31 773 läst ·
198 svar
32k läst
198 svar
Billigaste värmen är ved???
Vad får man nu för skogen om man säljer den på rot tja säg 300:-/m3. Drygt 2000kWh/m3 är energiinnehållet i detta, dvs man kan få 15 Öre/kWh betalt för skogen om man säljer den !! (Och då för man säkert dessutom betala en del skatt!!!)
Köper man ved kan man få kluven ved för (när jag kollade för ett år sedan) ca 30 öre/kWh (Då är det inte säckar förstås.....).
El kostar minst 1:50 /KWh när man behöver den mest. COP 3 kanske man realistiskt kan räkna med på en VP (berg/mark) under vintern=> 50 öre /kWh.
Skogs/markägare kan nog få en lönsamhet med vedpannan !!! (utan tvekan).
Köper man ved kan man få kluven ved för (när jag kollade för ett år sedan) ca 30 öre/kWh (Då är det inte säckar förstås.....).
El kostar minst 1:50 /KWh när man behöver den mest. COP 3 kanske man realistiskt kan räkna med på en VP (berg/mark) under vintern=> 50 öre /kWh.
Skogs/markägare kan nog få en lönsamhet med vedpannan !!! (utan tvekan).
Roligast är att allra billigast värme i stugan (om den har skorsten) får man nog med kombinationen direktverkande el + Kaminer/kakelugnar + behovsstyrd uppvärmning !!!!!!
Varför ? : Otroligt små investeringskostnader med mycket lång hållbarhet !!! (Inget vattenburet radiatorsystem)
Håller man bara frysskyddsvärme när man inte behöver ett "rum" kostar inte elen så mycket, behöver man värme slänger man in en pinne i kaminen !!! Kanske en luft/luft VP kan vara värd en investering iofs också...
Varför ? : Otroligt små investeringskostnader med mycket lång hållbarhet !!! (Inget vattenburet radiatorsystem)
Håller man bara frysskyddsvärme när man inte behöver ett "rum" kostar inte elen så mycket, behöver man värme slänger man in en pinne i kaminen !!! Kanske en luft/luft VP kan vara värd en investering iofs också...
Ved är billigt OM man äger skog.
Fjärrvärme är billigt OM man äger ett kraftvärmeverk.
Kan inte någon länka till en billig vedförsäljare så att vi får ett konkret bevis på den billiga veden alla pratar om?
För jag hoppas ju att den billiga veden inte är en produkt av olagliga affärer.
Fjärrvärme är billigt OM man äger ett kraftvärmeverk.
Kan inte någon länka till en billig vedförsäljare så att vi får ett konkret bevis på den billiga veden alla pratar om?
För jag hoppas ju att den billiga veden inte är en produkt av olagliga affärer.
Om du bor "på landet" eller i en stad nära landsbygd, hör dig för med grannar, eller annonsera lokalt..Det finns alltid bönder & entreprenörer som har vedprocessning som "hobby"...
I städers villaområden: Många Brf er och enskilda får betala för att bli av med träd ! Hör med tex de trädgårdsentreprenörer som fäller om du får köpa virket (om du transporterar bort det själv).
Blocket.se är en annat ställe att leda vedsäljare..(eller annonsera om att du vill köpa)
Men det är klart att det är inde just nu när kylan kommit, som det är lättast att hitta prisvärd torr ved.
För att komma ned i de där 30 Örena / kWh, så krävs att man köper kluven ved, men torkar den själv, alternativt köper långved ("Stockar") och kapar och klyver själv.(Blir billigare)
En skogsägare får kanske 10 öre / kWh om han säljer blandveden till skogsuppköpare (Typ mellanskog / Stora / Weda eller liknande), många kör därför med egna traktorer & huggarkärror, egen vedprocessor och tycker det är bra betalt att leverera den för tredubbla priset till vedeldande privatpersoner i närområdet.
Och man skall köpa veden på våren när det blivit varmt ute...då är konkurrensen om den som minst...
Men fortfarande finns det att få tag på ved . Hittade följande på blocket som exempel: 30 kbm torr ved för 590:-/kbm Frakt tillkommer..
http://www.blocket.se/sodermanland/Prima_torr_bjorkved_30411139.htm?ca=6&w=3
Men det är torr ved i eldningssäsong och därför något dyrare 40-45 öre/kWh skulle jag gissa, men det gäller att veta vad man köper (Stjälpt mått är en helt annan sak än tex travat mått...)
I städers villaområden: Många Brf er och enskilda får betala för att bli av med träd ! Hör med tex de trädgårdsentreprenörer som fäller om du får köpa virket (om du transporterar bort det själv).
Blocket.se är en annat ställe att leda vedsäljare..(eller annonsera om att du vill köpa)
Men det är klart att det är inde just nu när kylan kommit, som det är lättast att hitta prisvärd torr ved.
För att komma ned i de där 30 Örena / kWh, så krävs att man köper kluven ved, men torkar den själv, alternativt köper långved ("Stockar") och kapar och klyver själv.(Blir billigare)
En skogsägare får kanske 10 öre / kWh om han säljer blandveden till skogsuppköpare (Typ mellanskog / Stora / Weda eller liknande), många kör därför med egna traktorer & huggarkärror, egen vedprocessor och tycker det är bra betalt att leverera den för tredubbla priset till vedeldande privatpersoner i närområdet.
Och man skall köpa veden på våren när det blivit varmt ute...då är konkurrensen om den som minst...
Men fortfarande finns det att få tag på ved . Hittade följande på blocket som exempel: 30 kbm torr ved för 590:-/kbm Frakt tillkommer..
http://www.blocket.se/sodermanland/Prima_torr_bjorkved_30411139.htm?ca=6&w=3
Men det är torr ved i eldningssäsong och därför något dyrare 40-45 öre/kWh skulle jag gissa, men det gäller att veta vad man köper (Stjälpt mått är en helt annan sak än tex travat mått...)
http://www.storsvedenved.seabrovink skrev:
www.heat.se/
fel tid på året för att köpa ved men kapat och klart bara att elda -billigt ?
Jovisst men de var själva elen det, sedan tillkommer elcertifikatsavgift, överföringavgift, nätavgift, energiskatt och en massa annat elände.
Har man VP så behöver man dessutom gå upp minst en eller två storlekar på säkring vilket ger ca 4000kr mer om året oavsett förbrukning.
Jag har rörligt avtal eller eg inget avtal alls på nga fastigheter och vissa av räkningarna noterade jag priser på 13kr/kwh under kortare perioder förra vintern så mina 3kr/kwh är ett grovt snitt av den totala kostnaden delat på förbrukade kwh helt enkelt.
Dvs ca 6000kwh betalade jag 18 000kr för i perioden nov-jun.
Har man VP så behöver man dessutom gå upp minst en eller två storlekar på säkring vilket ger ca 4000kr mer om året oavsett förbrukning.
Jag har rörligt avtal eller eg inget avtal alls på nga fastigheter och vissa av räkningarna noterade jag priser på 13kr/kwh under kortare perioder förra vintern så mina 3kr/kwh är ett grovt snitt av den totala kostnaden delat på förbrukade kwh helt enkelt.
Dvs ca 6000kwh betalade jag 18 000kr för i perioden nov-jun.
Avemo skrev:Jag ser sådana siffror ibland och undrar vad folk har för avtal. Om jag summerar de rörliga delarna av mina elräkningar under vintern får jag följande:
november 1,13 kr/kWh
december 1,31 kr/kWh
januari 1,54 kr/kWh
februari 1,87 kr/kWh
mars 1,40 kr/kWh
Dyrast när det gick åt som mest, men inga 3 kr/kWh här.
Erik
Som jag skrev så summerade jag de rörliga delarna av elräkningen. Dvs el, skatt och överföringsavgift. Sedan finns det några fasta bitar också, men de kommer man ju bara ifrån om man kopplar bort sig från nätet vilket jag inte har några planer på. Jag värmer med direktel som får hjälp av ved. Den dyraste fakturan var februari. Sista raden inklusive alla rörliga och fasta avgifter var 2943 kr. Detta för 1468 kWh. Det ger 2 kr/kWh. Övriga månader var det billigare. Jag tror dig på ditt ord att du betalade 3 kr/kWh, men konstaterar att det är mycket mer än jag betalade.Tossegubbe skrev:
Erik
När jag eldade ved (för några år sedan ur egen skog) behövde jag ca 30 m3 TORR ved. För den veden betalar virkesuppköpare ca 300:-/m2 vilket gör ca 9 000:- om jag hugger och lägger veden vid en farbar väg. I dag förbrukar jag mellan 7 - 8000 kWh vilket hos mig kostar 8-9000:-. Så för betalningen jag får för veden betalar jag strömen till VP SAMT jag slipper frakta hem veden, slipper kapa, klyva, kasta om, bära in i vedbod, bära in i huset, bära ut aska sota panna samt betala sotarn 6 ggr/år ca 1500:- tot.
Och jag har ALDRIG gått på nått gym, men rör mig både i arbetet och på fritiden och är i en utmärkt form.
När jag för 5½ år sedan satte in min VP hade jag en 25 år gammal panna som var på upphällningen, jag och räknade och funderade och räknade och när jag fick ett bra bud slog jag till och kastade ut pannan och in med VP. Med facit i hand så var det ett av dom bästa beslut jag tagit
Och jag har ALDRIG gått på nått gym, men rör mig både i arbetet och på fritiden och är i en utmärkt form.
När jag för 5½ år sedan satte in min VP hade jag en 25 år gammal panna som var på upphällningen, jag och räknade och funderade och räknade och när jag fick ett bra bud slog jag till och kastade ut pannan och in med VP. Med facit i hand så var det ett av dom bästa beslut jag tagit
300 kr är ungefär gällande pris för massaved, alltså fast mått under bark. 30 m3 massaved motsvarar drygt 50 kubik ved som mäts i löskubik. Värt att tänka på för den som köper långved.
Man har ju i alla fall inte gratis ved för man har egen skog, jag har även en egen plånbok men inte gratis pengar i den.
Man har ju i alla fall inte gratis ved för man har egen skog, jag har även en egen plånbok men inte gratis pengar i den.
Något som återkommer i ekvationen är att gamla vedpannor/system jämförs med helt nya värmepumpar, vilket blir lite snedvridet. Jag kommer personligen satsa på en modern panna med stor acktank, både hårdvaran och installationen blir billigare än bergvärme.
Dock har jag full förståelse för att man kanske inte vill palta med veden. Själv är jag uppväxt med en liten kökspanna som stöttar vedpatronen i ett stort hus = elda för jämnan. Blir rena semestern med stor acktank ju!
Dock har jag full förståelse för att man kanske inte vill palta med veden. Själv är jag uppväxt med en liten kökspanna som stöttar vedpatronen i ett stort hus = elda för jämnan. Blir rena semestern med stor acktank ju!