Rulla fram bilen är svårt med tanke på var hydroforen står. Det är syrenbuskar, nivåskillnader osv ivägen. Det får bli en kompressor!

chamme skrev:
Titta på denna
[länk]
Menade inte att man skall använda kompressorn i den utan det finns ett 12V uttag på den och tror den är på 17A

Mikael_L
Pongu skrev:
Harald Nyborgs kompressor av märke "Selecta" verkar ha något högre flöde än Biltema, Jula etc för under 1000kr. ([länk])

Sen blir det väl en hundring till för nippeln? Eller brukar sånt medfölja?
Ja om det är en 2,5 HK, så är den lite kraftigare än alla andra lågprisare.

Men den verkar vara oljesmord, jag funderar på ifall det är någon nackdel när man ska använda tryckluften tillsammans med dricksvatten :confused:

De är lustiga de "små kompressorerna" att de får kallas kompressorer är en gåta. :?

I princip duger de knappt att fylla på ett däck med luft möjligen justera trycket något innan de brinner upp.

Och JA jag äger en såklart nästan helt oanvänd ;) Provad bara några enstaka gånger i ren desperation. En 20L kompressor med tanken full pumpar mer luft än min gör på en livstid tror jag.

jag har byggt om en kylskåpskompressor för att kunna fylla hydroforen hos mina föräldrar med.
det är bara att riva ur kompressorn ur nån gammal kyl eller frys, koppla in en stickpropp och se i vilket rör det blåser ut, så trär man på en slang som går till en sån där luftpåfyllare med manometer som finns på biltema.
men man måste tejpa fast handtaget på luftpåfyllaren, så att det alltid kan blåsa ut luft, annars sprängs slangen om du släpper handtaget medan kompressorn går för luften har ingenstans att ta vägen och kompressorn stannar inte.

Mikael_L skrev:
J
Men den verkar vara oljesmord, jag funderar på ifall det är någon nackdel när man ska använda tryckluften tillsammans med dricksvatten :confused:
Det var det som jag pekade på i ett tidigt skede men alla bara jagade pris, oljefri från CO 1400 spänn.

Protte

Mikael_L
Jodå, jag pekade faktiskt också ut en oljefri, men tryckte väl inte direkt på den egenskapen ... :D

Men är det en viktig egenskap i sammanhanget, tro?

en hydrofor har oftast en gummiblåsa inuti som luften ligger i, ingen fara med vattnet mao.

Det tror jag inte, jag har under mååånga år använt en som INTE är oljefri och det har inte gett några bekymmer. Huvudsaken är nog att kompressorn inte är så sliten att det ryker om den

Hydroforer har ingen gummiblåsa det har däremot hydropresser

Varför vill man fylla på luft i en sådan????

Hydroforer funkar bäst om man fyller den tom till 0.9*tillslagstrycket med luft, hydropresser har jag begränsad erfarenhet av men är ganska övertygad om att det gäller där också.
Sen uppfattade jag att TS ville snabba upp tömningen av någon anledning.

Då bör man se över sin anläggning i stället för att lägga ner pengar på att tömma systemet i tid och otid...

electrocuted skrev:
det är bara att riva ur kompressorn ur nån gammal kyl eller frys, koppla in en stickpropp och se i vilket rör det blåser ut
Det är helt klart en billig lösning, men hur tar man vara på köldmediat utan att köpa ett dyrt tömningsaggregat och behållare?

Mikael_L
mrfrenzy skrev:
Det är helt klart en billig lösning, men hur tar man vara på köldmediat utan att köpa ett dyrt tömningsaggregat och behållare?
Det kan man ju undra, men för analoga bakåtsträvare så är nog lite freon inte farligt och har aldrig varit det heller. :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.