Om du skall handla 2hp 24L och har ett Hornbach i närheten, kan jag tipsa om att deras metabo för 2820:- går få ner rejält med deras prisgaranti. Jag visade upp en print från denna site: http://www.lidip.com/?artnr=701%2E230025061 och sedan får man dessutom 10% ytterligare rabatt.
Funkar antagligen dock inte i GBG då jag tog den sista.
 
och som uppföljning kan nämnas att det visade sig att Hornbach har grymt överpris på denna, butikerna köper in den för under tusenlappen. Verkar inte heller vara speciellt bra trots märket, jag lämnade just tillbaka min (dock pga att någon plockat backventilen från mitt ex).
 
Bunker:Den kompressorn ser EXAKT ut som min toolman köpt på Rusta för 699:- i slutet på 2007.

Samma varvtal, samma volym, plastkåpan snarlik (av bilden att döma), samma anslutning på ovansidan tanken osv.

Så visst är det lurendrejeri (nästan iaf ;) ) tror de finns kvar på Rusta tom. hittar dem dock inte på hemsidan. Har för mig att jag såg dem sista gången jag var där.
 
Lånar tråden...
Min gamla 24 liters Serva-kompressor la av när jag blåste rent gamla vattenrör till värmesystemet, tydligen för intensivt, så jag behöver en ny.
Förutsättningar:
-Har egentligen bara plats för en 24 liters, men en stående 50 liters som Jula HAFT på kanpanj tidigare i sommar hade funkat (FC2/50). Dock kanske lite dålig kapacitet?
-Jag vill kunna göra enklare lackjobb, t.ex. "förardörr under list" (inget utsällningsresultat), eller lacka möbler. Punktblästra stenskott och köra en spikpistol i amatörtempo.

Jag har läst i denna tråden och i många andra att många lackexperter sågar allt under 100 liter.
Men - jag envisas ändå med en 24 liters pga platsbristen.
Men det måste väl vara skillnad i användningsområden mellan olika 24 liters??
Jag undrar alltså om man utökar användningsområdet från att bara fylla däck, om man köper en dyrare högre presterande 24 liters än en billig?
Jag har hittat en MFT Diamond (Hitachi) http://www.hitachi-powertools.se/?vis=produkter på 2,5hk som ger 240 lit/min vid 6 bar för ca 2800:-.
Eller en Luna på 1,8hk som ger 197liter/m för 2500kr.
Är det bortkastade pengar jämfört med att köpa en Biltema/Jula för runt tusenlappen och som bara ger 130-150 lit/m, dvs jag kommer aldrig att fixa uppgifterna med en 24liter, oavsett prestanda?
Eller fungerar den/de dyrare bättre till min önskade uppgifter?

Finns det ännu kraftigare 24 liters eller motsvarande storlek i samma prisnivå?
Finns det andra än Jula som säljer stående 50liters?
 
Om du ska lackera så sikta ist på en elektrisk spruta från tex Bosch eller Wagner. du kan läsa några trådar om dom i Måleriforumet.
(Själv har jag en Wagner 860E som är en ren dröm jämfört med några tappra försök jag gjort tidigare med tryckluft)
Ska du ha en liten stark kompressor så såg jag att Harald sålde sin 2,5 hästars 25 liters för det vanliga reapriset 999.
 
B
Haralds lilla 16-liter 2,5 hk funkar fint till spikpistolen, lite över 200 l/min och 10 bar! :)

fick dock rådet att byta olja ofta av en i personalen som förklarade att de billigare har mer grader och inte är så "fina" som de dyrare.... ligger ju en del i det.
 
Ang storleken på kompressorer så fick jag en gång ett tips som jag själv tycker var intressant, men inte har testat:

Köp 2 kompressorer och koppla ihop dem.
Borde iallafall i teorin funka fint med dubbla tankar och dubbla pumpar.
Dessutom så har man 2st lättflyttade maskiner.
Tyvärr så har jag aldrig testat detta så jag kan inte säga om det fungerar bra i praktiken.


MVH V8dc, som köpte en större 3-fasmodell med 100l tank (och funderar på att komplettera med en liten 24-liters just när man vill använda spikpistol och andra kul prylar på annan plats än i verkstan.
 
62_an skrev:
Lånar tråden...
Min gamla 24 liters Serva-kompressor la av när jag blåste rent gamla vattenrör till värmesystemet, tydligen för intensivt, så jag behöver en ny.
Förutsättningar:
-Har egentligen bara plats för en 24 liters, men en stående 50 liters som Jula HAFT på kanpanj tidigare i sommar hade funkat (FC2/50). Dock kanske lite dålig kapacitet?
-Jag vill kunna göra enklare lackjobb, t.ex. "förardörr under list" (inget utsällningsresultat), eller lacka möbler. Punktblästra stenskott och köra en spikpistol i amatörtempo.

Jag har läst i denna tråden och i många andra att många lackexperter sågar allt under 100 liter.
Men - jag envisas ändå med en 24 liters pga platsbristen.
Men det måste väl vara skillnad i användningsområden mellan olika 24 liters??
Jag undrar alltså om man utökar användningsområdet från att bara fylla däck, om man köper en dyrare högre presterande 24 liters än en billig?
Jag har hittat en MFT Diamond (Hitachi) [länk] på 2,5hk som ger 240 lit/min vid 6 bar för ca 2800:-.
Eller en Luna på 1,8hk som ger 197liter/m för 2500kr.
Är det bortkastade pengar jämfört med att köpa en Biltema/Jula för runt tusenlappen och som bara ger 130-150 lit/m, dvs jag kommer aldrig att fixa uppgifterna med en 24liter, oavsett prestanda?
Eller fungerar den/de dyrare bättre till min önskade uppgifter?

Finns det ännu kraftigare 24 liters eller motsvarande storlek i samma prisnivå?
Finns det andra än Jula som säljer stående 50liters?
Problemet med liten volym och målning är mer att det blir "pumpat målarfärg" varje gång kompressorn startar, snarare än att den inte klarar trycket. Så om man kan acceptera små punktfel, så är 24 liter användbart. Det är troligen stor skillnad på 240 lit/mi vid 6 bar, som om den är korrekt specificerad som det tryck motorn genererar när tanken inte är full, är ett bra tryck. I princip kan man säga att endast de med bra kompressorer anger detta värde (liter per minut vid angivet tryck och tom tank).

197 liter/min säger inte trycket, det kan vara 197 liter vid 3 bar, och är värdelöst. 197 liter/min och 8 bar är ett annat värde man ofta får. Det är mest troligen trycket vid full tank, kombinerat med vad motorn genererar vid ospecificerat tryck (som alltså kan vara 3 bar och värdelöst).

Så den första kan duga (men aldrig godkännas av en målarexpert). Den andra är troligen mer lämplig för att skjuta dyckert och nöja sig med det. 3 hk har varit undre gränsen för att kunna göra lite bättre saker. 2.5 hk är en blandad marknad. endast ett fåtal genererar både volym och tryck på tom tank.

--- Mats ---


--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Problemet med liten volym och målning är mer att det blir "pumpat målarfärg" varje gång kompressorn startar, snarare än att den inte klarar trycket. Så om man kan acceptera små punktfel, så är 24 liter användbart. Det är troligen stor skillnad på 240 lit/mi vid 6 bar, som om den är korrekt specificerad som det tryck motorn genererar när tanken inte är full, är ett bra tryck. I princip kan man säga att endast de med bra kompressorer anger detta värde (liter per minut vid angivet tryck och tom tank).

197 liter/min säger inte trycket, det kan vara 197 liter vid 3 bar, och är värdelöst. 197 liter/min och 8 bar är ett annat värde man ofta får. Det är mest troligen trycket vid full tank, kombinerat med vad motorn genererar vid ospecificerat tryck (som alltså kan vara 3 bar och värdelöst).

Så den första kan duga (men aldrig godkännas av en målarexpert). Den andra är troligen mer lämplig för att skjuta dyckert och nöja sig med det. 3 hk har varit undre gränsen för att kunna göra lite bättre saker. 2.5 hk är en blandad marknad. endast ett fåtal genererar både volym och tryck på tom tank.

--- Mats ---


--- Mats ---

Både MFT och Luna kompressorn har sina värden 240 resp. 197lit/min angivna som fritt avgiven luftmängd vid 6 bar.

Men om vi såger så här:
Går det mindre dåligt att utföra mindre lackarbeten med en 24 liters som lämnar 240lit/min jämfört med en som lämnar 150lit/min (båda fritt vid 6bar)?
Är det någon skillnad vid punktblästring om man använder en på 240lit/min eller en med 150lit/min?
Är det någon skillnad vid intensivare renblåsning?

Jag funderar alltså om det är ide´ att lägga dubbla priset för att ev. kunna använda kompressorn till mer än renblåsning och däckpumpning...

Finns det 24 liters på 3hk inom rimliga priser?

/L-O
 
Redigerat:
62_an skrev:
Både MFT och Luna kompressorn har sina värden 240 resp. 197lit/min angivna som fritt avgiven luftmängd vid 6 bar.

Men om vi såger så här:
Går det mindre dåligt att utföra mindre lackarbeten med en 24 liters som lämnar 240lit/min jämfört med en som lämnar 150lit/min (båda fritt vid 6bar)?
Är det någon skillnad vid punktblästring om man använder en på 240lit/min eller en med 150lit/min?
Är det någon skillnad vid intensivare renblåsning?

Jag funderar alltså om det är ide´ att lägga dubbla priset för att ev. kunna använda kompressorn till mer än renblåsning och däckpumpning...

Finns det 24 liters på 3hk inom rimliga priser?

/L-O
På ettan: Ingen stor skillnad, teoretiskt är den med högre tryck bättre, då du skulle få kortare perioder med kompresorn igång, men för målning är huvudskillnaden storleken på tanken som gör att kompressorn inte går igång.

På tvåan: definitivt. Puntbläster/renblåsning drar ungefär vad den bättre maskinen levererar. Fins olika leverantörer som gör den typen av tabeller, det varierar lite mellan olika verktyg i samma kategori, men det är runt de 250 (helst 300) som din kompressor blir riktigt användbar. Med 250 klarar du mycket utan att vänta (men kan ändå inte hålla på länge, kompressorer tål normalt inte kontinuerlig gång).

--- Mats ---
 
V8dc skrev:
Ang storleken på kompressorer så fick jag en gång ett tips som jag själv tycker var intressant, men inte har testat:

Köp 2 kompressorer och koppla ihop dem.
Borde iallafall i teorin funka fint med dubbla tankar och dubbla pumpar.
Dessutom så har man 2st lättflyttade maskiner.
Tyvärr så har jag aldrig testat detta så jag kan inte säga om det fungerar bra i praktiken.


MVH V8dc, som köpte en större 3-fasmodell med 100l tank (och funderar på att komplettera med en liten 24-liters just när man vill använda spikpistol och andra kul prylar på annan plats än i verkstan.
Jag har kört så, och det funkar bra, ända tills ena kompressorn brann upp, då köpte jag mig en 100-liters trefarsare och satte upp 25-literstanken från den brunna på väggen, har de grejerna mer eller mindre fastmonterade i ett litet "förråd" bakom garaget. Jag kopplade så att de gick på olika faser, annars hade det nog flygit nån säkring misstänker jag :-) Den hela lill-kompressorn får tjänstgöra som mobil apparat för spik, blås och pump dit inte slangen från garaget når.
 
Det blev någe helt annat... ;)
En Atlas Copco/Automan 24 liter med en måttlig kompressor - 2hk och 240 liter/min slagvolym (som jag antar är lika med genomlupen volym??), för 1200kr. Tyckte det var prisvärt. Listpris tror jag ligger på 2625kr.
Ska spara tanken från den gamla och koppla in som extra ackumulator.

Det knepiga med Atlas Copco är att man anger fritt avgiven vid 8 bar i stället för 6 bar som de flesta andra. Vid 8 bar så är den fritt avgivna endast 110 liter/min. Hur mycket det är på andra vet jag inte.
Eftersom jag inte kunde jämföra fritt avgiven vid 6 bar, så jämförde jag det högre teoretiska värdet och då var den jämförbar med en kompressor från Jula (200-028) som kostar 2295kr.

Men en fundering:
Varför skiljer förhållandet mellan fritt avgiven luftvolym vid 6 bar och den genomlupna cylindervolymen på i stort sett lika kompressorer så pass mycket?
Ex:
Ferax 2hp (Lindar´n) 1895kr: 140lit/min / 230lit/min = 61%
Jula 200-024 999kr: 130 / 200 = 65%
Jula 200-028 2295kr: 155 / 240 = 65%
Biltema 17-632 2299kr: 230 / 290 = 79%
Biltema 17-638 1249kr: 150 / 185 = 81%

Samtliga 8 bar maxtryck och 24 liters tank.
Går säkert också att hitta ännu mer extrema förhållanden på andra kompressorer av samma typ.

M.a.o. , om man använder förhållandena ovan - skulle min nya Atlas ge allt mellan 65% av 240 = 156 liter/min och 81% av 240 = 194 liter/min vid 6 bar.

Har leverantörerna olika sätt att mäta??

/L-O
 
Redigerat:
Milkshaken
Min erfarenhet av billiga kompressorer är: Skit...
Har själv en Biltema 50 L med genomlupen, ca 230l/min...
Grejen är att det mekaniska hänger inte med... Om jag tex måste låta kompressorn gå ett längre tag, dvs... Går/slår ifrån/går/slår ifrån... osv... Ja det händer att skiten ställer sig i ett läge där motorn inte startar pga att kolvarna kommer i ett för jobbigt läge... Elektroniken försöker då starta, starta och starta... men nope... Säkringen löser ut till slut.....
Ok för att jag har automatsäkringar i garaget, men ska det vara så???


Vidare så är ofta regulatorn av undermålig kvalitet, vilket gör att man får kosta på en ny reg, efter ett par år.
Jag själv ska köpa antingen ett cylinderblock, modell kraftigt gärna remdrivet.... montera det på en riktigt stor tank....
Eller köpa en färdig stor kompressor minst 150 liter.... ha den placerad på ett ställe i garaget, sen montera in ett stort antal rör på väggarna typ, gjutjärnsrör, 1/2 " rör på flera olika ställen i garaget, därefter montera på Cejnkopplingar i varje slutände...

Efter det sen kan jag koppla in mina slangar där jag behöver efter behov...

kalaset behöver inte kosta Armaniskjorta, utan gjutjärnsrör hittar man på återvinningen, till en billig summa. Cejnkopplingar hos Classe. och slang det finns hos många...
Kompressorn är det enda som kostar, och det är ju då såklart en engångskostnad, max. 4K.... Alternativt bättre beg på blocket eller Tradera..,.
 
En reflektion: Har noterat att för något år sedan så fanns det diverse billiga 1,5HP kompressorer som kostade typ 595-795kr. Idag är väl det billigaste 995kr...
En fråga inställer sig - är det samma billiga kompressorer som plötsligt blivit 70% dyrare eller har det skett en utrensning och dom som säljs nu är bättre?
 
Milkshaken
Ehh.. Väldigt svårt att svara på det då många tillverkare använder billighetsländer för att pumpa ut nya modellbeteckningar på marknaden... Nya modelbeteckningar = nyfikenhet hos folket...
Finns mao en hel uppsjö med nya kompressorer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.