I en en större bod på tomten ska en del av den bli en finsnickeri är tanken.
Idag är det ett betonggolv där inne, men det är med sina skavanker och jag drömmer om ett slätt målat golv! :)

Jag tror inte jag kommer undan utan att jämna ut med nåt på nåt vis, och jag tror det är genom att flyta det. Addera liksom.
Men ekonomin är tight och budgeten obefintlig. Så tankarna går ju till att vore det verkligen omöjligt att "flyta" med väl utspädd cement? Kanske med nån tillsats, typ glasfiber?

Golvytan är ungefär 35m², "ren" cement idag, men med spår av åren som gått.
Jag vill komma till en finish som går att måla så det är lätt att städa sen.

Är det bara flytspackel som gäller?

Du kan inte flyta med cement, vill du använda cement måste du göra en slipats cement+grus och minst 5cm tjock för att den ska sitta fast. Det lutar åt flytspackel men ett lite starkare spackel typ industri. Du behöver en vidhäftare/primer i båda fallen.

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Du kan inte flyta med cement, vill du använda cement måste du göra en slipats cement+grus och minst 5cm tjock för att den ska sitta fast. Det lutar åt flytspackel men ett lite starkare spackel typ industri. Du behöver en vidhäftare/primer i båda fallen.
Nonsense. If the unevenness is minor and the floor is not contaminated with grease or oil, a good adhesion primer and Flytspackel are sufficient. If the unevenness is larger, simply level it with thin concrete and then a thin layer of Flytspackel.

Lägg ett lager finbetong ovanpå det befintliga, Finjas finbetong går att gjuta så tunt som 20 mm.

Tackar för tipset om finbetong, det låter ju lovande med så lite som 20mm som minsta tjocklek.
Läste mer här: https://media.hornbach.se/hb/ownersmanual/as.46076445.pdf
Och det finns en beskrivning för hur man gjuter på ett befintligt golv.
Så det kan ju inte betyda annat än att det går att göra som jag hoppas helt enkelt. :)

Men jag funderar kring matten, räknar jag rätt?
35m² med 20mm tjocklek = 700l cement?
Enligt finja: "En säck om 25 kg torrbetong ger ca 13 l färdigbetongmassa"
Så det går åt 54st 25kg säckar.
Ett pris på nätet säger 58,90kr/säck så runt 3200kr för betongen då.

Det är ju kostnadsmässigt inga kostigheter.
Tombola finns att låna, men jag minns inte hur många säck den tar i varje snurra, inte så många.
Så det är ju ett projekt detta.. :D

• Gilla
UHK22
  • Laddar…
Det är väl typ 100ggr lättare att flyta med Industri än att försöka få till en finsats med betong, du lär ju dessutom behöva mindre flyt så det blir ju inte så mycket dyrare.

Inte för att vara otrevlig, men inte en chans att ett 20 mm gjutning kommer att bli bra, vill du inte flyta tror jag mer på att hyra slipmaskin för den befintliga betongen, men ca 15 mm flyt tror jag blir den lättaste o bästa vägen

Man får ju anta att finja inte ljuger?

Men, det finns flytspackel av en anledning.

Jag har jagat alternativ för jag ser priser som börjar på 20kkr för mina 35m² när man pratar om att flyta golvet.
Men nu när jag testar att bara kolla på att köpa flyt i säck själv så blir bilden en annan?

https://www.bauhaus.se/flytspackel-probau-bas-20-kg-5-40-40-70mm

Räknar jag med att flyta 5mm så:
"Åtgång kg/m²/mm (kg): 1,7"
(35*5)*1,7 ~300kg
20kg=139kr 300kg ~ 2100kr.

Det är ju inte dyrt alls..?

Fast ska du ha det som ytskikt ska du ha industri, det där klarar inte slitage utan ska täckas.

Det är också svårt att flyta 5mm och få det bra, det tenderar att inte flyta ut så bra när det är så tunnt

Bara raknade på minsta djup för att räkna på nåt. :)

Såklart måste jag röja ur och mäta upp golvet, det kan ju vara rent bedrövligt snett och sprucket, under all bråte är det svårt att få en bild.

Men detta med rätt produkt, industri, är intressant.
För det är klart, jag hoppades att bara kunna måla det sen.

Att lägga på golvet med 20mm finbetong är inget nybörjarjobb, bara blandartiden på brukmängden med en blandare är ca 2 timmar. Du måste få ur luften när du lagt bruket, ha någon form av avdragsbana och hinna slipa ytan. Troligtvis behöver du sedan flytspackla för att få en yta som går att måla.

Så då går finbetong bort, egentligen på grund av att jag aldrig gjort nåt sånt och krävs det känsla så lär jag inte klara av att göra ett bra jobb helt enkelt.

Att flyta borde vara görbart istället? Det står ju självnivellerande, så förutsatt det så bör det vara lättare att göra själv? Inte sagt att det är lätt såklart.

Nu är jag sugen på att få rent golv så jag kan mäta upp och kolla hur det ser ut! :)

Det är ju en klar fördel om man kan vara flera händer som hjälps åt vid ett sådant här projekt.
Gärna två som bär material/blandar, en-två (beroende på avstånd) som kör in och häller ut och minst en (i gummistövlar) som sköter utflytningen.
Vädret är inte heller oväsentligt. För varmt och blåsigt gör att processen behöver gå fortare.
Och glöm inte avstängningslister, så att flytspacklet hamnar där det är tänkt

Kommer nog kunna dra ihop två till lätt. Men ännu fler om jag frågar snällt.
Så det kanske är bra att vara en hel drös så inget stannar upp.

Kan man blanda detta i tombola, eller är det hink och visp som gäller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.