29 113 läst ·
37 svar
29k läst
37 svar
billig kompressor = usel?
Sida 1 av 3
Tänkte köpa en kompressor i veckan och undrar vad jag går miste om om jag köper en 24 liters 2 HK kompressor för 1000 kr. Låter billigt och intressant. Spikpistol mm har jag redan men vad kan jag använda en sådan billigt kompressor till och vad kan jag absolut inte göra? 10 år sedan jag använde tryckluft så jag känner mig lite nollställd.
Roterande verktyg med hög hastighet, är hopplöst att använda med en liten kompressor + knackande mutterdragare med nån större kraft. Lackering å underedsbehandling är heller ingen höjdare, med går hjälpligt att utföra..
Jag har själv både en liten mobil å en stationär, modell större.
Så om du mest ska spika, köp den lilla lätt flyttbara för 1000 sek, den duger gott för det. Märker du att vill göra nåt som kräver mycket mer luft, köp då en större beg 3-fas att inst permanent...
Att enbart köpa en stor för "sällan jobb" tycker jag är bortkastat, då den lilla kan klara nästan alla jobb, bara man är medveten om dess begränsningar.
magentis
Jag har själv både en liten mobil å en stationär, modell större.
Så om du mest ska spika, köp den lilla lätt flyttbara för 1000 sek, den duger gott för det. Märker du att vill göra nåt som kräver mycket mer luft, köp då en större beg 3-fas att inst permanent...
Att enbart köpa en stor för "sällan jobb" tycker jag är bortkastat, då den lilla kan klara nästan alla jobb, bara man är medveten om dess begränsningar.
magentis
Kommer väl mest att spika/häfta, fylla på luft och blåsta rent. Därefter skulle jag vilja lackera men skall jag lägga till flera tusen kanske det är bättre att lägga ut detta engångsjobb. Jag har hört av mång att de haft sina billighetskompressorre i många år utan problem och det låtr vädigt bra.
De verktyg som kräver mer luft har jag kanske redan i elvariant. Undantaget verkar vara lackering/målning.
De verktyg som kräver mer luft har jag kanske redan i elvariant. Undantaget verkar vara lackering/målning.
Du kan komma undan hyffsat billigt för målning med. Genom att köpa en 50-liters istället för en 24-liters så kan du få in så mycket i tanken att du mestadels går från förkomprimerad luft. Harald nyborg och Bauhaus har haft sådana förr.storkarp skrev:Kommer väl mest att spika/häfta, fylla på luft och blåsta rent. Därefter skulle jag vilja lackera men skall jag lägga till flera tusen kanske det är bättre att lägga ut detta engångsjobb. Jag har hört av mång att de haft sina billighetskompressorre i många år utan problem och det låtr vädigt bra.
De verktyg som kräver mer luft har jag kanske redan i elvariant. Undantaget verkar vara lackering/målning.
--- Mats ---
Bra val, enligt mig dåstorkarp skrev:Kommer väl mest att spika/häfta, fylla på luft och blåsta rent. Därefter skulle jag vilja lackera men skall jag lägga till flera tusen kanske det är bättre att lägga ut detta engångsjobb. Jag har hört av mång att de haft sina billighetskompressorre i många år utan problem och det låtr vädigt bra.
De verktyg som kräver mer luft har jag kanske redan i elvariant. Undantaget verkar vara lackering/målning.
magentis
har flera 24 liuters hemma. funkar perfekt till mindre saker. man kan lacka mindre saker också. men till nåt annat är inte lönt som slipmaskiner och dylikt...och behöver man mer volym så har man 2 st paralellkoplade.. dubbla volymen. gäller bara att köra på 2 olika faser.
själv har mina kostat 600kr st. visst har större 200 liter med men den står där den står.
själv har mina kostat 600kr st. visst har större 200 liter med men den står där den står.
Nåt att tänka på... Skillnaden mellan billiga luft-verktyg å dyra, är att billiga ofta behöver mycket mer luft för att fungera bra. Därmed inte sagt att billiga behöver ge sämre resultat, bara att dom kanske inte fungerar tillfredställande tillsammans med klen kompressor...
magentis
magentis
Haralds 2,5HK 24l tycker är det mest prisvärda idag. Mobil, relativt tyst och stark för det priset,
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=3718&Grp=23&n=20100
Tycker att 50l, 2 cylindrare tex är för små för att vara stationära och för klumpiga för att vara mobila... vare sig hackat eller malet.
http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=3718&Grp=23&n=20100
Tycker att 50l, 2 cylindrare tex är för små för att vara stationära och för klumpiga för att vara mobila... vare sig hackat eller malet.
Har en 24 liters (ABAC?)som jag köpte för 17 år sen,den funkar kanon fortfarande.
Har den mest till att pumpa däck o dyckertpistolen,brukar även lacka lite med den och då använder jag en liten Bt-spruta.
Har även en större med 250 liters tank till mer luftkrävande saker.
Jag tror som några andra här att man inte ska ha något mittimellan.
Universal=lika dålig på allt.
Har den mest till att pumpa däck o dyckertpistolen,brukar även lacka lite med den och då använder jag en liten Bt-spruta.
Har även en större med 250 liters tank till mer luftkrävande saker.
Jag tror som några andra här att man inte ska ha något mittimellan.
Universal=lika dålig på allt.
Har själv en liten 25:liters, den startar ofta och är värdelös på mutterknack men å andra sidan går den att flytta utan gaffeltruck också.
50 liters är nog bra tung att kånka omkring på
Så det hela hänger nog mest på om man tänker ha den stationär och om så är fallet så är det bara hur mycket man vill slanta upp som gäller i storlek. Satsa dock på trefas när det gäller större prylar.
50 liters är nog bra tung att kånka omkring på
Så det hela hänger nog mest på om man tänker ha den stationär och om så är fallet så är det bara hur mycket man vill slanta upp som gäller i storlek. Satsa dock på trefas när det gäller större prylar.
Har en 50-liters 2.5 HP. Den har två stora hjul och går att rulla omkring, tar inte så extremt mycket plats. Räcker inte till för roterande bearbetning, men klarar allt annat. Målningen är rätt ok, klarar så mycket innan den fyller på att jag kan nöja mig, och fyller på med samma hastighet som jag tömmer, så jag kan fortsätta om jag vill (dock ett tryggare resultat om jag väntar).v-g skrev:Har själv en liten 25:liters, den startar ofta och är värdelös på mutterknack men å andra sidan går den att flytta utan gaffeltruck också.
50 liters är nog bra tung att kånka omkring på
Så det hela hänger nog mest på om man tänker ha den stationär och om så är fallet så är det bara hur mycket man vill slanta upp som gäller i storlek. Satsa dock på trefas när det gäller större prylar.
-- -Mats ---