9 360 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Billig pellets - to good to be true?
via länken: https://www.regeringen.se/informationsmaterial/2012/01/a11.017 hamnar man här:P Peter787 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddar man ner pdf:en så är den från 2011 och innehåller inte den text du refererar till.
Är inte svenska ditt modersmål ?L lat skrev:
Svenska är ett ganska svårt språk, så då är det ursäktligt om du inte förstår skillnaden mellan värde och värdighet.
Vi har svenska akademiens ordbok, som har förklaringar och historia för nästan alla svenska ord, finns på www.saob.se.
Förklara gärna skillnaden för en modersmålstalare för detta är vad Svenska Akademiens ordlista skriver när man söker på "värde" Notera att man med värde avser människans värdighet. Så förklara gärna skillnaden tack.P Peter787 skrev:
Ja lat vill tramsa lite. Det har vi sett förut. Jackie Arklöv har lika stort mänskligt värde som Einstein, Ghandi, Churchill eller Astrid Lindgren. Onda låtsasliberalers logik. Den nordamerikanska "liberalismen" blir Sveriges död.N Nalleman64 skrev:
Våra extremister som förnekar vår nations existensberättigande tycks ha sovit på sina gratis engelskalektioner.
Redigerat:
Du hittade en referens från 1989, där vår Regeringsform innehåller delar som har extraherats ur FNs Mänskliga rättigheter, med samma felaktiga översättning som grund.E Einh skrev:
Om vi håller oss till översättningen från de 6 officiella språken som FNs artiklar är skrivna i, refererar den engelska texten till "Dignity", som enligt Merriam-Websters engelska ordbok definieras som:
Alltså inte värde, eller mer specifikt människovärde, som på engelska heter "human value"
Svara gärna på frågan vad den faktiska skillnaden mellan värde och värdighet är i detta sammanhang.P Peter787 skrev:Du hittade en referens från 1989, där vår Regeringsform innehåller delar som har extraherats ur FNs Mänskliga rättigheter, med samma felaktiga översättning som grund.
Om vi håller oss till översättningen från de 6 officiella språken som FNs artiklar är skrivna i, refererar den engelska texten till "Dignity", som enligt Merriam-Websters engelska ordbok definieras som:
[bild]
Alltså inte värde, eller mer specifikt människovärde, som på engelska heter "human value"
Du får titta i SAOB, men kanske inte i nyare referenser till regering etc. då de har politiserat innebörden, vilket din referens från 1989 tydligt visade.E Einh skrev:
Alternativt kan du ju titta på originalspråken, t.ex. engelska, där skillnaden är ännu tydligare (value och dignity) så förstår du kanske skillnaden.
Du inser inte ironin i att du i för några inlägg sedan hänvisade till SAOB som den högste språkauktoriteten? Du förminskade någon som frågade vad den faktiska skillnaden mellan värde och värdighet var och bad denna person slå upp det i SAOB. Nu när det framgår att värde och värdighet likställs i SAOB med avseende på detta citat så blir ditt svar att den nuvarande, aktuella SAOB inte stämmer och är politiserad. Vilken version av SAOB tycker Herrn att vi skola nyttja för thet Swenska Språket? 1800-talets version?P Peter787 skrev:Du får titta i SAOB, men kanske inte i nyare referenser till regering etc. då de har politiserat innebörden, vilket din referens från 1989 tydligt visade.
Alternativt kan du ju titta på originalspråken, t.ex. engelska, där skillnaden är ännu tydligare (value och dignity) så förstår du kanske skillnaden.
Hur går det med pelletsaffärerna? Hittat någon annan leverantör som verkar seriösare?S Sweetme skrev:Kollade runt efter 8mm pellets och hamnade på [länk]
De säljer pellets betydligt billigare än någon annan som jag hittat (ivf i södra delen av landet).
När jag skulle betala så funkade inte kredit eller debitkort utan bara direktbetalning. Jag valde direktbetalning men betalade inte direkt. Istället fick jag ett mejl att min beställning mottagits men att den pausats tills de kan bekräfta min betalning. Sen finns där deras bankuppgifter där det står exakt så här:
AYE MELIANI:
Jag får ingen bra känsla av detta. Googlade BIC och visar sig vara ett franskt konto…
- IBAN: FR76 2183 3000 0100 0137 5938 841
- BIC: PRNSFRP1
Vad säger ni andra..?