De så kallade lågprissågarna, bensindrivna motorsågar runt tusenlappen, kan komma att förbjudas efter att Arbetsmiljöverket har testat deras säkerhet.
http://www.atl.nu/skog/blliga-motorsagar-kan-forbjudas
http://www.atl.nu/skog/blliga-motorsagar-kan-forbjudas
Jag tycker rubriken är symptomatisk. Klart att tillverkarna av dyra proffssågar och avancerade amatörsågar vill förbjuda billiga sågar. Bättre vore väl att förbjuda dåliga/farliga sågar...
Arbetsmiljöverket styr väl bara över yrkesmässig hantering av olika saker?
Lågpriskedjorna ger väl lagstadgad garanti? Om sågen går sönder reklamerar man den och får en ny, och håller på så igen och igen och har alltid en ny maskin.
Varför ska man konkurrera på lika villkor?
Naturligtvis allvarligt om maskiner har brister i instruktioner, märkning, säkerhet men jag gillar inte vinklingen på artikeln och att den andra parten (lågpriskedjorna/tillverkarna) inte har fått uttala sig.
Arbetsmiljöverket styr väl bara över yrkesmässig hantering av olika saker?
Lågpriskedjorna ger väl lagstadgad garanti? Om sågen går sönder reklamerar man den och får en ny, och håller på så igen och igen och har alltid en ny maskin.
Varför ska man konkurrera på lika villkor?
Naturligtvis allvarligt om maskiner har brister i instruktioner, märkning, säkerhet men jag gillar inte vinklingen på artikeln och att den andra parten (lågpriskedjorna/tillverkarna) inte har fått uttala sig.
Nu är det ju inte en mänsklig rättighet att tillverka skit och sälja till folk som inte vet vad de köper eller begriper att vissa maskiner är farliga att hantera utan relevant kunskap.
Det handlar ju uppenbarligen inte bara om att maskinerna går sönder (och då kan reklameras, så att "man alltid har en ny", vilket ju är idiotiskt ur ett resursperspektiv) utan om att olika exemplar av samma produkt inte håller samma kvalitet.
Till exempel att säkerhetsmekanik slits/går sönder olika fort. I mitt lilla huvud låter det skitfarligt och oförsvarligt.
Om sågjäveln inte startar pga att det är en billighetssåg eller om kastskyddet kukar ur är en väldig skillnad i mina ögon!
Ser ingen anledning att dalta med lurendrejare som medvetet tillverkar produkter som lika gärna förr som senare ska transporteras till skroten — särskilt inte om det är manicker som kan orsaka svåra skador.
Förbjud skiten!
//Ronnie
Det handlar ju uppenbarligen inte bara om att maskinerna går sönder (och då kan reklameras, så att "man alltid har en ny", vilket ju är idiotiskt ur ett resursperspektiv) utan om att olika exemplar av samma produkt inte håller samma kvalitet.
Till exempel att säkerhetsmekanik slits/går sönder olika fort. I mitt lilla huvud låter det skitfarligt och oförsvarligt.
Om sågjäveln inte startar pga att det är en billighetssåg eller om kastskyddet kukar ur är en väldig skillnad i mina ögon!
Ser ingen anledning att dalta med lurendrejare som medvetet tillverkar produkter som lika gärna förr som senare ska transporteras till skroten — särskilt inte om det är manicker som kan orsaka svåra skador.
Förbjud skiten!
//Ronnie
Har sett många högkvalitetssågar hamna på skroten också. Man kan köpa maskiner i lämplig kvalitetsklass i förhållande till hur mycket man använder dom. Ingen tror väl att en billig maskin är lika bra som en dyr proffsmodell. Jag använder billiga maskiner till mycket och dom flesta håller ganska många år.
Det som väl är problemet med just dom här billiga motorsågarna är ju att dom inte uppfyller lagkraven på säkerhet inte att dom inte håller lika länge som en proffsmodell.
Det är dessutom inte olagligt att sälja en tophandssåg till vem som helst så ur den synvinkeln konkurrerar man på lika vilkor. Tycker det är ett dåligt exempel
Det som väl är problemet med just dom här billiga motorsågarna är ju att dom inte uppfyller lagkraven på säkerhet inte att dom inte håller lika länge som en proffsmodell.
Det är dessutom inte olagligt att sälja en tophandssåg till vem som helst så ur den synvinkeln konkurrerar man på lika vilkor. Tycker det är ett dåligt exempel
Artikeln i sig har stora brister. Den är väldigt vinklad! Det är bra att produkter testas! Billiga produkter och dyra produkter. Farliga produkter ska inte finnas på marknaden! Nu tror jag inte att det testet kommer påverka så mycket. Men det går inte att säga att billiga sågar kommer förbjudas. Men kraven kanske kan skärpas.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Nu hann jag inte läsa artikeln i detalj, men Arbetsmiljöverket testar ju utefter förutsättnignen att ngn använder dessa sågar yrkesmässigt...
Det kan förstås finns problem om tex säkerhetsdetaljer inte funkar, och då borde den tillverkaren på få ngt slags påbud.
Det är svårt att värdera vad testets resultat om "deformation av kastskyddet efter påverkan" eller "kastskyddets mått inte inom givna toleranser" - hur allvarligt är det egentligen för enstaka användning?
Men ergonomi, driftsäkerhet (förutom säkerhet) och att manualer inte stämmer överens pga att utformningen mellan olika batcher är olika är ju inte ett problem för den glade amatören...
Tex testades bullernivåer (jämfört emd manual) osv - vilken för en amatör som köper billigaste billigst inte totrde spela ngn roll...
/K
Det kan förstås finns problem om tex säkerhetsdetaljer inte funkar, och då borde den tillverkaren på få ngt slags påbud.
Det är svårt att värdera vad testets resultat om "deformation av kastskyddet efter påverkan" eller "kastskyddets mått inte inom givna toleranser" - hur allvarligt är det egentligen för enstaka användning?
Men ergonomi, driftsäkerhet (förutom säkerhet) och att manualer inte stämmer överens pga att utformningen mellan olika batcher är olika är ju inte ett problem för den glade amatören...
Tex testades bullernivåer (jämfört emd manual) osv - vilken för en amatör som köper billigaste billigst inte totrde spela ngn roll...
/K
Redigerat:
Saxat ur artikeln:
"Tillverkare av proffssågar, som Husqvarna och Stihl, har försökt att få lågpriskonkurrenterna förbjudna efter att de på eget initiativ testat maskinerna.
Vi har skickat de här testresultaten till Arbetsmiljöverket och påtalat att det finns livsfarliga maskiner ute på marknaden. I min värld ska produkterna återkallas, säger Niclas Zetterberg, produktchef Norden på Stihl."
Skulle Stihl inte ha motorsågar i sitt produktprogram skulle de dock varit totalt ointresserade av denna fråga, så man måste ju inse vad hårt de talar i egen sak.
"Tillverkare av proffssågar, som Husqvarna och Stihl, har försökt att få lågpriskonkurrenterna förbjudna efter att de på eget initiativ testat maskinerna.
Vi har skickat de här testresultaten till Arbetsmiljöverket och påtalat att det finns livsfarliga maskiner ute på marknaden. I min värld ska produkterna återkallas, säger Niclas Zetterberg, produktchef Norden på Stihl."
Skulle Stihl inte ha motorsågar i sitt produktprogram skulle de dock varit totalt ointresserade av denna fråga, så man måste ju inse vad hårt de talar i egen sak.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Nu skrev de ju typ att de har så olika kvalitet på exakt samma såg, alltså produktlinjen ger inte jämn kvalitet, och att de kan börja krångla efter mycket kort användningstid, just dessa saker säger de ju att tillverkarna oftast ändrar till det bättre efter att det påpekas. Så det lät ju bra, men lät för övrigt lite väl mycket som typ elektrikerna brukar motivera sitt monopol.
ps har farsans gamla Jonsered? den är röd i alla fall, i delar i en hink, kommer troligen att få fortsätta vara i sin hink.
ps har farsans gamla Jonsered? den är röd i alla fall, i delar i en hink, kommer troligen att få fortsätta vara i sin hink.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Tror inte man egentligen skall tolka rapporten som en utvärdering av märkena i sig, utan inom ramen för AV's område, dvs Yrkesmässig användning av dessa...Snailman skrev:Nu skrev de ju typ att de har så olika kvalitet på exakt samma såg, alltså produktlinjen ger inte jämn kvalitet, och att de kan börja krångla efter mycket kort användningstid, just dessa saker säger de ju att tillverkarna oftast ändrar till det bättre efter att det påpekas. Så det lät ju bra, men lät för övrigt lite väl mycket som typ elektrikerna brukar motivera sitt monopol.
ps har farsans gamla Jonsered? den är röd i alla fall, i delar i en hink, kommer troligen att få fortsätta vara i sin hink.
Och det kan ju vara rätt - Företag skall inte konkurrera prismässigt genom att tillhandahålla undermplig och arbetsmiljöfarlig utrustning till sina arbetare
/K
Saxat ur artikeln: "En maskin av samma modell kan ha helt olika egenskaper." Eh... nej. Två maskiner av samma modell kan möjligen ha olika egenskaper men knappast en..... 
Hur som helst. Bra om man tar bort sågar som har dålig säkerhet. Dock kan man ju knappast dra slutsatsen att en såg - eller något annat heller för den delen - har dålig säkerhet bara för att den är billig. Det finns dyr skit också. Tester ska göras förutsättningslöst, då är det på lika villkor.
Hur som helst. Bra om man tar bort sågar som har dålig säkerhet. Dock kan man ju knappast dra slutsatsen att en såg - eller något annat heller för den delen - har dålig säkerhet bara för att den är billig. Det finns dyr skit också. Tester ska göras förutsättningslöst, då är det på lika villkor.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Två maskiner av samma modell kan inte ha olika egenskaper om kvalitetsstyrningen är någotsånär
.
Skämt åsido är ju detta ett beställningsjobb av Orange och Orange/Vit.Vad är nästa steg, ställa krav på utökat patentskydd till 90 år som man gjorde med möbler?
Själv hoppas jag på en bra och billig Kinesisk kopia av HVA242XP. Helst i grönt eller blått så vi får en ny färg att dregla över. Golden Monkey Gorilla Power 42A (A för Alternator dvs el till handtagsvärmare) vore något.
Skämt åsido är ju detta ett beställningsjobb av Orange och Orange/Vit.Vad är nästa steg, ställa krav på utökat patentskydd till 90 år som man gjorde med möbler?
Själv hoppas jag på en bra och billig Kinesisk kopia av HVA242XP. Helst i grönt eller blått så vi får en ny färg att dregla över. Golden Monkey Gorilla Power 42A (A för Alternator dvs el till handtagsvärmare) vore något.
Visserligen Shil detta, men är det en kopia av "proffssågen" i stil med detta du vill ha???Anders_Nilsson skrev:
[video=youtube;rPGU-F92ebg]https://www.youtube.com/watch?v=rPGU-F92ebg[/video]
Vissa verkar resonera i stil med om man skulle jämföra en krocksäker bil med en icke krocksäker bil. "Jag tänker inte krocka ändå, så jag tar den som inte är krocksäker" (den är ju billigare).
Säkerhet på ett verktyg som kan göra dig invalid eller ordentligt skadad för resten av livet borde nog vara väl testade och beprövade oavsett om du är amatör eller proffs. Ingen skulle kunna få mig att tro att en "kinakopia" är lika bra som orginalen och på vissa typer av verktyg kan det vara dumt att chansa.
Säkerhet på ett verktyg som kan göra dig invalid eller ordentligt skadad för resten av livet borde nog vara väl testade och beprövade oavsett om du är amatör eller proffs. Ingen skulle kunna få mig att tro att en "kinakopia" är lika bra som orginalen och på vissa typer av verktyg kan det vara dumt att chansa.
