Köpte en indikatorklocka på Biltema igår. Var extremt fundersam om jag skulle våga, för biltemagrejer brukar gå sönder så fort man öppnar förpackningen.

Verkar dock inte helt trasig än i alla fall. Fungerade hyfsat för det jag behövde den till. Men jag är lite nyfiken..

Det finns ett vred på klockan. Vet inte om den ska gå att vrida på, och i så fall vad funktionen är. Den rör sig inte lätt i alla fall och vågar inte ta i innan jag vet att det ska gå att vrida.

Fanns dock inte med någon instruktionsbok, om det nu skulle finnas.

Någon som har koll?

Jag undrar om det är det som är Biltemas specialfiness. Vrider man nog hårt sprättar fjädrar och delar åt alla håll och det är bara att köpa en ny..

Redigerat:
Det vredet på foten ska gå att vrida ca 90 grader, det är för den elektriska magneten.

Ok. Det finns alltså ett batteri man måste byta ibland?

Ska det förresten komma med en instruktionsbok? I så fall ska jag reklamera det.

Nej det finns inget batteri. Vredet på foten är som tidigare nämnts för att "starta/stänga av" magnetfoten. Du får inte loss den från där den sitter om den inte är avstängd. (om den sitter på något magnetiskt då vill säga) Prova du att vrida, helt ofarligt.
Det lilla vredet på själva klockhuvudet är för att låsa urtavlan som är vridbar så du kan vrida in nollan till lämpligt ställe. Den är inte heller farlig att skruva på fast skruvar du ut den för långt så kommer den trilla av. Det räcker att låsa/låsa upp precis så att det blir trögt att vrida urtavlan.

Använder indikatorklockor varenda dag fast inte Biltemas men funktionen bör ju vara snarlik. :)

Tackar! Ska testa ikväll. :-)

Jag tycker det låter som frågeställaren pratar om urtavlan som går vrida på, inte magnetfoten. Urtavlan i alla fall ska gå vrida på. Det är för att underlätta avläsningen då du kan montera upp indikatorklockan och sen vrida nollan till där visaren står. Det blir lättare att avläsa slaget då. Det brukar även sitta två små plåtbitar på yttersidan av urtavlan som går att flytta på. Jag antar att det är för att "memorera" slaget.

Dom är till för att ställa in toleransområdet om du ska kolla många bitar.
Att memorera slaget blir svårt, då dom går såpass trögt att man flyttar klockan när man ställer in dom och därigenom även nålens område.

Det fungerade bra. Dock går det ju rätt trögt att vrida på urtavlan (oavsett om skruven är lossad eller inte). När man väl vridit så 0:an är där visaren pekade (innan du började vrida) så har man fått ett annat utslag, och visaren pekar inte på 0.

Visaren flyttar alltså på sig så fort man vrider på urtavlan (pga att det går trögt).

Det borde gå att vrida urtavlan utan att påverka visaren så mycket som det verkar göra. Men det är väl Biltemas kvalitetsansvarige som kräver att det ska gå trögt. Kanske kan man smörja upp den med lite 5-56. :-)

5-56 och liknande har ingenting i mätklockor att göra eller vanliga urverk heller för den delen. De stelnar/oxiderar med tiden och klistrar effektivt ihop det man har smort så det är väl ungefär som att kissa i byxorna det är varmt och skönt i början sedan blir det mest bara elände:D Vanlig helsyntetisk motor olja ska vara bättre då den påstås klara oxidering bättre.

SnickareHobb skrev:
Det fungerade bra. Dock går det ju rätt trögt att vrida på urtavlan (oavsett om skruven är lossad eller inte). När man väl vridit så 0:an är där visaren pekade (innan du började vrida) så har man fått ett annat utslag, och visaren pekar inte på 0.

Visaren flyttar alltså på sig så fort man vrider på urtavlan (pga att det går trögt).

Det borde gå att vrida urtavlan utan att påverka visaren så mycket som det verkar göra. Men det är väl Biltemas kvalitetsansvarige som kräver att det ska gå trögt. Kanske kan man smörja upp den med lite 5-56. :-)
Det har nog med priset att göra en del, ja. ;)
De som jag använder på jobbet går att vrida hur som helst men de kostar betydligt mer också!

När jag saknade instruktionsbok till en annan biltemagrej ringde jag deras support, och fick den som en pdf på mailen inom några minuter. Förvånansvärt bra service!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.