Apropå regulatorn: när jag köpte Atlas Copcon häromdan var det ingen regulator monterad. Killen som jag köpte den av sa att de fabriksmonterade inte brukar fungera så bra. Istället eftermonterar han regulatorer av bl.a. märket Wilkerson som han tar från en annan tryckluftsfirma i stan.
Tror det är den här typen: http://www.wilkersoncorp.com/products/r08.shtml
Den ska tydligen vara bra. Men han hade inte tid att montera så jag får hämta ut och montera själv.

Tydligen har Atlas Copco köpt en tillverkare av mindre kompressorer som heter Automan. Den jag köpte heter AF20E24 (http://www.samad.cz/files/file_49137d870a84a.pdf). På papperen som följde med ser det ut som om den är ihopskruvad i Frankrike och kompressorn är tillverkad i Italien. Det verkar inte iaf vara nåt Kinesiskt. Hur som helst tycker jag namnet Atlas Copco borgar för lite högre kvalité. Och när den inte kostar nåt mer så... (1200:- inkl m)
Har hört från flera håll när jag kollade runt att Italienarna var bra när det gäller kvalite´. Skulle tro att det är inuti som prisskillnader märks som med mycket annat. Så om man kan välja Kinesiskt eller Europeiskt, köp det senare.

Ska förresten efter tips jag fått, strippa den gamla så bara tanken är kvar. Sätter sen på snabbanslutningar och använder den som en extra ackumulator mellan förbrukaren och den nya kompressorn. Borde vär kunna jämföras med en 44 liters kompressor då?
Gör det någon skillnad om jag sätter den extra tanken nära kompressorn eller mitt emellan kompressor förbrukare?
 
P
Redigerat:
Jag kör Julas 3Hk 230V på 10A säkring och det har funkat hittils.

Den du länkar till funkar till pistol och renblåsning, mutterdragare kanske är lite på gränsen, har inga direkt egna erfarenheter av mutterdragning (men få se om det inte blir att handla en nu till vinterbytet).
 
Milkshaken
Nej skippa den kompressorn om du ska köra med annat än renblås, lackering, däckpåfyllning.... 144l/min är inte någon siffra att hänga i granen.... Jag själv har ju som jag har skrivit en med 50 liters tank, och 230l/min... Jag använder muttermaskinen till däckbyten ,ta bort muttrar på en lös axel, mm mm.... Min kompressor är absolut på gränsen, jag brukar få vänta på att den ska pumpa upp trycket, innan jag kan dra eller lossa ....

Min nästa ska bli en rediger kompressor, ty, 150Liters tank och en luftmängd som räcker till allt...
Jag ska även satsa på att få tag i järnrör, (Typ gamla vattenrör 1/4") montera ett antal runt om i garaget på strategiska platser, så man slipper långa slangar mm...
 
Peter_K skrev:
Den här verkar ju rejälare men då kommer inte min säkring att räcka till. Vet inte hur kablarna är ner till garaget om det ev går att säkra upp. 16A= 2,5 kvmm kabel?

[länk]
Det är den jag refererar till ovan, jag kör den på 10A (trög eller C) säkring.
 
Som rubriken, USEL.Köp en 380v 400-500 fri av given luft o upptäck fördelarna med tryckluft.
 
P
Visst det är säkert bäst men då pratar vi helt andra pengar plus en mindre ombygnad av elsystemet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.