mina inlägg... Hyckleri..
Jo jo... Satt just och pratade om detta fenomen med svärfar, elektrikern...
Var måttligt road över folks attityd på nätet med att påpeka hur man drar el mm..
Utan att ha koll på läget.. Facebook inlägg där man skapar grupper för att svartmåla och dumförklara proffs och hantverkare..
Seriös verksamhet... Verkligen...

useless useless skrev:
Det handlar inte om rätt eller fel, utan om attityden och att hela tiden försöka mästra andra genom att berätta hur otroligt duktig och erfaren man är.
Jag har inte påstått att maskintoken har fel, men det blir lite löjligt när man försvarar sina teorier om hur en kedja ska såga med att man kan träffa en tändsticksask när man fäller ett träd. Det funkar kanske i ett forum som handlar om trädfällning, inte skötsel av en villaträdgård.
det är bättre ni lyssnar när ni har chansen att lära om filning...eller ska vi vara tysta istället?
jag har sett kedjor som kunnat leda till allvarliga personskador hos just folk med er inställning

• Gilla
1
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Ja, jag har fällt några tusen träd med motorsåg och även kört skördare och skotare. Jag hävdar fortfarande att det inte är särskilt komplicerat att underhålla en kedja på en såg som används i trädgården en handfull gånger per år.
Håller inte med.
Och det hade du inte heller gjort om du hade velat förstå innebörden.

P
skoge skoge skrev:
det är bättre ni lyssnar när ni har chansen att lära om filning...eller ska vi vara tysta istället?
jag har sett kedjor som kunnat leda till allvarliga personskador hos just folk med er inställning
Framförallt... Hur många av de som gapar mest har utbildning och kunskapen på papper, inte bara självlärdhet..
Jag har min erfarenhet och kunskap på papper, jag har min erfarenhet och kunskap i ryggmärgen..
Det är ingen lekstuga detta med sågkedjor mm.. Det är farliga grejer i händer på folk som inte har insikt.. Därför fick vi i branschen ett krav om behörighet på motorsåg...
Det hade vi säkert sluppit om man kunde sluta att vara dryg Och istället lyssna, tänka och agera efter hur det verkligen ligger till.

• Gilla
skoge
  • Laddar…
P
Man tog ju upp detta med etanolen förut..

Ni är medvetna om att det finns flertalet medlemmar som kör på just detta bränslet och dessutom med såg trimmad eller modifierad av mig va?

Finns 44 personer som har såg modifierad av mig i Sverige på olika forum..
Och jag har ca 150 sågar som jag fixat till åt folk från hela landet..
Det ringer och mailas varje dag om renoveringar och modifieringar....

P
Den som kan gissa vilken såg jag personligen använder mest får en kedja filad av mig gratis..

Gissa på bara....
Tror att svaret blir förvånande...

Jag jobbade som huggare på 80-talet, bär med mig kunskapen och erfarenheterna med stolthet och även stor nytta idag som småskalig skogsägare, mest för intresset. ”Säkra hörnet” var inte uppfunnet - eller åtminstone inte spritt - vid tiden för yrkesverksamheten men har kontinuerligt uppgraderat mina skills och tekniker för att hantera diverse situationer. Det finns situationer jag väljer att inte hantera själv, jag vet var gränserna går.

Mina erfarenheter kan ha färgat vissa inlägg i denna tråd om motorsågar för ”typiska villaägare”. Jag skulle säga att motorsågar är en av de absolut farligaste verktyg som säljs idag till folk helt utan krav på licens, någon form av bevis på kunskap om handhavande,

Rätt använd, med rätt personlig skyddsutrustning och med rätt arbetsmetoder & kunskap är det ett extremt effektivt och säkert verktyg.

Jag har förståelse för att ”proffs” vill förmedla sina kunskaper i trådar som denna, jag ser mig dock inte som ett dylikt idag. Men javisst, jag vet vad motorsågsarbete innebär och hur riskerna ser ut i olika situationer bla detta med att såga med slöa kedjor vilket är otänkbart för mig av en mängd skäl.

PS. Jag är inte intresserad av gissningslekar om vilken såg jag föredrar så jag kan berätta det rakt av: en urgammal Partner 410 ccs, port-optimerad. Lätt, supersnabb acceleration som en racingmotor, fixar det mesta med ett brett leende i mitt nylle. Enda jag kan invända mot den är att den har litet veka avvibrationsfjädrar men det är inga större problem med det. Ingen såg för Logosol givetvis, bara en lätt bra såg att ha med sig ute i skogen eller var som helst. Drivs givetvis med alkylatbensin Aspen och är optimerad för detta via lämpliga förgasarinställningar.

Redigerat:
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker "Maskintok" gärna får dela med sig av sina kunskaper.

Attityder hit och dit, alla är olika så är det bara.

Om man inte vill prova fila en ny kedja så låt bli då.
eller om man går till affären och köper en ny kedja när den gamla är slö så gör det då.
Vill man inte köra på ditt eller datt i bränsle, kör då på vad ni vill.
Jag har inga problem med att läsa andras tips och råd. jag har inte sett ett enda råd från "Maskintok" som skulle kunna vara farligt. Är det någon som gjort det?

Det finns säkert fler än jag som vill lära sig.
Jag är en "hobbyanvändare" av motorsåg som inte nöjer mig med att arbeta med sliten eller "trött" utrustning.
Så ni som tycker det är överkurs för villaägare eller hobbyanvändare låt bli och läs tråden.
Jag tycker att Maskintokig delar med sig av bra kunskap..

Nytt jag har lärt mig är till exempel: jag viste inte att det fanns "säkerketskedjor" för ovana användare nu har jag aldrig tittat på någon elsåg eller liknande. jag viste inte att det INTE finns filmallar till dessa säk.kedjor.

Ps. har bara A,B & C

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Jag jobbade som huggare på 80-talet, bär med mig kunskapen och erfarenheterna med stolthet och även stor nytta idag som småskalig skogsägare, mest för intresset. ”Säkra hörnet” var inte uppfunnet - eller åtminstone inte spritt - vid tiden för yrkesverksamheten men har kontinuerligt uppgraderat mina skills och tekniker för att hantera diverse situationer. Det finns situationer jag väljer att inte hantera själv, jag vet var gränserna går.

Mina erfarenheter kan ha färgat vissa inlägg i denna tråd om motorsågar för ”typiska villaägare”. Jag skulle säga att motorsågar är en av de absolut farligaste verktyg som säljs idag till folk helt utan krav på licens, någon form av bevis på kunskap om handhavande,

Rätt använd, med rätt personlig skyddsutrustning och med rätt arbetsmetoder & kunskap är det ett extremt effektivt och säkert verktyg.

Jag har förståelse för att ”proffs” vill förmedla sina kunskaper i trådar som denna, jag ser mig dock inte som ett dylikt idag. Men javisst, jag vet vad motorsågsarbete innebär och hur riskerna ser ut i olika situationer bla detta med att såga med slöa kedjor vilket är otänkbart för mig av en mängd skäl.

PS. Jag är inte intresserad av gissningslekar om vilken såg jag föredrar så jag kan berätta det rakt av: en urgammal Partner 410 ccs, port-optimerad. Lätt, supersnabb acceleration som en racingmotor, fixar det mesta med ett brett leende i mitt nylle. Enda jag kan invända mot den är att den har litet veka avvibrationsfjädrar men det är inga större problem med det. Ingen såg för Logosol givetvis, bara en lätt bra såg att ha med sig ute i skogen eller var som helst. Drivs givetvis med alkylatbensin Aspen och är optimerad för detta via lämpliga förgasarinställningar.
Partner 410ccs minsann..
Det är ju en riktig klassiker inom vedhuggarsågar, hamnar i gänget jonsered, Hva.. 2041,45,50..hva 40, 45,49.
Partner 400-510ccs..
Ja de där fjädrarna är lite små krångliga..
Men jag har ett gäng om du någon gång behöver.. ;)

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
P
H HSP skrev:
Jag tycker "Maskintok" gärna får dela med sig av sina kunskaper.

Attityder hit och dit, alla är olika så är det bara.

eller om man går till affären och köper en ny kedja när den gamla är slö så gör det då.
Vill man inte köra på ditt eller datt i bränsle, kör då på vad ni vill.
Jag har inga problem med att läsa andras tips och råd. jag har inte sett ett enda råd från "Maskintok" som skulle kunna vara farligt. Är det någon som gjort det?

Det finns säkert fler än jag som vill lära sig.
Jag är en "hobbyanvändare" av motorsåg som inte nöjer mig med att arbeta med sliten eller "trött" utrustning.
Så ni som tycker det är överkurs för villaägare eller hobbyanvändare låt bli och läs tråden.

Ps. har bara A,B & C
Bara A, B, C just det ja... :crysmile::rofl:

P
T Taxture skrev:
Följer tråden med intresse och försöker ta till mig av kunskapen :D
Ska vilket år som helst ställa upp logosolen jag köpt och då gäller det att ha vassa kedjor ;)
Vad har du för såg?
Den som följde med som original eller något annat?
Stihl 064 var ju en riktig klassiker i dessa verk.
Även 036 fanns..
Och de höjde ju sedan med 066..

H HSP skrev:
Nej, då kommer kedjan att gå tills den är tokslö. Kedjor är för dyra för att bytas på det viset. Visserligen är det lika illa med de som filar sönder kedjan så att de missar eggen när de filar.
Man behöver lite hum om filning om man ska köra motorsåg. Det måste inte bli perfekt, men hyfsat.

P
D Daniel 109 skrev:
Nej, då kommer kedjan att gå tills den är tokslö. Kedjor är för dyra för att bytas på det viset. Visserligen är det lika illa med de som filar sönder kedjan så att de missar eggen när de filar.
Man behöver lite hum om filning om man ska köra motorsåg. Det måste inte bli perfekt, men hyfsat.
Vad är det som är fel med att lära sig fila perfekt om man har möjligheten?
Oavsett om man är yrkeshuggare eller buskgnagare i trädgården...

Man behöver ha lite humm om hur man filar..
Ja varför då inte lära sig rätt och enkelt från början?
Och dessutom få ännu mera tips och råd direkt,,,.. Samt hur hade man tänkt sig få humm utan att någon som kan erbjuder sin kunskap?...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.