13 436 läst ·
52 svar
13k läst
52 svar
Biltema beredare - hur tömma?
Det tog nog 7-8 år innan det krånglade, slammade igen, trycket blev nästan obefintligt. Har den i badrum långt från vp för att snabbt få vv där. Används kontinuerligt. Slangen är en liten tunn från Biltemas. Överfyllningskranen gick nog att vrida på så den stannade öppen om jag minns rätt.
Jag har också Biltemas beredare. Så här ser den ut om man öppnar den:
De skriver att man ska kontrollera offeranoden var sjätte månad. Men den går inte att komma åt utan att skruva lös bottenplattan. Jag installerade den för 5 år sedan och har aldrig kontrollerat offeranoden. Det är ju alldeles för besvärligt att tömma ur vattnet och öppna den.
(Fotot tog jag innan jag installerade den. Jag ville se var offeranoden satt.)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De skriver att man ska kontrollera offeranoden var sjätte månad. Men den går inte att komma åt utan att skruva lös bottenplattan. Jag installerade den för 5 år sedan och har aldrig kontrollerat offeranoden. Det är ju alldeles för besvärligt att tömma ur vattnet och öppna den.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Har också en Biltema-beredare (kanske skrivit det tidigare i tråden) som suttit fem år och fem månader utom någon koll. Hm, ser att Biltema slutat sälja dessa nu men fortfarande säljer anoder och reservpatroner så jag kanske borde ta mig i kragen och göra en kontroll nu.
Bra att du visade bild! Kan du förklara vad i bilden som är offeranoden, som man kan byta ut?T Tony2 skrev:Jag har också Biltemas beredare. Så här ser den ut om man öppnar den:
[bild]
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Och så här ser min (30 liters) ut nu efter att ha suttit sen maj -17. Kommunalt vatten.
Var inga problem att tömma (lossade båda slangarna och tömvattnet såg rent ut, men det som är kvar i tanken ser ut som gyttjevatten). Ganska mycket kvar av anoden ändå så ska försöka göra rent och skruva ihop igen. Ska testa att isolationsmäta patronen också.
Logga in
Skapa konto
Var inga problem att tömma (lossade båda slangarna och tömvattnet såg rent ut, men det som är kvar i tanken ser ut som gyttjevatten). Ganska mycket kvar av anoden ändå så ska försöka göra rent och skruva ihop igen. Ska testa att isolationsmäta patronen också.
Redigerat:
Dags för lite uppdatering. Det är dags att slänga energitjuven ut i kylan, eller komfortpjäsen rättare sagt.
När tömningen skulle utföras pajade säkerhetsventilen. Det är nån backventil i övriga anslutningar så säkerhetsventilen fick skruvas bort, då var det gött med en 75-liters regntunna under
Logga in
Skapa konto
När tömningen skulle utföras pajade säkerhetsventilen. Det är nån backventil i övriga anslutningar så säkerhetsventilen fick skruvas bort, då var det gött med en 75-liters regntunna under
Elpatronen gick sönder i min beredare (av ett åsknedslag). Biltema hade inte patroner för 30 liter i min butik, så jag köpte den avsedd för 10 liters beredare. Båda var på 1500 W. Det var mycket kvar av anoden. Beredaren hade använts i 6 år och 4 månader. Här är en bild på den gamla (till höger) och den nya patronen. Anoden är flyttad till den nya.
Att tömma beredaren genom att öppna en vattenkran var omöjligt. Som tur var hade jag en luftningsskruv under beredaren som jag skruvade ur. Vattnet rann ur mycket långsamt. Sedan var det minst 2 liter kvar i botten i alla fall som rann ur när jag skruvade lös bultarna.
Logga in
Skapa konto
Att tömma beredaren genom att öppna en vattenkran var omöjligt. Som tur var hade jag en luftningsskruv under beredaren som jag skruvade ur. Vattnet rann ur mycket långsamt. Sedan var det minst 2 liter kvar i botten i alla fall som rann ur när jag skruvade lös bultarna.
Ny husägare här, har också en 50L biltema beredare (87-631). Tror aldrig tidigare ägare kollat anoden och har ingen aning om när den blivit installerad.
Tog bort skruven på övertryck ventilen och öppnade den. Bubblade lite men rann jävligt dåligt.
Öppnade en varmvatten kran som hade snabbkoppling för vattenslang men blev inge bättre. Kom på att jag kunde ta min lilla kompressor och lägga den på läget som blåser upp luftmadrasser och pressa in i öppningen. Det blåste rent alla rör, så alla ofrivilliga vattenlås släppte mellan vvb och kranen. Nu får vvb luft och det rinner betydligt bättre. Tar fortfarande ett tag att tömma 50L med gravitations kraft i en sån liten ventil...
Tog bort skruven på övertryck ventilen och öppnade den. Bubblade lite men rann jävligt dåligt.
Öppnade en varmvatten kran som hade snabbkoppling för vattenslang men blev inge bättre. Kom på att jag kunde ta min lilla kompressor och lägga den på läget som blåser upp luftmadrasser och pressa in i öppningen. Det blåste rent alla rör, så alla ofrivilliga vattenlås släppte mellan vvb och kranen. Nu får vvb luft och det rinner betydligt bättre. Tar fortfarande ett tag att tömma 50L med gravitations kraft i en sån liten ventil...
Den såg ut så här:
En plastgänga brast på den här grejen. Det går fas och nolla genom till on/off vredet samt en koppar kabel som går till en senor i ett av rören bredvid elpatronen.
1. Är det någon som har koll på vad den svarta pluppen är som nu är mera fri? Misstänker att den har något med rumstemperatur under beredare att göra.
2. Antar att det borde gå bra att fästa dosan med buntband istället eftersom den inte längre gick att fästa med mutter?
Logga in
Skapa konto
En plastgänga brast på den här grejen. Det går fas och nolla genom till on/off vredet samt en koppar kabel som går till en senor i ett av rören bredvid elpatronen.
1. Är det någon som har koll på vad den svarta pluppen är som nu är mera fri? Misstänker att den har något med rumstemperatur under beredare att göra.
2. Antar att det borde gå bra att fästa dosan med buntband istället eftersom den inte längre gick att fästa med mutter?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto