Byggahus.se
Maskintok skrev:
Jösses metoden heter så..
Från 1952..
Samma sak som att det säkra hörnet inte heter det egentligen.. Det heter Vilhelmina klack.. Från en manuell huggare som fällde åt kvistare kapare, slog vad med skogvaktaren om vem som kunde fälla mest.
Karln kapade alla träden dagen före..
Sedan lämnade han klacken, dagen efter kapade han klacken..
Över 100 träd föll inom någon timme..

Så jo då jag förstår och VET precis vad jag skriver om..
Och nä metoden med 5.5 mm fil är främst till för att rädda dåliga kedjor där man stensågat så tandytan har blivit deformerad...
Ja, det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst ;).
 
A
mexitegel mexitegel skrev:
Ja, det är inte lätt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst ;).
Säg mig varför ska jag vara ödmjuk inför felaktigheter?
Ska jag ta saker som inte alls stämmer..
Ta och kontrollera vem ni har att göra med..
Jag har alltså den erfarenheten av att fälla och använda motorsåg att jag träffar en tändsticksask på en stubbe med ett fallande träd. Så när jag försöker hjälpa till med råd och tips åt er så era kedjor eller sågar ska fungera korrekt så är det inte så att jag behöver höra om att jag menade det eller det.
Utan det jag skriver är just så..
Jag har inte fjantat runt med halv dåliga kedjor.. Nä handfilade kedjor på 28" svärd och längre..
Fällt träd som till och med aborister tackat nej till..
Klättrat i träd, slitigt i köld ner till 28-30 grader för att fälla åt skördare.
In bland hus, kraftledningar, rasbranter.

På grund av att jag jobbat med dessa maskiner så vet jag hur de ska skära, hur de ska fungera, hur man löser fel, varför de uppstår, hur man kommer vidare trots att det ser illa ut..

Ödmjukhet... Va fan ska jag med det till?
Tror du att jag fick uppleva detta när min kollega dog i min famn?..
Av att inte ha sett sig för och vandrat under ett fallande träd.. Alltså missbedömt längden på trädet och vandrade rakt in i fällzonen..

Nä du.. Jag fick stå upp och känna stormen yla runt mig.

Nä en sågkedja ska filas korrekt och inte halvdant, en halvslö kedja gör allt mycket farligare än vad en vass kedja gör.
Framförallt ska man köra mindre såg, så ska det vara så vasst att man knappt märker att man sågar..
 
A
K Kane skrev:
Jag köpte en sådan här till min Stihlsåg med Stihl sågkedjor. Smidigt att fila kedjorna med den.
[bild]
[länk]
Den där fungerar fint, håll koll bara så att den inte tar för hårt på ryttaren bara, vissa har gjort det tyvärr.

Då kan en farlig kedja uppstå.
Den hoppar och blir svår att hantera.
Men den där mallen gör sitt jobb.
 
Maskintok skrev:
håll koll bara så att den inte tar för hårt på ryttaren
Hur gör man det rent praktiskt? Den där mallen tar väl liksom det den tar och är man inte ytterst kunnig så hur vet man om den tar för mycket?
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Hur gör man det rent praktiskt? Den där mallen tar väl liksom det den tar och är man inte ytterst kunnig så hur vet man om den tar för mycket?
När kedjan börjar bli sliten så sjunker filen ner lite, sjunker det då lite lite för lågt så blir eggen inte korrekt filad och inte heller ryttaren. Den blir lite för låg.

Men om man inte får ur den där sista delen av skärtanden nere vid skärlänken så dels går inte spånet ur men sedan ligger mallen och rider på denna kant och då blir eggen utlånad och lite trubbig.

Så dra aldrig fram och åter med filen, en fil ska skära ett drag, sedan lyftas och placeras tillbaka igen i tanden, kolla efter varje drag hur det ser ut, och känn på eggen med fingret.
En vass kedja har en skarp kant vid eggen och en blank skärtand.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A
Jag filar utan mall, har lärt mig hur man ska göra, sedan lägger jag flatfilen emot ryttaren snett bakåt..
Så att ryttaren blir som en pigg.. Då skär den lugnt och fint men är ändå vass..
 
Maskintok skrev:
Så dra aldrig fram och åter med filen, en fil ska skära ett drag, sedan lyftas och placeras tillbaka igen i tanden
Det där tål verkligen att påpekas! (y) Har sett flera, som jag trodde erfarna, sågare dra filen fram och tillbaka med samma tryck hela tiden. Om inte annat är det ett bra sätt att sabba filen. :thumbdown:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Precis man sabbar filen och drar den full i skit från kedjan.. Då kan den inte rensa sig korrekt
 
Maskintok skrev:
Säg mig varför ska jag vara ödmjuk inför felaktigheter?
Ska jag ta saker som inte alls stämmer..
Ta och kontrollera vem ni har att göra med..
Jag har alltså den erfarenheten av att fälla och använda motorsåg att jag träffar en tändsticksask på en stubbe med ett fallande träd. Så när jag försöker hjälpa till med råd och tips åt er så era kedjor eller sågar ska fungera korrekt så är det inte så att jag behöver höra om att jag menade det eller det.
Utan det jag skriver är just så..
Jag har inte fjantat runt med halv dåliga kedjor.. Nä handfilade kedjor på 28" svärd och längre..
Fällt träd som till och med aborister tackat nej till..
Klättrat i träd, slitigt i köld ner till 28-30 grader för att fälla åt skördare.
In bland hus, kraftledningar, rasbranter.

På grund av att jag jobbat med dessa maskiner så vet jag hur de ska skära, hur de ska fungera, hur man löser fel, varför de uppstår, hur man kommer vidare trots att det ser illa ut..

Ödmjukhet... Va fan ska jag med det till?
Tror du att jag fick uppleva detta när min kollega dog i min famn?..
Av att inte ha sett sig för och vandrat under ett fallande träd.. Alltså missbedömt längden på trädet och vandrade rakt in i fällzonen..

Nä du.. Jag fick stå upp och känna stormen yla runt mig.

Nä en sågkedja ska filas korrekt och inte halvdant, en halvslö kedja gör allt mycket farligare än vad en vass kedja gör.
Framförallt ska man köra mindre såg, så ska det vara så vasst att man knappt märker att man sågar..
Man kan vara ödmjuk även med kunskap, så lite lägre ton är trevligt. ;)
Ska vi nu fokusera på att 90% i det här forumet är sällananvändare och utifrån det ge råd?
Mitt första råd blir då, är du ovan och sällananvändare fila aldrig en ny kedja.
 
  • Gilla
quattro1 och 2 till
  • Laddar…
A
Vad är det för fel att lära sig rätt från början?
Fila kedjorna även om de är nya.. Lär er fila istället
 
A
Köp fil som är till era kedjor.
Vill ni veta vilken storlek ni ska ha skriv vilken såg eller kedja ni har.. Så ska jag tala om det...
 
Maskintok skrev:
Säg mig varför ska jag vara ödmjuk inför felaktigheter?
Ska jag ta saker som inte alls stämmer..
Ta och kontrollera vem ni har att göra med..
Jag har alltså den erfarenheten av att fälla och använda motorsåg att jag träffar en tändsticksask på en stubbe med ett fallande träd. Så när jag försöker hjälpa till med råd och tips åt er så era kedjor eller sågar ska fungera korrekt så är det inte så att jag behöver höra om att jag menade det eller det.
Utan det jag skriver är just så..
Jag har inte fjantat runt med halv dåliga kedjor.. Nä handfilade kedjor på 28" svärd och längre..
Fällt träd som till och med aborister tackat nej till..
Klättrat i träd, slitigt i köld ner till 28-30 grader för att fälla åt skördare.
In bland hus, kraftledningar, rasbranter.

På grund av att jag jobbat med dessa maskiner så vet jag hur de ska skära, hur de ska fungera, hur man löser fel, varför de uppstår, hur man kommer vidare trots att det ser illa ut..

Ödmjukhet... Va fan ska jag med det till?
Tror du att jag fick uppleva detta när min kollega dog i min famn?..
Av att inte ha sett sig för och vandrat under ett fallande träd.. Alltså missbedömt längden på trädet och vandrade rakt in i fällzonen..

Nä du.. Jag fick stå upp och känna stormen yla runt mig.

Nä en sågkedja ska filas korrekt och inte halvdant, en halvslö kedja gör allt mycket farligare än vad en vass kedja gör.
Framförallt ska man köra mindre såg, så ska det vara så vasst att man knappt märker att man sågar..
Det handlar inte om VAD du skriver utan HUR du skriver.

Jag påstår inte på något vis inte att du har fel men man ska vara väldigt ödmjuk inför att man alltid kan lära sig något nytt. Är man inte det så kan man per definition aldrig bli fullärd eftersom omständigheterna hela tiden förändras. Ofta finns det också mer än ett sätt som är rätt.

Beklagar sorgen om din kollega.

Med det sagt hoppas jag att du vill fortsätta dela med dig av din kunskap och erfarenheter.
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
A
mexitegel mexitegel skrev:
Det handlar inte om VAD du skriver utan HUR du skriver.

Jag påstår inte på något vis inte att du har fel men man ska vara väldigt ödmjuk inför att man alltid kan lära sig något nytt. Är man inte det så kan man per definition aldrig bli fullärd eftersom omständigheterna hela tiden förändras. Ofta finns det också mer än ett sätt som är rätt.

Beklagar sorgen om din kollega.

Med det sagt hoppas jag att du vill fortsätta dela med dig av din kunskap och erfarenheter.
Jo då det gör jag så gärna.
Jag har en massa tok i huvudet som vanligt..
Finns inte mycket över såg, klippare, snöslungor som jag inte kan..
Jag har väl ca 200 sågar liggande i alla dess slag och skick..
Trimmer, röjsågar mm...
Bilar, traktorer och annat galet...

Så jo då.. Det är bara att fråga på om man vill veta något...
 
  • Gilla
BigR och 2 till
  • Laddar…
A
Nyligen vässad skärtand på en 0.325-tums 1.3mm 56dl kedja från Biltema, skador borta för effektiv skärning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
slö skärtand

Närbild av en nyfilad skärtand på en motorsågskedja från Biltema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nyfilad

Nyfilad kedja för motorsåg från Biltema, visar skärtändernas detaljer och filstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
slö kedja.

Nyfilad motorsågskedja på en fil och skruvstäd, omgiven av verktyg och maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
fil 5.5 mm.
Kedja biltema 0.325 1.3mm 56dl.

Man måste slipa bort alla skador från tänderna för att kedjan skall skära.
Vass kedja ger flis.
Slö kedja ger spån på marken vid kapning.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
A
Nyfilad motorsågskedja utan höknäbbar och synlig märkning av kedjetyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nyfilad
Nyslipad sågkedja utan höknäbbar monterad fel märke på träsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
inga höknäbbar.

Och lyckades även ha fel på märke på kedjan..
Ja ja... Man kan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.