50 l beredare som ska bort, men hur tömmer jag den bäst? Flexkoppling och kulventil enligt bilder.

• Vatten töms ur en 50 liter varmvattenberedare med synlig flexkoppling och kulventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenberedare med temperaturknoppar, flexkopplingar och kulventil på vägg.
    Skapa konto
Så där får inte en varmvattenberedare installeras. Det ska aldrig vara en ventil mellan beredare och övertrycksventil. Om det var rätt kopplat kan man tömma via övertrycksventilen.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Så här ser den ut från affär. Beskrivning angav ingen ytterligare koppling. Ventiler är original, flexarna har jag kopplat till respektive rör. Du gör mig lite orolig, men det förstod du kanske? Kan du utveckla hur det borde se ut och hur jag tömmer den lättast?

Satt det verkligen kulventiler där vid leverans?
Problemet är att du med kulventilerna kan stänga in tryck. I teorin kan det bli en rejäl explosion. Men det kräver att termostat och överhettningsskydd havererar när ventilerna är stängda. Något långsökt, men definitivt mot reglerna.

K Kjell_G skrev:
Så här ser den ut från affär. Beskrivning angav ingen ytterligare koppling. Ventiler är original, flexarna har jag kopplat till respektive rör. Du gör mig lite orolig, men det förstod du kanske? Kan du utveckla hur det borde se ut och hur jag tömmer den lättast?
Förlåt, jag skyller på mitt dåliga minne. Hittade beskrivningen och där finns inte de roliga (kul)ventilerna så det måste jag hittat på när jag satte in den.
De ska bort nu då.
Annar stängde jag ingående kv och fick in luft, så det sipprar ut så sakta.

För att svara på frågan. Stäng av elen. Stäng av vatten till beredaren. Stäng kranarna. Skruva bort slangarna. Ställ en hink under och öppna kranarna.

• Gilla
Malma2021
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Satt det verkligen kulventiler där vid leverans?
Problemet är att du med kulventilerna kan stänga in tryck. I teorin kan det bli en rejäl explosion. Men det kräver att termostat och överhettningsskydd havererar när ventilerna är stängda. Något långsökt, men definitivt mot reglerna.

[media]
Wow, det där vill man inte uppleva! Tusen tack för tipset!

D Daniel 109 skrev:
För att svara på frågan. Stäng av elen. Stäng av vatten till beredaren. Stäng kranarna. Skruva bort slangarna. Ställ en hink under och öppna kranarna.
Gjorde så i första steget men inget vatten kom då ur beredaren. Elen avstängd till beredaren före det. Men nu rinner det så sakta. Det är en extra 50 l på andra våning eftersom vp ligger långt bort.

Magnus E K
D Daniel 109 skrev:
Problemet är att du med kulventilerna kan stänga in tryck. I teorin kan det bli en rejäl explosion. Men det kräver att termostat och överhettningsskydd havererar när ventilerna är stängda.
Även utan havererad termostat blir det väl kraftigt övertryck när vattnet värms från 10 till 60 grader och den större volymen inte har någonstans att ta vägen?

Jag har en likadan berdare (fast 30 liter), men inga ventiler där. Har en i andra änden av slangen för inkommande för att kunna tömma utan att stänga av huvudkranen.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Även utan havererad termostat blir det väl kraftigt övertryck när vattnet värms från 10 till 60 grader och den större volymen inte har någonstans att ta vägen?

Jag har en likadan berdare (fast 30 liter), men inga ventiler där. Har en i andra änden av slangen för inkommande för att kunna tömma utan att stänga av huvudkranen.
Låter bra om man kan sätta den där för framtida behov/service.

P
Har en likadan i sommarhuset på 10 liter och den är jättesvår att tömma. Trots att jag skruvat bort både slangar och öppnat övertrycksventil vill inte vattnet rinna ur. Slutade med att jag lyfte ner den la den på farstubron.

• Gilla
AnnaHq
  • Laddar…
P Peter_K skrev:
Har en likadan i sommarhuset på 10 liter och den är jättesvår att tömma. Trots att jag skruvat bort både slangar och öppnat övertrycksventil vill inte vattnet rinna ur. Slutade med att jag lyfte ner den la den på farstubron.
Jag är för klen för att lyfta ner det från väggen

Edit 10 är ok, men inte 50

• Gilla
Malma2021 och 1 till
  • Laddar…
P
Nä den är nog lite lättare att lyfta ur. Värmeelement under diskbänk kopplat till rör och sladdar, med varningslappar.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Nu tycker jag absolut att man ska koppla in saker rätt, men om jag minns min fysik rätt så ökar volymen med ungefär en procent i ditt exempel. Inte direkt något kraftigt övertryck tycker jag. Är det minsta luftficka i beredaren komprimeras den och tar upp vattnets expansion.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Enligt instruktionerna till vvb ska det finnas en anod här - en hexagonal mutter men jag ser inte den. Nån som vet?

• Övre delen av en varmvattenberedare med elektriska komponenter och kablar, saknar synlig hexagonal mutter.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.