40 079 läst ·
275 svar
40k läst
275 svar
Biltema motorsåg sågar dåligt
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag är mycket intresserad av att få mina maskiner så bra de kan bli.Maskintok skrev:
Kände inte till att cylindern på dessa maskiner är undermålig. Min upplevelse av maskinen är snarare att den är mycket stark och tillförlitlig, har dock bara använt den ca 50 timmar hittills så den är knappt inkörd.
Tror inte min version har ”Autotune”, jag tänkte nog finjustera förgasaren snart eftersom jag inte är helt nöjd med accelerationen men gissar det är enkelt fixat.
All input är välkommen!
Apropå 410 så vore det intressant att höra vad Maskintok (och ni övriga) har för erfarenheter av Jonsereds serie 410/420/435 som var deras mindre proffssågar under tidigt 80-tal.
Jag kör själv med en 410 som är lite modifierad för att använda handtaget från 420/435 istället för det sladdriga originalet. Jag är grymt imponerad över hur bra den sågen går för att bara vara på 35 cc.
Jag kör själv med en 410 som är lite modifierad för att använda handtaget från 420/435 istället för det sladdriga originalet. Jag är grymt imponerad över hur bra den sågen går för att bara vara på 35 cc.
Jonsered 410,420,435 var små händiga proffs sågar en gång i tiden.M Modulent75 skrev:Apropå 410 så vore det intressant att höra vad Maskintok (och ni övriga) har för erfarenheter av Jonsereds serie 410/420/435 som var deras mindre proffssågar under tidigt 80-tal.
Mycket av det jonsered skapade kan vi hitta på sågar än idag.
Synd att märket är nedlagt..
Deras sågar var rena kaft paketen och de hade inte alls samma kvantitets tänk som Hva.. Där var det kör glädje och prestanda som gällde..
Som många av jonsereds sågar var för flinade i cylindern. Det ser man inte idag med asiat tillverkade cylindrar och förgasare i såg...
Aha som min 510ccs då ungefär..H Harald Blåtumme skrev:Egentligen löjligt litet. Polerat insugssidan från förgasaren (mindre justeringar), och framför allt rättat till avgasporten med polering och ordentlig justering av den dåligt passande avgaspackningen som begränsade flödet en hel del. Utöver detta så borrade jag upp ljuddämparen på utblåsdelen, kommer tyvärr inte ihåg exat hur mycket men det blev nog dubbla arean ungefär.
Efter dessa åtgärder behövdes en ny förgasarinställning som i stort sett är helt ”by the book”: att H-skruven sätts så att den 4-taktar efter ca 12k rpm, och L-skruven sätts så att man får riktigt rapp acceleration och max kraft i belastat läge.
Allt med Aspen 2T-soppa, byter man till någon radikalt annan soppa så märker man det och får såklart anpassa förgasarinställningarna men jag använder bara denna soppa och tekniskt likvärdiga.
Trots att det är ytterst små och enkla åtgärder jag gjorde så är det bara att glädjas över resultatet. Extremt snabb acceleration, grym kraft på fullvarv och att den inte kroknar under långa pass. En ren fröjd att dra igång sågen med vad som känns som en renodlad racing-motor. Bränsleförbrukning kan jag inte säga att den skulle blivit mer, upplever den som väldigt snål fortsatt.
Enda nackdelen är att den har ett betydligt aggressivare ljud men det finns hörselskydd. Älskar denna gamla såg. Jag och min svåger körde sida vid sida på vedbacken, han med en 50 cc Husqvarna. Min såg var betydligt snabbare och rappare för samma jobb men det kan ju ha berott på andra saker tex våra val av kedjor, filning etc. Uppskattar lättheten i denna lilla såg.
Fast sedan har jag ju E85 i också..
Nä säger jag..H Harald Blåtumme skrev:Egentligen löjligt litet. Polerat insugssidan från förgasaren (mindre justeringar), och framför allt rättat till avgasporten med polering och ordentlig justering av den dåligt passande avgaspackningen som begränsade flödet en hel del. Utöver detta så borrade jag upp ljuddämparen på utblåsdelen, kommer tyvärr inte ihåg exat hur mycket men det blev nog dubbla arean ungefär.
Efter dessa åtgärder behövdes en ny förgasarinställning som i stort sett är helt ”by the book”: att H-skruven sätts så att den 4-taktar efter ca 12k rpm, och L-skruven sätts så att man får riktigt rapp acceleration och max kraft i belastat läge.
Allt med Aspen 2T-soppa, byter man till någon radikalt annan soppa så märker man det och får såklart anpassa förgasarinställningarna men jag använder bara denna soppa och tekniskt likvärdiga.
Trots att det är ytterst små och enkla åtgärder jag gjorde så är det bara att glädjas över resultatet. Extremt snabb acceleration, grym kraft på fullvarv och att den inte kroknar under långa pass. En ren fröjd att dra igång sågen med vad som känns som en renodlad racing-motor. Bränsleförbrukning kan jag inte säga att den skulle blivit mer, upplever den som väldigt snål fortsatt.
Enda nackdelen är att den har ett betydligt aggressivare ljud men det finns hörselskydd. Älskar denna gamla såg. Jag och min svåger körde sida vid sida på vedbacken, han med en 50 cc Husqvarna. Min såg var betydligt snabbare och rappare för samma jobb men det kan ju ha berott på andra saker tex våra val av kedjor, filning etc. Uppskattar lättheten i denna lilla såg.
En såg i original får inte andas genom förbränningen som den ska.
På 80-90 talet så var ljuddämparen skapligt öppen, men sedan kom krav och även tillverkarna hade någon idé om att dels rena avgaserna men också tysta sågarna.
Man skapade väggar inuti dämparen som skulle slå sönder ljudet.. Men nja det skapade sotning problem med det bränsle man körde på. Aspen kom och löste en del men skapade andra..
Sedan så skapade man 3 serien av sågar där man inte hade dessa problem..
Men istället tjuvluft och undermåliga lager, vevhus..
Sen nu... Med 5 serien så har man tagit rekord i dumhet.
Motorn får dåligt med luft, svarar dåligt, de är icke ställbara, tändspolar som byts var och annan dag mm.
Men öppnar man spolkanalerna och slipar upp dessa polerar..
Då får man grejer att ske..
En 545 cylinder.
Med alla sina problem..
Lösningen..
På det mesta utom spolarna.. Men det konstiga är att efter en sådan här åtgärd så minskar även behovet av att byta dem..
Eller konstigt och konstigt...
Motorn slipper bygga värme på fel sätt och då bränna spolen..
Nä det tror jag inte, det står autotune på den sågen isåfall.. Inte många mer än skogsforum medlemmar som köper en sådan... Då de inte klarar av annat...H Harald Blåtumme skrev:Jag är mycket intresserad av att få mina maskiner så bra de kan bli.
Kände inte till att cylindern på dessa maskiner är undermålig. Min upplevelse av maskinen är snarare att den är mycket stark och tillförlitlig, har dock bara använt den ca 50 timmar hittills så den är knappt inkörd.
Tror inte min version har ”Autotune”, jag tänkte nog finjustera förgasaren snart eftersom jag inte är helt nöjd med accelerationen men gissar det är enkelt fixat.
All input är välkommen!
Nu har jag börjat med 55:a sågen. Blir nya vevaxeltätningar också.
Tillverkade idag en avdragare för pumpdrevet...
Gängade en bit rör och svetsade fast en mutter, och svarvade en spets på skruven.
Provade avdragaren den fungerarde utmärkt... Pumpdrevet kom loss fint och helt.
Nu är det svänghjulssidan kvar... Trodde startklackarna satt med skruv. Hade tänkt använda de hålen till min avdragare. Men får nu tänka om... Tips mottages.
Sen blir det kedjefilning
Gängade en bit rör och svetsade fast en mutter, och svarvade en spets på skruven.
Nu är det svänghjulssidan kvar... Trodde startklackarna satt med skruv. Hade tänkt använda de hålen till min avdragare. Men får nu tänka om... Tips mottages.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen blir det kedjefilning
huggmejsel på insidan, eller grov flatmejsel.H HSP skrev:Nu har jag börjat med 55:a sågen. Blir nya vevaxeltätningar också.
[bild]
några knack så är det väck.. om det var Svänghjulet som skulle av...
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Nja, inte alltid.F fsn skrev:
Jag kör mycket Oregon och en del HQV
och tycker nog att det händer titt som tätt att kedjorna inte är optimala ur kartongen.
Senast nu i vintras fick jag en som var rent bedrövlig.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
371 xp favoriten på grovstockaMaskintok skrev: