man lär sig lite mer :)

vilket är tätast resp. öppnast. anar att det med filt/papp 522675406 är tätast....och lämpligt om det är fint damm.

hmm. vad är lämpligt vid fällning av barrträd på vinter/vår. -15till+10 grader
och bör jag ha något annat när jag kapar upp veden på sommaren? +15 till +25 grader

vet att torrgranar dammar läv*igt mycket. men det är inget jag sågar normalt....

har någon plastbit att sätta på sågen om det är riktigt kallt men det är väl för att den inte ska isa igen luftfiltret.

P
H HSP skrev:
man lär sig lite mer :)

vilket är tätast resp. öppnast. anar att det med filt/papp 522675406 är tätast....och lämpligt om det är fint damm.

hmm. vad är lämpligt vid fällning av barrträd på vinter/vår. -15till+10 grader
och bör jag ha något annat när jag kapar upp veden på sommaren? +15 till +25 grader

vet att torrgranar dammar läv*igt mycket. men det är inget jag sågar normalt....

har någon plastbit att sätta på sågen om det är riktigt kallt men det är väl för att den inte ska isa igen luftfiltret.
Nä kör på det filter som sitter i sågen.
Annars ett utan filt..

Japp den blåa kåpan är för vinterkörning..
Kör du med den på sommaren så skär sågen..

Redigerat av moderator:
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
H HSP skrev:
kunde inte hålla mig blev en till såg idag.... inte för att jag egentligen behöver någon mer såg men men...
Det blev en hva 55 från 2004? 15" 0.325. ingen värme på denna... 55:an behöver en del delar, vård och rengörning.
nya delar som behövs förutom servicedelar är startkåpa, kåpan inanför som styr luften, täckplatta för handtaget, stoppknapp, oljelock.... ingen aning om vad den varirt med om men starkåpan mm har fått "stryk"...

[bild]

billig var den så billig att jag inte kunde pruta.....
får bli ett projekt.
Lite funderingar...
Är det några "kända" problem man ska se upp med på denna....
fundering ang. kopplingen finns det min mått tycker den ser sliten ut då avståndet mellan centrifugalkoppling och kopplingstrumman ser stort ut... har dock inte mätt...
fanns det fler modeller av 55 år 2004 dekalen på kåpan är borta....
lite nyfiken...hur många har du när du säger att det inte fanns behov?

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
ha ha... har tre nu... vet att det är lite i vissa "kretsar"
242:an och 550 täcker mitt behov men men det blev en till.

• Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä kör på det filter som sitter i sågen.
Annars ett utan filt..

Japp den blåa kåpan är för vinterkörning..
Kör du med den på sommaren så skär sågen..
Har bara använt den blå kåpan på vintern... när det är varmt är den inte monterad på sågen...

• Gilla
1
  • Laddar…
P
H HSP skrev:
Har bara använt den blå kåpan på vintern... när det är varmt är den inte monterad på sågen...
Helt korrekt använt

P
H HSP skrev:
Jag har nog säkert något mer du vill ha:crysmile::rofl:

H HSP skrev:
Samling av nio motorsågar av olika modeller och märken, ordnade utomhus på gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jo det brukar börja så...har 9 nu tror jag

• Gilla
1
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
[bild]

jo det brukar börja så...har 9 nu tror jag
Fattas det inte en:thinking::thinking:

P
Tänker inte ta någon bild på mina högar...
Man skäms... :rofl::D

Maskintok skrev:
Fattas det inte en:thinking::thinking:
mer än en som fattas...
bilden är sen i fjol

• Gilla
1
  • Laddar…
Kul att tråden utvecklats till att inte bara omfatta små tunga batterisågar!

En fråga som iofs gäller min röjsåg Husqvarna 545 fxt, där fanns just en blå plastmojäng för vinterbruk. Nu har jag inte kört sågen i särskilt många minusgrader ännu men blir inte klok på när man ska använda denna och vad vitsen skulle vara. Maskinen funkar mycket bra utan denna runt nollan minimum där jag använt den hittills, precis som är fallet med frugans litet lättare Stihl FS131 som är mycket trevlig och driftsäker oavsett temp.

När jag jobbade yrkesmässigt med detta en period på 80-talet fanns det inga dylika plastmojänger/vintertillsatser på vare sig motor- el röjsågar, var väl iofs mest motorsågarna som man använder mitt i smällkalla vintern eftersom virket väger så mycket mindre att hantera manuellt. Röjning görs på vår-försommar och då är det det typiskt varmare.

Min gamla favoritsåg Partner 410 ccs har inget dylikt och den funkar perfekt även i rätt sträng kyla, lika ursinnigt snabb och stark (för sin vikt) oavsett temperatur som jag upplever det.

Så varför finns dessa plastmojängs/vintertillsatser egentligen?

• Gilla
1
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:

En fråga som iofs gäller min röjsåg Husqvarna 545 fxt, där fanns just en blå plastmojäng för vinterbruk. Nu har jag inte kört sågen i särskilt många minusgrader ännu men blir inte klok på när man ska använda denna och vad vitsen skulle vara. Maskinen funkar mycket bra utan denna runt nollan minimum där jag använt den hittills, precis som är fallet med frugans litet lättare Stihl FS131 som är mycket trevlig och driftsäker oavsett temp.

När jag jobbade yrkesmässigt med detta en period på 80-talet fanns det inga dylika plastmojänger/vintertillsatser på vare sig motor- el röjsågar, var väl iofs mest motorsågarna som man använder mitt i smällkalla vintern eftersom virket väger så mycket mindre att hantera manuellt. Röjning görs på vår-försommar och då är det det typiskt varmare.

Min gamla favoritsåg Partner 410 ccs har inget dylikt och den funkar perfekt även i rätt sträng kyla, lika ursinnigt snabb och stark (för sin vikt) oavsett temperatur som jag upplever det.

mindre mängd kall luft i motorn...modern såg vill inte gå så bra vintertid

• Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:

En friskluftsmotor drar in friskluft för att lyfta gasspjället på den ena gasaxeln.
Luften åker då med in i motorn för att skapa större rotation på bränslet i dess väg genom spolkanalerna.

Blir det istället snö som följer med så fastnar spjället öppet.
Och med det stannar motorn.

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Ursäkta min okunnighet men vad är en friskluftsmotor? Menar du icke-turbomatad dvs ”naturally aspirated”?

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.