pernitta skrev:
Vad är det som gör att skenan ligger i 90 grader, någon slags inbyggd kraft eller användarens bruk av vinkelhake? Om det senare gäller, tycker jag inte att skenan är så särskild märkvärdig. Och maskiner följer efter vad jag kan se enbart ena sidan av skenan. per
Ok den är inget nytt underverk men så svårt är det ju inte att få till 90° med en vinkelhake :)

Kave skrev:
Jag håller med, samma sak åstadkoms lätt med två tvingar och en vanlig bräda som kan vara hur lång som helst.
De gånger jag försökt ex sticksåga efter en bräda så drar sig ofta sticksågen åt fel håll ändå. Säkert lättare med cirkelsåg men det blir ju inte lika stabilt som en riktig skena.
Priset skiljer sig väl inte så väldans mycket ändå, Amazon där bilderna länkats ifrån, ska ha 300 kronor plus frakt för en 125cm tving. En riktig Festool skena går på från 500:- och uppåt.
Jag har kört ett tag med bräda och tvingar men hade jag sett den här för 250 kr tidigare så hade jag inte tvekat en sekund vad som är smidigare!

Men visst har ni helt rätt att den har flera detaljer som man får bättre med en riktig styrskena ... och några extra hundringar. Jag ser den som ett väldigt bra startalternativ till styrskena .. sen när man behöver växla upp och har större plånbok så kan man tjacka en nice Festool med skena.

... men jag kommer också att ha två finfina 80cm tvingar tillgängliga och jag ska titta på en liten adapter för att ev kunna styra upp maskinerna mot det spår som finns på skenan. Sen om man har flera olika maskiner som alla ska ha sin egen typ av skena så är den ju även där lite trevlig.

Mikael_L
Den i tråden omnämnda 1150mm Wolfcraftskenan (FKS 115) såg jag nu på Bauhaus för 500:- (eller var det 595:- , mitt skräpminne vet ni ... :o )
http://www.wolfcraft.co.uk/jcatalog_generated/en/products/product_groups/16650_product.html

Det är inkluderat en universell såghållare.
Skenan verkar fungera på festtolvis med att den ligger still direkt genom gummiremsor på undersidan.
Synd att dom inte har längre skenor än 1150mm, och att dom inte är ihopkopplingsbara. För 500-600:- vet jag inte om jag skulle idas göra en egen lösning på skena + fästen till sågen , ala pernittas länk.

Mikael_L skrev:
Den i tråden omnämnda 1150mm Wolfcraftskenan (FKS 115) såg jag nu på Bauhaus för 500:- (eller var det 595:- , mitt skräpminne vet ni ... :o )
[länk]

Det är inkluderat en universell såghållare.
Skenan verkar fungera på festtolvis med att den ligger still direkt genom gummiremsor på undersidan.
Synd att dom inte har längre skenor än 1150mm, och att dom inte är ihopkopplingsbara. För 500-600:- vet jag inte om jag skulle idas göra en egen lösning på skena + fästen till sågen , ala pernittas länk.
Enligt gör det själv är de hopkopplingsbara.

--- Mats ---

Mikael_L
Det måste jag kolla upp då.

Om jag får två ihopkopplingsbara 1150mm skenor och hållare för två maskiner (då kan jag ha en till handcirkeln och den andra till handöverfräsen) för 1000:- eller 1200:- så känns det rätt OK.

Jag återkommer med mina intryck ifall jag kommer så långt ... :)

Kolla videopresentationen på Wolfcraft:s hemsida (sidan länkad ovan) så visas att skenan är kopplingsbar (hur stadig och bra ihopkopplingen är, framgår naturligtvis inte)

Om jag får två ihopkopplingsbara 1150mm skenor och hållare för två maskiner (då kan jag ha en till handcirkeln och den andra till handöverfräsen) för 1000:- eller 1200:- så känns det rätt OK.

Jag återkommer med mina intryck ifall jag kommer så lång
Jag är bara lite nyfiken. Mikael_L, har du köpt och testat ännu? Hur tänkte du göra för att kunna använda styrskenan till handöverfräsen?

Mikael_L
Jodå, jag har köpt en skena nu.
Men jag har bara provsågat ett snitt än så länge. I 600mm bred melaminskiva.
Så jag har inte så mycket input än, men jag tänkte skriva ner nåt senare.

Nu har jag inte provat en Festool sänksåg med skena, så egentligen kan jag väl inte jämföra ...
Men jag tror inte att den här produkten blir någon Festool-dödare iaf.
Hållaren är rätt så glapp på skenan, lyckligtvis finns det två justerskruvar att dra ihop glappet med. Möjligen skulle jag dragit in dom lite till, men när jag sågat färdigt snittet så såg jag med blotta ögat att det inte var 100% rakt.
OK, jag var tvungen att titta noga. ;)

Jag lånar tråden för en styrskenefråga.
Jag har en makita cirkelsåg med tillhörande skena (ingen sänksåg) som är ca 1400mm lång. Går det att koppla ihop makitas skenor så jag får en längre? Jag tror inte det är samma skena som till sänksågen sp6000

Tjacko skrev:
Jag lånar tråden för en styrskenefråga.
Jag har en makita cirkelsåg med tillhörande skena (ingen sänksåg) som är ca 1400mm lång. Går det att koppla ihop makitas skenor så jag får en längre? Jag tror inte det är samma skena som till sänksågen sp6000
När jag letade skena till min kaita cirkelsåg för ett par år sedan gick det inte att koppla ihop skenorna. Läs mer här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/19501-skena-till-cirkelsag.html

Daniel_N skrev:
När jag letade skena till min kaita cirkelsåg för ett par år sedan gick det inte att koppla ihop skenorna. Läs mer här: [länk]

Tack för infon även om det inte var vad jag ville läsa;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.