5 696 läst · 59 svar
6k läst
59 svar
Bilköp
Sida 1 av 4
Köpte en bil för ca 3mån på firma. Bilen är en bensin och ca 5år 12.000mil
Efter 1.5-2månader så uppdagades det 2 av varandra oberoende fel.
Kontaktade firman som tog in bilen utan knussel för att kolla upp det, fick en lånebil.
Ena felet är åtgärdat, det andra är ett typiskt besvärligt el/motor fel som inte visar sig i dator utan nu blir det (mitt troende) bara att byta delar och hoppas på det bästa...
Firman har haft bilen i 1mån.
Kan man häva köpet?
Firman tar iof sitt ansvar men det känns inte riktigt bra...
Helst skulle jag vilja häva köpet och se mig om efter en annan bil, kanske på samma firma...
Kontaktade firman som tog in bilen utan knussel för att kolla upp det, fick en lånebil.
Ena felet är åtgärdat, det andra är ett typiskt besvärligt el/motor fel som inte visar sig i dator utan nu blir det (mitt troende) bara att byta delar och hoppas på det bästa...
Kan man häva köpet?
Helst skulle jag vilja häva köpet och se mig om efter en annan bil, kanske på samma firma...
Brukar väl vara någon klausul om att felet ska omfattande karaktärnino skrev:Köpte en bil för ca 3mån på firma. Bilen är en bensin och ca 5år 12.000mil
Kan man häva köpet?
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
När du köper en vara kan du dels få garanti och dels så har du två års reklamationsrätt enligt lag.
Garanti är frivilligt att lämna för en försäljare av en vara och därför är det också upp till försäljaren att bestämma villkoren för garantin.
Reklamationsrätten gäller för fel som fanns vid tillfället för köpet och gäller inte för fel som uppkommit efter det att köpet genomförts. Enligt praxis så anses fel som upptäckts de första sex månaderna vara ursprungliga och det är upp till försäljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt, efter sex månader är bevisbördan omvänd och det är upp till köparen att bevisa att felet inte uppkommit efter det att köpet är genomfört.
Säljaren av en vara har två försök på sig att reparera en vara innan köparen har rätt till att häva köpet och få tillbaka sina pengar.
Då så uppstår det några frågor. Fick du någon slags garanti när du köpte bilen och vad säger i så fall garantivillkoren? Elfelet, är du säker på att det fanns när du köpte bilen eller kan det ha uppstått efter det att du köpte bilen? Men du har i alla fall reklamerat det inom sex månader vilket är bra för dig.
Och sen så har han som sagt var två försök på sig att reparera bilen innan du kan kräva att få häva köpet. Ifall hävning ändå blir aktuellt så kommer du inte få tillbaka alla pengarna utan man drar av en summa för tiden och milen som du trots allt kunnat använda bilen enligt en komplicerad formel som jag inte kan utantill.
Garanti är frivilligt att lämna för en försäljare av en vara och därför är det också upp till försäljaren att bestämma villkoren för garantin.
Reklamationsrätten gäller för fel som fanns vid tillfället för köpet och gäller inte för fel som uppkommit efter det att köpet genomförts. Enligt praxis så anses fel som upptäckts de första sex månaderna vara ursprungliga och det är upp till försäljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt, efter sex månader är bevisbördan omvänd och det är upp till köparen att bevisa att felet inte uppkommit efter det att köpet är genomfört.
Säljaren av en vara har två försök på sig att reparera en vara innan köparen har rätt till att häva köpet och få tillbaka sina pengar.
Då så uppstår det några frågor. Fick du någon slags garanti när du köpte bilen och vad säger i så fall garantivillkoren? Elfelet, är du säker på att det fanns när du köpte bilen eller kan det ha uppstått efter det att du köpte bilen? Men du har i alla fall reklamerat det inom sex månader vilket är bra för dig.
Och sen så har han som sagt var två försök på sig att reparera bilen innan du kan kräva att få häva köpet. Ifall hävning ändå blir aktuellt så kommer du inte få tillbaka alla pengarna utan man drar av en summa för tiden och milen som du trots allt kunnat använda bilen enligt en komplicerad formel som jag inte kan utantill.
Nej ingen garanti så utan det är reklamationsrätten jag tänker på.
Båda felen fanns vid köpet, det ena som är ordnat visade sig bara vid vissa specifika tillfällen och kunde då blandas ihop med andra saker.
Det andra felet är inget man direkt tänker på förens man åkt ett tag med bilen men när man väl uppmärksammat det så finns det där hela tiden.
Är lite luddig ifall det skulle bli bråk mellan mig och bilfirman... vill någon veta exakt vad det är för fel så skicka pm
Jag vet att man har 2 försök på sig men det bör finnas någon tidsgräns?
Man har fixat första felet, andra felet har man provat att ordna men misslyckats, nu ska man göra ett nytt försök (men jag är 99% säker på att det inte kommer bli bra) men bilen har stått på verkstad hela tiden så jag vet inte hur man räknar med försök...
Båda felen fanns vid köpet, det ena som är ordnat visade sig bara vid vissa specifika tillfällen och kunde då blandas ihop med andra saker.
Det andra felet är inget man direkt tänker på förens man åkt ett tag med bilen men när man väl uppmärksammat det så finns det där hela tiden.
Är lite luddig ifall det skulle bli bråk mellan mig och bilfirman... vill någon veta exakt vad det är för fel så skicka pm
Jag vet att man har 2 försök på sig men det bör finnas någon tidsgräns?
Man har fixat första felet, andra felet har man provat att ordna men misslyckats, nu ska man göra ett nytt försök (men jag är 99% säker på att det inte kommer bli bra) men bilen har stått på verkstad hela tiden så jag vet inte hur man räknar med försök...
Medlem
· Södermanland
· 611 inlägg
Här står det lite mer konkret om vilka rättigheter du har att klaga på köpet.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/bilen-ar-trasig-eller-fungerar-daligt/
Nyttoavdraget som jag tänker på är 0,5 % av bilens pris per månad som du har ägt den + 0, 5% av bilens pris per 100 körda mil.
Du har två olika strategier som du kan välja på ifall du vill häva köpet och jag vet inte vilken av strategierna som är bäst.
Antingen så väntar du på att det andra reparationsföröket också misslyckas och då hävdar du din rätt.
Eller så frågar du bara handlaren. Är det en normal handlare så är han bara ute efter att tjäna pengar. Är du dum nog att köpa en annan bil av honom så har han nog ingen emot att ta din trasiga bil som inbyte som sen verkstaden får reparera i lugn och ro.
https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster-process/bilen-ar-trasig-eller-fungerar-daligt/
Nyttoavdraget som jag tänker på är 0,5 % av bilens pris per månad som du har ägt den + 0, 5% av bilens pris per 100 körda mil.
Du har två olika strategier som du kan välja på ifall du vill häva köpet och jag vet inte vilken av strategierna som är bäst.
Antingen så väntar du på att det andra reparationsföröket också misslyckas och då hävdar du din rätt.
Eller så frågar du bara handlaren. Är det en normal handlare så är han bara ute efter att tjäna pengar. Är du dum nog att köpa en annan bil av honom så har han nog ingen emot att ta din trasiga bil som inbyte som sen verkstaden får reparera i lugn och ro.
flesta firmor kör med en eftermarknadsförsäkring..K Kane skrev:
Den går ut på att man har en maskinskadeförsäkring.
Denna får kunden betala självrisken för och resten löser försäkringen..
har inte hört något om reklamationsrätt på begagnade bilar eller varor på detta sätt som beskrivs...
Jag vet. Men inte "två års reklamationsrätt enligt lag" som hävdas.Maskintok skrev:
Det är just det här med försöken jag är lite fundersam på... när bilen stått där hela tiden.D Donald-Duck skrev:Här står det lite mer konkret om vilka rättigheter du har att klaga på köpet.
[länk]
Jag tänker att jag lämnar tillbaka bilen helt enkelt, jag får väl dra av det där för att jag brukat bilen men det blir ju inte mycket.
Sen letar jag ny bil, har dom nån så köper jag där annars letar jag vidare.
3 år om man ska följa konsumentlagen...K Kane skrev:
Men jag är lite ifrågasättande till detta..
sålt mycket grejer begagnat men ingen har någonsin kommit med reklamationskrav efter 1-2-3 år... Utan inom 14 dagar..
som man har rätt att häva köpen...
Du får häva köpet om felen är av väsentlig betydelse (29 § KKL). Det finns även möjligheter till skadestånd på grund av att bilen är felaktig (30 § KKL). Notera dock att säljaren under vissa förutsättningar har rätt till att först försöka åtgärda felen, på egen bekostnad, innan en hävning blir aktuell (27 § KKL).16 maj 2020
Det regleras i konsumentköplagen, citerad nedan. Men kortversionen är att om man köper en fem år begagnad bil så ska man få en bil som har ett sådant skick som man kan förvänta sig av en bil som är fem år gammal (och med det miltal som är känt).K Kane skrev:
Du kan alltså inte reklamera slitna bildäck, men väl växellådan om den skulle braka samman, hyfsat kort tid efter köpet och efter normal användning.
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).