D
Det är dags att bila bort ca 3,5kvm 10-15cm tjock platta i badrummet. Kommer att hyra en bilningshammare. Vilken är bäst hos Cramo eller dylikt för ändamålet, vill ju givetvis korta ner detta helvetesgöra så mkt som möjligt.

Hilti 905 awr är en stöddig pjäs som slår hårt finns en större men den är bara tung att arbeta med, brukar själv perforera betongen med en borr innan och under bildning för att få ställen där det kan spräckas

Generellt - ju större desto effektivare. Mitt val för lite större ytor skulle vara en maskin i 30 kg klassen, typ bosch gsh27. Dessa maskiner står man upp och arbetar med och får en vettig arbetsställning, till skillnad från de mindre maskinerna. Men du lär då även behöva en nättare maskin för att ta rent runt rör och dylikt om du hyr en så stor. För något så litet som 3,5m2 skulle jag kompromissa med en mellanstor maskin, 14kg eller 20kg.

Men så är ju frågan vad du ska bila också - är det riktig betong i ett bjälklag eller nyare platta eller är det murbruk och gammelt bös i något källargolv från första halvan av 1900-talet? I det senare fallet kommer man långt med en rejäl slägga eller en 10 kg maskin och en flatmejsel.

Har precis genomfört samma projekt. En sak att tänka på är som tidigare skrivet, är den nyare och hårdare eller äldre och porösare??

Min platta var från 1949 och var väldigt porös. Det jobbiga var att bära runt på maskinen eftersom den försvann ner och ställde sig på chucken om man inte höll emot ordentligt. Jag had gärna haft en mindre, lättare maskin. Skulle det där emot varit en hård platta så är det gött med stor, kraftig maskin...

Jag körde med en Hilti TE 74.

Lycka till

Instämmer helt med det PNO skriver! Allt beror på vad det är för betong du ska bila bort och hur känslig omgivningen är. Är det en stöddig betongplatta skulle jag säga att 905:an är en leksak. Den största Boschen är det lite fart i, allt annat blir otroligt drygt även om det bara är 3,5m2...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.