Magnus E K
K Kjell_G skrev:
Enligt instruktionerna till vvb ska det finnas en anod här - en hexagonal mutter men jag ser inte den. Nån som vet?
Jag har gång på gång skjutit upp att kontrollera anoden på min, men gissar på under den svarta pluppen.

Hmm, tryckte på den och det är skumplast. Har inte försökt ta upp det men kanske har du rätt. Kollar i morgon. Den är nerplockad och står i förrådet. Byter till ny eftersom den inte gav nåt tryck. Ska försöka blåsa rent tanken också.

C
Hep Hep skrev:
Nu tycker jag absolut att man ska koppla in saker rätt, men om jag minns min fysik rätt så ökar volymen med ungefär en procent i ditt exempel. Inte direkt något kraftigt övertryck tycker jag. Är det minsta luftficka i beredaren komprimeras den och tar upp vattnets expansion.
Precis, någon direkt explosionsrisk blir det först om termostaten pajar och vattnet börjar koka.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har gång på gång skjutit upp att kontrollera anoden på min, men gissar på under den svarta pluppen.
Tyvärr är det mer komplicerat än så. Elanslutningarna måste demonteras och bottenplanen skruvas loss (5 muttrar) innan anoden ger sig till känna. På den äldre varianten 87-631 hos butiken verkar anoden inte finnas kvar, enligt servicekillen.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Den nyköpta vvb reklamerades eftersom anslutningen på kv-sidan inte höll tätt. Fick snabbt tillbaka den med beskedet att den var provtryckt och tät. Däremot hade de bytt tätningarna på flexslangen eftersom de tyckte att nylonpackningen var kass. Ersatt med gummi. Vid första monteringen var flexslangar och vv-sidan täta.
Andra försöket var resultatet exakt samma. Tog en film på läckaget och besökte butiken idag. Möttes av killen som utfört kontrollen och han fick se filmen men hävdade att det var tätt vid kontrollen (5 bar). Denna gång fick jag rådet att försöka täta med gängtejp, trots att jag la på några varv redan första gången. Om det inte var tätt var jag välkommen tillbaka
Jag är nog snart tillbaka...

Det låter inte på beskrivningen som att det är en koppling som ska tätas med tape. Men är det en kopplingen som läcker är det troligare att det är handhavandefel är produktfel.

Tänker också att medskickad packning borde räcka. Man får själv montera anslutningarna till tanken. Känns inte som det är så mycket att göra fel på. Men vi kan ha placerat packningen fel, dragit för hårt/löst - biltemakillen och jag.

D Daniel 109 skrev:
För att svara på frågan. Stäng av elen. Stäng av vatten till beredaren. Stäng kranarna. Skruva bort slangarna. Ställ en hink under och öppna kranarna.
Hej! Jag läser denna tråd som är 2 år gammal men för mig är problemet högaktuellt, jag ska tömma VV beredare 50 l, från Biltema, förr året gick vi bet, vi fick stå och hålla uppe en spak (ventil?) manuellt hela tiden och det rann väldigt lite och minimalt så vi fick ge upp, skulle tagit en evighet och jag fick lov att ha beredaren på lite värme hela vintern.. Nu är jag rädd för att elräkningen ska bli så hög och jag kan ingenting om det här men har googlat på manualen och läst här på forumet så gott jag kan. Men det finns flera frågetecken då det verkar vara många som inte lyckas tömma dessa beredare...
Du skriver en bra instruktion här, men jag behöver förstå några saker. Jag skriver mina frågor inom " " tecken efter det du skrivit:
1. Stäng av elen.
2.Stäng av vatten till beredaren. -"Jag har vattnet från stolpe på tomten "sommarvatten" så jag kan skruva av vattnet där med en kran, men tror du (eller någon annan här), att det vore bäst att installera ballofix ventil (?) på ledningarna till invattnet som går till vv beredaren för att kunna vara lite mer på den säkra sidan att vatten inte fyller upp tanken när jag skruvar på vid stolpen igen.. För jag behöver nämligen vattnet inne i stugan fram till de stänger av centralt.., och jag behöver tömma beredaren före sommarvattnet blir avstängt centralt. Detta pga att jag endast kan få hjälp några helger före med detta och det verkar inte helt enkelt.."
3. Stäng kranarna. -"Vilka kranar syftar du på här, menar du till mitt handfat och duschblandaren?"
4. Skruva bort slangarna. -"vilka slangar menar du då, jag har typ mer som böjbara ledningar.. är de alla som är inkopplade till beredaren som ska skruvas bort? gäller det endast en, vilken? eller alla..? "
5. Ställ en hink under och öppna kranarna. -"Vilka kranar syftas på här...? och var ska hinken placeras..? Kanske låter som dumma frågor, men jag kan verkligen ingenting om detta och jag behöver ju själv ta ansvar eftersom det är min stuga. Hoppas du eller någon annan i forumet kan ge mig svar på frågorna, jag kommer ganska snart behöva åtgärda detta. tack.

D Daniel 109 skrev:
För att svara på frågan. Stäng av elen. Stäng av vatten till beredaren. Stäng kranarna. Skruva bort slangarna. Ställ en hink under och öppna kranarna.

K Kjell_G skrev:
50 l beredare som ska bort, men hur tömmer jag den bäst? Flexkoppling och kulventil enligt bilder.
Hej! Gammal tråd men jag ska snart tömma exakt denna 50 l beredare, hur gick det för dig, hur gjorde du? Försökte förra året men det var så svårt så något måste vi gjort fel för vi lyckades inte då.. Skulle vara grymt att få svar! tack.

Jag har också en 50L från biltema. Dock slängde jag medföljande övertrycksventil innan montering och monterade istället en blandningsventil som har en bättre övertrycksventil som går att ställa upp.
Det sitter även en liten silvrig skruv under som man öppnar vid tömning för att motverka vakuum i tanke. Funkat perfekt att tömma relativt snabbt och enkelt i 10år.
(Ja de är dyra, betalade runt 700 för 10år)

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...-tillbehor/tillbehor/blandningsventil-436040/

• Gilla
Malma2021
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Jag har också en 50L från biltema. Dock slängde jag medföljande övertrycksventil innan montering och monterade istället en blandningsventil som har en bättre övertrycksventil som går att ställa upp.
Det sitter även en liten silvrig skruv under som man öppnar vid tömning för att motverka vakuum i tanke. Funkat perfekt att tömma relativt snabbt och enkelt i 10år.

[länk]
OK tack för svaret! Jag antar att alla "säkerhetsåtgärder" finns även med denna blandningsventil? Dum fråga förmodligen men som sagt var, kan ingenting om sånt här :-) . Om jag köper en sådan här på bilden och den ska bytas ut mot den som följde med, vad innebär ett sånt "projekt" tro, måste det vara en fackman..? Måste hela stora beredaren tas ned från väggen alltså för att detta ska gå att åtgärda? och måste den vara tömd innan..? den sitter ganska högt och den är ju inte tömd så den väger nog alldeles för mkt.. Några har skrivit om att man ska sätta en skruvmejsel någonstans för att få in luft... för att få vattnet att rinna ut .. kan det stämma ? och var/vilken plats ska skruvmejseln användas då..? Sen när jag ändå har dig "på tråden" , det står i manualen att den ska rengöras inuti samt värmeslingorna men hur tusan ska det gå till...?! Den sitter liksom fastskruvad/ monterad på väggen av förre ägaren och det verkar ju bli mycket krångligt.. Samt hur öppnas den för att rengöras..? Verkar knappt vara görbart - tyvärr är det mycket kalk (?) i vattnet för det blir alltid mjölkigt fläckig på diskbänken om man inte är noga att torka torrt... Känns som en dålig kombo med att inte kunna rengöra beredaren... så dumt..

T tgr_se skrev:

[länk]
Jag tömde min med en slang kopplad till säkerhetsventilen och sen ner i toastol. De är så nära varandra. Sen lyfte jag ner den och spolade ur den ute på gården. Det blev inte att jag använde den igen, hade redan köpt en ny likadan. Snart är det väl dags igen…

M Malma2021 skrev:
Hej! Jag läser denna tråd som är 2 år gammal men för mig är problemet högaktuellt, jag ska tömma VV beredare 50 l, från Biltema, förr året gick vi bet, vi fick stå och hålla uppe en spak (ventil?) manuellt hela tiden och det rann väldigt lite och minimalt så vi fick ge upp, skulle tagit en evighet och jag fick lov att ha beredaren på lite värme hela vintern.. Nu är jag rädd för att elräkningen ska bli så hög och jag kan ingenting om det här men har googlat på manualen och läst här på forumet så gott jag kan. Men det finns flera frågetecken då det verkar vara många som inte lyckas tömma dessa beredare...
Du skriver en bra instruktion här, men jag behöver förstå några saker. Jag skriver mina frågor inom " " tecken efter det du skrivit:
1. Stäng av elen.
2.Stäng av vatten till beredaren. -"Jag har vattnet från stolpe på tomten "sommarvatten" så jag kan skruva av vattnet där med en kran, men tror du (eller någon annan här), att det vore bäst att installera ballofix ventil (?) på ledningarna till invattnet som går till vv beredaren för att kunna vara lite mer på den säkra sidan att vatten inte fyller upp tanken när jag skruvar på vid stolpen igen.. För jag behöver nämligen vattnet inne i stugan fram till de stänger av centralt.., och jag behöver tömma beredaren före sommarvattnet blir avstängt centralt. Detta pga att jag endast kan få hjälp några helger före med detta och det verkar inte helt enkelt.."
3. Stäng kranarna. -"Vilka kranar syftar du på här, menar du till mitt handfat och duschblandaren?"
4. Skruva bort slangarna. -"vilka slangar menar du då, jag har typ mer som böjbara ledningar.. är de alla som är inkopplade till beredaren som ska skruvas bort? gäller det endast en, vilken? eller alla..? "
5. Ställ en hink under och öppna kranarna. -"Vilka kranar syftas på här...? och var ska hinken placeras..? Kanske låter som dumma frågor, men jag kan verkligen ingenting om detta och jag behöver ju själv ta ansvar eftersom det är min stuga. Hoppas du eller någon annan i forumet kan ge mig svar på frågorna, jag kommer ganska snart behöva åtgärda detta. tack.
Daniels metod användes också, på den jag reklamerade, stängde ingående kallvatten, tömde så mycket det gick i handfatets kran och kopplade sedan loss slangarna med ett par hinkar till hands, ställa under beredaren. Det blir bra tryck ;)

K Kjell_G skrev:
Jag tömde min med en slang kopplad till säkerhetsventilen och sen ner i toastol. De är så nära varandra. Sen lyfte jag ner den och spolade ur den ute på gården. Det blev inte att jag använde den igen, hade redan köpt en ny likadan. Snart är det väl dags igen…
OK, är det alltså ide att skippa att göra ren den och använda den så länge den fungerar.. o sen köpa ny..? Låter lite ofräscht egentligen men det kanske funkar..(?) Hur länge har dina fungerat tills du behövt byta igen? Min har använts ganska minimalt, Jag gissar att den nu är ca 5 -7 år gammal, förra ägaren satte in den, jag har haft den tre somrar, kan nog räkna ca 10 duschar per sommar eftersom jag inte är där hela tiden, hur märks det att den börjar bli dålig och dags att byta ut..? Har inte märkt något ännu. Förra ägaren sa att han inte tömde (troligen pga att det är så jäkla krångligt..) och hade den på svag värme under vintern, plus ett element med termostat på lägsta värme där i själva "bad/duschrummet". (badrummet är ca 5 kvm och beläget i ett fristående typ mindre attefallshus). Jag har gjort som förre ägaren gjorde men denna vinter så måste jag stävja elräkningarna, förra vintern så fick jag betala flera tusen per månad fast jag inte var där och stugan är bara 20 kvm plus loft, och badrummet i attefallaren ca 5 kvm. jag har haft och kanske fortsättningsvis behöver ha på varmluftspumpen på lägsta värme i själva huvudstugan, även om det är endast sommarvatten så behöver jag kanske ändå ha låg temp på i stugan .. (? beläget i Haninge kommun) .. Fy tusan vad dilemman den här elkrisen fört med sig...!

K Kjell_G skrev:
Glömde fråga, du skriver slang kan du beskriva lite mer, behöver införskaffa sån slang och hur fick du den att funka i säkerhetsventilen, flexade inte det lilla "handtaget" i ventilen igen och klämde åt slangen då.. för den har väl fjädring...?
...Och ... hur gör jag för att minska trycket i beredaren så att vattnet rinner till ordentligt vid tömningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.