Är sugen på en kompressor, främst till att fylla däck, ha tryckluft att göra rent med men senare även till spikpistoler (både pappspik och rejäl 90mm spik) och sprutmålning och driva andra maskiner kanske. Har riktigt dålig koll på vad som krävs av en kompressor i form av effekt, lufttank etc. så kan någon upplysa mig är jag mycket tacksam. Gärna billig men samtidigt inte något som går sönder.

En enfas kompressor räcker till dina saker utom sprutmålning om du ska måla stora saker, kostar typ 500-1500 spänn. Spikning med 90 mm spik kanske man får göra lite uppehåll på också.

Jag gjorde all spikning på ett 150m2 garage med en liten enfasare, ibland får man gå och hämta mer bräder för att den ska hinna ladda.

Protte

Finns massor med trådar med exakt samma fråga.
Haralds 2,5hk 24l som ofta kostar 995 brukar räcka låååågt.

Blåsa rent, pumpa däck, driva spikpicka ibland och byta hjul två gånger om året klarar nästan alla maskiner.
Ska du köra mutterdragare lite mer än att byta hjul, lacka m.m. kräver mer. Går du sen in på slipmaskiner och blästring så kräver det ännu mer.
Köp alltid en större kompressor än vad du tänkt för man kommer alltid på fler användningsområden när man väl fått smak för luftverktygen!

En Fini SKM13/S-50-3M är något jag skulle vilja ha hemma i garaget...

Även deras "Hjulbytarkit" kan vara något för den som inte kommer förbruka så mycket luft.

Mer info:
http://www.fini.se/erbjudande.htm#kolvkompressor

Skall du köra med spikpistol så skall du ha en som e klassad 10bar för att kunna driva ned en 90mm spik problemfritt.
Haraldnyborg har nog den billigaste 10bars jag har hittat 1500:- som e liten och smidig.

//Palm

Jag brukar alltid skruva ner trycket till 6-7 bar när jag slår i 90mm spik. Men ska man spika i ek kan jag tänka mig att 10 bar behövs.... om nu pickan pallar för 10bar vill säga.

Nimajneb skrev:
Jag brukar alltid skruva ner trycket till 6-7 bar när jag slår i 90mm spik. Men ska man spika i ek kan jag tänka mig att 10 bar behövs.... om nu pickan pallar för 10bar vill säga.
Detta beror helt på vilken spikpistol man köper. köper du en 10bars kompressor behöver du inte bry dig om detta nu och i framtiden.

Har kört i snart 2år med Julas 3Hk (240V) kompressor, har funkat helt ok.
Går på 10A säkring.

ppalm skrev:
Detta beror helt på vilken spikpistol man köper. köper du en 10bars kompressor behöver du inte bry dig om detta nu och i framtiden.
Du menar att jag justerar på pickan?
Men eftersom jag aldrig saknat 10bar vad jag vet så varför inte nöja sig med dom vanliga 8bar?

http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=3718&Grp=&n=20100 kostar 1099,
SELEKTA KOMPRESSOR 2.5HK 24LTR

Robust och kraftig kompressor med cylinder i gjutjärn.

Teknisk data:
Motor: 2,5 hk – 230 V
Tank: 24 liter
Max tryck: 8 bar
Genomlupen cylindervolym: 280 liter/min
Fri avgiven luftmängd: 225 liter
Levereras med reduktionsventil
och manometer med
2 luftuttag.

3718.jpg

Vs.

http://haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=6375&n=20100

KOMPRESSOR 2,5HK SELEKTA

Handy transportabel 2,5 hk kompressor med 16 liters tank och gjutjärns cylinder.
Levereras inkl reduktionsventil, vattenavskiljare och stora luftgummihjul. 2 uttag

Teknisk data:
Motor: 2,5 hk - 230 volt
Tank: 16 liter
Max tryck: 10 bar
Genomlupen cylindervolym: 280 liter/min

6375.jpg

2 bar extra och 8 liter mindre tank för 400kr mer, är det värt?

Nimajneb: Beroende på vilken pistol du köper, vissa kräver 10 bar för att få i spiken då en vanlig 8bars iregel sjunker till 6bar innan den strartar. tryckafallet innan start innebär att spiksallen sticker upp en bit ur trät.
Ta t.ex Julas spikpistoler skall ha mer än 8 bar (8,3-8,4).
Jag har även kört ovannämda kompressor med Basso & gunnobo pistoler med följden av att den inte driver in 4" spiken ordentligt. Har ´då bytat till en tvåtanks Essve 10B och problemet borta.

Dr fozz:Om du kollar runt på 10bars kompressorer så ser du att den är väldigt prisvärd.
Även den kompressorn på 8bar är prisvärd. kolla bara när du köper spikpistol så du köper en som är anpassad för 8bar.

Redigerat:
ppalm: en 16l tappar trycket snabbare än en 24 l.

Men iaf, båda är mycket prisvärda och löser samma uppgifter galant.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.