5 180 läst ·
47 svar
5k läst
47 svar
Billig, enkel källa till DC 12V 8A?
åker till en återvinningsstation och ber om att få ta kompressorn ur ett tömt kylskåp, eller så väljer man ett kylskåp innehållande R134a för det köldmediet är det tydligen inte noga med, biltema säljer kylspray för elektronik innehållande HFC134a
det får man ju spruta rätt ut som man vill...
men när jag ville köpa en 13kg köldmediebehållare för fordons-ac så var det inte lika lätt...
det får man ju spruta rätt ut som man vill...
men när jag ville köpa en 13kg köldmediebehållare för fordons-ac så var det inte lika lätt...
Är det en inte fullt så urgammal kyl saknar den freon, ersättningsmedlen är kolväten dvs gasol eller närbesläktat och är inte speciellt miljöfarliga, mest brandfarliga...
ja R600 (butan) brukar ju finnas i de nyaste kylarna, men de som kom direkt efter R12-förbudet innehöll R134a, och det är de som börjar skrotas ut förtiden..Fotografen skrev:
livslängden blir kortare ju nyare de är..
Kylbranchen är värre, varje gubbe måste ha personlig licens, för att hantera det som i praktiken är gasol...snart måste alla husvagns-, husbils- och grillägare licensera sig...electrocuted skrev:
ja jag kan förarga mig över detta i oändlighet, men då blir det ju behörighetssnack..Fotografen skrev:
dessutom så gillar ju inte kylbranchen de HC-baserade medierna, för de bringar inte lika stora inkomster.
läs t.ex. här: http://fam-bjork.se/citroen/AC/gds2.html#Vilka aktörer kan man då LITA på i detta ämne?
numer klara inte branchen att hålla så stort järngrepp om detta längre utan privatpersoner kan köpa utrustning och få tag i information ganska lätt.
jag har plöjt igenom många internetsidor och ett par böcker i ämnet samt skaffat all nödvändig utrustning som manometerställ, våg, mätcylinder, spårmedel, sniffer mm i USA.
så mig, och mina kompisar, kan kylbranchen inte tjäna pengar på..
Intressant, misstänker nämligen att AC:n i en av mina bilar behöver pysslas om till våren...electrocuted skrev:
CFC är nästan helt borta nuförtiden, i bilarna har det läckt ut för längesen, och kylskåpen som innehöll R12 har redan sjungit på sista versen, visst finns det en del kvar, men ozonlagret börjar ju succesivt återhämta sig, så det är ju ett positivt tecken på att det är så gott som borta.mrfrenzy skrev:
tyvärr finns det vissa U-länder som fortfarande inte förbjudit CFC
en bil med R12-anl. konverterar jag för det mesta till R134a, då det är smidigast om det inte är min egen bil, då kan man laborera lite, jag provade tillexempel detta köldmedium: http://www.hc12ausa.com/ på en okonverterad cheva caprice med gott resultat.
ang miljöavgiften så känner jag till den, men ingen har åkt dit än så länge, och håller man det på kompis-nivå så är det ingen fara heller.
det är dock än så länge lagligt att utföra arbete på egen anläggning, det är just därför man får montera värmepump själv.
så skulle det bli trubbel så kan jag ju hävda att kompisarna fick låna min utrustning...
det är dock på gång en ny köldmedieförordning där kylbranchen trycker på för att sparka undan fötterna på privatpersoner, vet inte om det har gått igenom dock..
Redigerat:
Det går ju fakiskt med en vanlig fotpump också...