Filen ser ut att vara för stor för den kedjan.
Skador på enstaka tänder är inget problem. Så petigt är det inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Filen ser ut att vara för stor för den kedjan.
Skador på enstaka tänder är inget problem. Så petigt är det inte.
Håller med. 4.8 mm har Stihl till 0.325"-kedjor.
 
B
Maskintok skrev:
Köp fil som är till era kedjor.
Vill ni veta vilken storlek ni ska ha skriv vilken såg eller kedja ni har.. Så ska jag tala om det...
Då börjar jag :D
Kedjan är en Oregon B53. Kör en fin Jula-såg som duger de få gånger den används per år.

Oregon B53 motorsågskedjeförpackning på träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Du ska ha en fil med diameter 4.2 mm
Även en 4.0 mm går bra.
Men man får då hålla lite koll på hur den tar emot eggen, man får hålla upp den lite alltså..
 
P
Rota gärna bland ungarnas kritor efter avbrutna..
De filar man igenom en liten stund tills att filen är täkt av krita sedan filar man.
Då fastnar det inte så mycket olja om man ska fila en kedja som är blöt i olja.

Även så håller det smutsen borta från filen.
Lugna drag, med ett fast tryck emot skärtanden när ni filar.
Låt det ta en liten stund extra så ni hinner känna och se vad ni gör.
 
Maskintok skrev:
Jo det är ju just PRECIS det som det är.
Ska man lära sig rätt eller ska man lära ut saker som inte stämmer?..
Är du yrkeshuggare, yrkesfällare?
Om INTE, så lär inte ut fel...
Nej, jag är inte yrkeshuggare. Jag hugger till husbehov. Alla kedjor har inte ens jämt antal skärlänkar. Att då hävda att alla tänder måste vara helt perfekta är att överdriva.

Ditt snack om etanolens överlägsenhet är inte heller rätt. Du har en hel del egna påhitt, de funkar säkerligen. Men det betyder inte att det är det enda rätta.

Ska man tävlingshugga så ställer det andra krav på kedjan. Då vill man inte ha en ny kedja.

Att du har mer tid än mig och de flesta andra betyder inte att vi andra har fel.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag är inte yrkeshuggare. Jag hugger till husbehov. Alla kedjor har inte ens jämt antal skärlänkar. Att då hävda att alla tänder måste vara helt perfekta är att överdriva.

Ditt snack om etanolens överlägsenhet är inte heller rätt. Du har en hel del egna påhitt, de funkar säkerligen. Men det betyder inte att det är det enda rätta.

Ska man tävlingshugga så ställer det andra krav på kedjan. Då vill man inte ha en ny kedja.

Att du har mer tid än mig och de flesta andra betyder inte att vi andra har fel.
Blanda inte in fel grejer med andra grejer.
Det är då du hamnar fel.

Och jo innan man ska använda sin motorsåg så ska kedjan ha exakt likadana tänder, de ska vara lika vassa och exakt lika stora.
Att antalet varierar har ingen betydelse.

Kedjan ska filas innan man använder den som ny inget snack om saken, annars är man fel ute helt enkelt.

Lär dig av proffsen istället för att hugga tillbaka, du vinner inget på detta emot mig..
 
  • Arg
båtsnickarn
  • Laddar…
P
Att man väljer och ta bort svarande inlägg visar för mig en stor sak.

Att jag är inte välkommen att visa hur det verkligen ska gå till och hur man verkligen gör, inga fusk detaljer eller annat..

För de provocerande inläggen de får ju vara kvar... Trots att de är så fel att en blind hade gjort det bättre..
 
Maskintok skrev:
Att man väljer och ta bort svarande inlägg visar för mig en stor sak.

Att jag är inte välkommen att visa hur det verkligen ska gå till och hur man verkligen gör, inga fusk detaljer eller annat..

För de provocerande inläggen de får ju vara kvar... Trots att de är så fel att en blind hade gjort det bättre..
Ta det lugnt, du hetsar upp dig så fort vi inte håller med dig och där vi har annan erfarenhet. Jag tänker ibland när jag är tvärsäker, men tänk om det är tvärt om
 
Maskintok skrev:
Och jo innan man ska använda sin motorsåg så ska kedjan ha exakt likadana tänder, de ska vara lika vassa och exakt lika stora.
Att antalet varierar har ingen betydelse.
De måste vara exakt lika, men att någon pekat åt motsatt håll kvittar. Du är rolig du.
 
P
Förklara dig tack.
 
P
A AndersS skrev:
Ta det lugnt, du hetsar upp dig så fort vi inte håller med dig och där vi har annan erfarenhet. Jag tänker ibland när jag är tvärsäker, men tänk om det är tvärt om
Behöver inte tänka över om detta, har du tänkt på det?
Jag tror nog du förstår precis hur mycket jag kan och har erfarenhet om och av om du bara lättar på att du inte vill begripa.
 
  • Arg
båtsnickarn
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
De måste vara exakt lika, men att någon pekat åt motsatt håll kvittar. Du är rolig du.
Okej så varför är det inte viktigt att tänderna är lika?
Varför spelar det ingen roll om tänderna har skador kvar?

Varför kan det skilja emellan länkantal?
Vad är skip kedja för något?
Varför ska topptrissan vara i en viss form för att minska kast?

Varför ska man inte såga med en skadad kedja monterad på en motorsåg under 45cc?

Vilken är den vanligaste skadan man får av slöa kedjor i Sverige?
Och hur mycket kostar detta i genomsnitt att laga?
 
P
Maskintok skrev:
Behöver inte tänka över om detta, har du tänkt på det?
Jag tror nog du förstår precis hur mycket jag kan och har erfarenhet om och av om du bara lättar på att du inte vill begripa.
Du förstår att det här är ett forum,för diverse diskussioner? man kan ju inte komma in med inställningen att 'jag är facit och gud allt jag säger är rätt" det måste du själv förstå det orimliga i om du tänker efter:) att få ge sin åsikt och tycka är själva meningen här (lmho)
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
P
Handyman 1 skrev:
Du förstår att det här är ett forum,för diverse diskussioner? man kan ju inte komma in med inställningen att 'jag är facit och gud allt jag säger är rätt" det måste du själv förstå det orimliga i om du tänker efter:) att få ge sin åsikt och tycka är själva meningen här (lmho)
Åjo jag vet och förstår.
Men det är inte det som saken handlar om.
Sitt inte och tala om för yrkesmän med detta i ryggmärgen att saker som man efter si och så många år inte spelar någon roll för då framstår du som idiot hos många mer än mig.

Ta lärdom av det jag skriver istället..
Men tydligen så går det bra att mästra mig..
Skriva andra saker på forumet som könsord mm men när jag skriver... Då hoppar man på och anmäler inläggen.. Trots att det är exakt samma sak som ni tycker att jag gör.. Som ni gör emot mig, nämligen läser inte och verkligen lyssnar på vad det handlar om.

Jag hade bara blivit glad av att ett yrkesproffs gett verkligheten och hur man ska göra för att få det rätta skärpan på kedjan, undvika skador på sågen. Som i och för sig Inte kostade mycket men det är dumt att slösa pengar.. Och man kanske tyckte om sågen, eller behöver den.
Då är det förbannat dumt att slita den i onödan för att man inte lyssnar på de som använder grejerna varje dag... Eller hur?
 
  • Arg
båtsnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.