Byggahus.se

Biltema motorsåg sågar dåligt

1. M
    Verktygstokig · 3 129 inlägg

Maskintok

Verktygstokig
    Den ena motorn är luftkyld den andra vatten.
    Den luftkylda går varmare och det passar inte i en 2 taktsolja för vattenkylda.
    Tvärtom går bra dock.
    Alltså motorsågs bränsle i båtmotorn
    Man får jämföra standarden mellan dessa.
    Jag kör inte på olja till vattenkylda..

2. M

Maskintok

Verktygstokig
    Korrekt hela vägen fram.. (y)

3. D
    Besserwisser · E · 15 734 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag sa inte att jag trodde att det funkade, eller att jag kör på det. Jag frågade om du hade någon bra källa till påståendet, efter som jag har hört olika påståenden.

4. H
    Medlem · Kronoberg · 1 769 inlägg

Harald Blåtumme

Medlem
    Jag tycker att ledande tillverkares anvisningar är en bra källa. Det är ett uttryckligt förbud mot att använda TCW-utombordsoljor i motorsågar, röjsågar, lövblåsar, trimmers: luftkylda små tvåtaktare. Vet att jag undersökte detta mer noga när jag intresserade mig för detta för några år sedan men orkar inte backtracka allt jag kan ha refererat till nu, sorry.

TCW-klassade oljor är som sagt avsedda för vattenkylda motorer med relativt kalla cylinderväggar, dessa är utformade för att fylla de ganska modesta kraven på smörjning i dessa sammanhang och samtidigt släppa ut minimalt med icke-nedbrytbara substanser i vattnet i sjöar osv. Radikalt skilt från kraven som gäller i ofta högbelastade luftkylda småmotorer i sågar etc som går på fullvarv och riktigt varmt långa stunder.

Prismässigt är det ju inget att ens fundera på vad man ska köra på, jag tankar Aspen 2T på pump för ca 25 kr litern senaste åren och priset på utombordsvarianten på Jula etc på dunk är dyrare - så varför inte välja det som tillverkaren säger att du ska välja? Alternativt kan du ju köra med vanlig blyfri 95 oktan och köra tex Biltemas 2T olja för snöskotrar vilket uppfyller klassningen jag nämnde ovan, JASO FD, ISO EGD. Men jag hade inte gjort det på en motorsåg eftersom näsan är alltför nära avgasröret.
    ______
    PS. Kollade just in Julas alkylatbensin som de saluför för "trädgårdsmaskiner" enligt den magra beskrivningen, "... anpassad för luftkylda motorsågar, röjsågar, trimmers samt andra trädgårdsmaskiner."
    https://www.jula.se/catalog/tradgar...maskiner/branslen/alkylatbensin-624026/#tab01
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-04-09 kl. 01.13.36.png

Ser ok ut enligt klassningen på denna bild, ingen utombordsolja.

Men enligt spec på dunkens etikett på denna andra sida (av en annan dunk?) så är det en utombordsolja som blandats i, TCW-3.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-04-09 kl. 01.05.48.png

Inte rätt klassning på den oljan efter vad som krävs av tex Husqvarna enligt anvisningar i manualer, så se till att ha koll på detta väldigt noga.

De har även har en alkylatbensin premix som faktiskt uppfyller kraven om man kollar noga på etiketten på denna flaska:
    https://www.jula.se/catalog/tradgar...dgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-007882/

Skärmavbild 2021-04-09 kl. 01.29.35.png

____
    Slutsats: kolla spec noga med egna ögon vad som står på era dunkar. Det tycks vara en stor förvirring bland en del som säljer bränsle vad det ska användas till, man måste själv veta.

Redigerat 9 apr 01:41
  5. M

Maskintok

Verktygstokig
    Det är en djungel av Alkylater..
    Och den ena är sämre än den andra..
    Vissa sågar startar inte ens på vissa sorter.
    Andra går en stund för att sedan börja krångla..
    Vissa skär...

6. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Ja naturligtvis! Det är väl självklart? Varför skulle jag acceptera att en rörmokare eller elektriker gör fel när denne arbetar på mitt uppdrag?

Eller menar du att en rörmokaren eller elektrikern aldrig har fel? Tycker mig ha läst något inlägg här någon gång som tyder på motsatsen. Ska se om jag kan hitta det. ;)

• Laddar…
  7. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    En seriös fråga, @Maskintok . Jag kör alltid Aspen färdigblandat i alla mina små tvåtaktare, typ motorsåg, röjsåg, trimmer och liknande. Mest för att det är enkelt, lätt tillgängligt och alltid fungerat. Vad är din åsikt om detta bränsle?

Ledsen om ämnet redan behandlats men det är en del brus i tråden så jag kan ha missat det.

8. M

Maskintok

Verktygstokig
    Jag har kört på aspen i många år.
    Ett bra bränsle och ett stabilt bränsle.
    99% av alla motorer och människor tål detta bränsle.
    Det är även ett lagringsstabilt bränsle.
    Är garanterat i 3 år på fat eller dunk.
    Jag har provat med 5 år utan problem..
    Dock ej medvetet... Glömde bort att jag hade en dunk kvar.
    Lite dyrt, men man får ett bra bränsle för pengarna..
    De har bytt oljor i omgångar så blandningen har ibland blivit lite oroande men sällan haverier..
    Hänt dock.
    Men inga problem med att få ut ersättning.
    Sålde runt 3m3 per år med aspen.
    Men sedan Hva drog sig ur så försvann rabatten och jag la av.

Tycker inte om att kalla aspen för miljöbränsle för det är fossilt.
    Inte som det jag kör på... Även om det innehåller fossilt det med.

Rekommenderar detta bränsle till alla som inte vill blanda själv.

• Laddar…
  9. M

Maskintok

Verktygstokig
    Håll sådant som inte hör tråden till utanför.
    Det är bara att skapa provokation

10. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Tack! (y)

• Laddar…
  11. M

Maskintok

Verktygstokig
    Prova att slå i lite bränsletillsats.
    Det innehåller ju etanol så oktan talet ökar.
    Kan behöva ha lite lite mer olja då..
    Men ditt bränsle ger motorn en annan karaktär, den blir rappare, starkare.
    Förbränningen ökar.

12. M

Maskintok

Verktygstokig
    Säg mig, när har jag gjort fel inom detta område? Eller över att skruva? Fila mm?.
    Om du syftar på inom områden utanför detta har jag aldrig påstått att jag är yrkesman eller proffs på de områdena eller hur?

13. M

Maskintok

Verktygstokig
    Ni får ju gärna skriva vilka sågar ni har och om ni undrar över något över eller på dessa.
    Även om ni vill ha modifierings tips.

14. Alfredo

Alfredo

Besserwisser
    Varför tror du att mitt inlägg har något som helst med dig att göra? Det har det inte!

@skoge ställde en fråga som jag besvarade. Inte konstigare än så!

15. M

Maskintok

Verktygstokig
    Missförstånd eller felaktigt antagande.
    Ursäkta.
    Van från annat forum att man haft mig som hackkyckling.

16. M
    Medlem · Västra Götalands · 9 314 inlägg

-MH-

Medlem
    Tänderna kan gå av utan höknäbb också. Har inte märkt att kastrisken ökar. Det blir lite mer aggressivare bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.