Mikael_L
Är det inte ett feltänk att dyrt = säkerhet (eller kvalitet) och billigt = osäkert (eller dåligt)?
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nu tror jag det är användaren som själv står för större delen av olycksrisken vad det gäller motorsågar. Det är inte klokt vilka risken vissa utsätter sig för...
Själv kör jag aldrig motorsåg, varken bensin eller el, utan säkerhetsbyxor och riktiga sågstövlar samt hjälm med skyddsvisir.
Det är självklart att t.ex. kedjebromsen måste slå till tillräckligt fort och hålla måttet samt att kastskyddet faktiskt skyddar men att mäta säkerhet på manual och märkningar känns lite "sådär" att väga in tycker jag...
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
anders07 skrev:
Nu tror jag det är användaren som själv står för större delen av olycksrisken vad det gäller motorsågar. Det är inte klokt vilka risken vissa utsätter sig för...
Själv kör jag aldrig motorsåg, varken bensin eller el, utan säkerhetsbyxor och riktiga sågstövlar samt hjälm med skyddsvisir.
Det är självklart att t.ex. kedjebromsen måste slå till tillräckligt fort och hålla måttet samt att kastskyddet faktiskt skyddar men att mäta säkerhet på manual och märkningar känns lite "sådär" att väga in tycker jag...
Underkänner du denna testen för att dom även kollat hur manualen är utformad samt om rätt märkningar finns??
 
Det är ju ganska självklart att man på en motorsåg för 1000kr har fått göra avkall på¨tämligen mycket jämfört med en riktig motorsåg från tex Husqvarna, dessa sågar konkurrerar dock på inget vis med de dyra motorsågarna så jag ser inte problemet men att tillverkarna av proffsmaskiner ligger på.

Det är ju svårt att förbjuda farliga sågar, det betyder ju att någon måste testa varje enskild modell,blir det underkänd vid nått test räcker ju med att den kinesiska tillverkaren byter en siffra i modellbeteckningen så är det ju en ny såg som säljs fram till nästa test.
Å andra sidan så är det ju bara att höja priset så är det ju en dyrare såg, hur bedömer man billigt?
 
Zixten skrev:
Underkänner du denna testen för att dom även kollat hur manualen är utformad samt om rätt märkningar finns??
Skrev jag att jag underkänner testen?
 
anders07 skrev:
Skrev jag att jag underkänner testen?
Ok, ville bara kolla, visste inte riktigt hur jag skulle tolka det du skrev, men om du läser rapporten och ta bort deras koll av märkning och bruksanvisning så ser du att det inte förändrar resultatet så hemskt mycket, det är ändå brister i de testade sågarna...
 
Zixten skrev:
Ok, ville bara kolla, visste inte riktigt hur jag skulle tolka det du skrev, men om du läser rapporten och ta bort deras koll av märkning och bruksanvisning så ser du att det inte förändrar resultatet så hemskt mycket, det är ändå brister i de testade sågarna...
Det är självklart att t.ex. kedjebromsen måste slå till tillräckligt fort och hålla måttet samt att kastskyddet faktiskt skyddar men att mäta säkerhet på manual och märkningar känns lite "sådär" att väga in tycker jag...

Det som kan orsaka skada måste naturligtvis fungera men om manualen är lite bristfällig lär ju inte göra att du sågar benet av dig...
 
Zixten skrev:
Visserligen Shil detta, men är det en kopia av "proffssågen" i stil med detta du vill ha???

[video=youtube;rPGU-F92ebg]https://www.youtube.com/watch?v=rPGU-F92ebg[/video]
Testet är ju ett beställningsjobb från Stihl. Låt oss säga att ett rimligt krav är 100 kg pålagd last innan chassit bryts. Stihl klarar 120 kg och Power House 110 kg. Då lägger man på 115 kg för att "bevisa" något. Det finns inga laster eller referenser angivna i videon, ett säkert tecken på ett propagandatest. Skicka gärna en länk till testfakta.

Sedan vill jag naturligtvis ha en rimligt säker maskin, men en HVA242XP borde någon klara av att kopiera till avsevärt lägre pris. Blå Bosch är knappast "Proudly hand made in Germany by unionized German labor" om man säger så. Men motorsågen får gärna vara gjord i Rumänien också, bara vi får en kvalitetssåg för 3 papp.
 
De vill, i princip, förbjuda billiga sågar för att säkerhetsdetaljer, kan gå sönder ganska fort???

En proffssåg håller givetvis längre. Men vem säger att det inte är en säkerhetsdetalj som ger sig först på den sågen då.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Qarillion skrev:
Vissa verkar resonera i stil med om man skulle jämföra en krocksäker bil med en icke krocksäker bil. "Jag tänker inte krocka ändå, så jag tar den som inte är krocksäker" (den är ju billigare).

Säkerhet på ett verktyg som kan göra dig invalid eller ordentligt skadad för resten av livet borde nog vara väl testade och beprövade oavsett om du är amatör eller proffs. Ingen skulle kunna få mig att tro att en "kinakopia" är lika bra som orginalen och på vissa typer av verktyg kan det vara dumt att chansa.
Det är väl därför tex testerna i Euro NCAP finns ,s åkan du själv ta ställning till hur säker din tilltänkta bil är och om du vill betala för mer säkerhet


/K
 
klaskarlsson skrev:
Det är väl därför tex testerna i Euro NCAP finns ,s åkan du själv ta ställning till hur säker din tilltänkta bil är och om du vill betala för mer säkerhet


/K
Håller med, man kan ju självfallet välja hur mycket man vill betala. Men det finns ju krav för hur säker en bil också skall vara. Motsvarigheten för verktyg finns ju inte egentligen även om det kanske borde finnas.

Så ur den synvinkeln så är det väl egentligen inte fel att arbetsmiljöverket testar maskinerna. Klarar dom alla punkter så är det ju inga problem alls utan allt är frid och fröjd och maskinen är kanon till ett riktigt bra pris.

Klarar den inte testarna så kanske något bör ändras. Om inte annat så får ju butikerna som importerar/tillverkar dem reda på att deras maskiner inte håller måttet och måste modiferas.
 
Ett "litet" problem är väl att de billiga/skitsågarna utrustas med säkerhetsanordningar som är snarlika proffssågarnas men att de uppenbarligen inte håller måttet.
Ett annat problem är ju att de marknadsförs och säljs inte "som undermåliga" i jämförelse med andra, dyrare och bättre maskiner. Snarare ar ju argumentationen "varför betala för en Husqvarna, Stihl m fl när du kan köpa en sån här och få pengar över till annat?"

Ingen i ledet av producenter, importörer eller butiker knystar om att det är extrema budgetprodukter där man sparat in på allt man kan och att det självklart har inverkan på kvalitet, hållbarhet, tillförlitlighet och säkerhet.

Det är STOR skillnad för produkter som är avsedda för yrkesmässig resp amatörmässig användning och i det förra fallet handlar det mycket om att produkter ska vara testade och godkända men i det senare fallet är policyn mer "på egen risk".

Man kan såga sig lika illa med en dyr som billig fogsvans, men när det gäller en kedjesåg kan säkerhetsanordningar göra stor skillnad. Sedan gäller så klart att man använder personlig skyddsutrustning också.

Riktigt billigt är nästan alltid skit, av en orsak.

//Ronnie
 
Visst finns det marknadskrafter bakom utspelet, självklart. Och vad gäller skador med motorsågar så kan nog den allra största delen härröras till bristfällig utbildning eller rena olyckor. Det är troligen en försvinnande liten del som beror på felfunktion, men då ska man i och för sig beakta att "kinasågarna" än så länge har en liten marknadsandel.

För egen del är valet mycket enkelt, varje riskmoment som går att eliminera vid användning av motorsågar ska göras. För när en olycka inträffar är den ofta mycket allvarlig och det är väsentligt att sågens säkerhetsmekanismer fungerar när de verkligen behövs.

Men med med en liten mer morbid inställning så kan man också säga att det ändå är helt meningslöst att ha några som helst säkerhetsfunktioner på en såg för de som står och sågar med jeans och tennisskor...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.