globaljuggler globaljuggler skrev:
Det regleras i konsumentköplagen, citerad nedan. Men kortversionen är att om man köper en fem år begagnad bil så ska man få en bil som har ett sådant skick som man kan förvänta sig av en bil som är fem år gammal (och med det miltal som är känt).

Du kan alltså inte reklamera slitna bildäck, men väl växellådan om den skulle braka samman, hyfsat kort tid efter köpet och efter normal användning.
där skall vara varudeklaration så man kan läsa ut skicket på bilen
 
Ja morsan köpte en 7-8år gammal bil, av nån ansluten verkstad som var varudeklarerad eller vad det heter. På den funkade inte AC och enl säljaren så var det normal funktion på en sån gammal bil.
Det var alltså massa kryssrutor och där var AC ikryssad som normal funktion.
Kontaktade dom som dom var anslutna till och det var ju fel av säljaren så dom fick laga AC
 
  • Gilla
Stensson11 och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
...det andra är ett typiskt besvärligt el/motor fel som inte visar sig i dator utan nu blir det (mitt troende) bara att byta delar och hoppas på det bästa...
nino nino skrev:
Det andra felet är inget man direkt tänker på förens man åkt ett tag med bilen men när man väl uppmärksammat det så finns det där hela tiden.

Är lite luddig ifall det skulle bli bråk mellan mig och bilfirman...
Alltid svårt utan att veta alla detaljer, och för ärlighetens skull är jag inte bilmek, men ett elfel som konsekvent finns hela tiden ska inte vara några problem att hitta så länge man har tillgång till bakgrundsinfo om hur systemet ska fungera och rätt utrustning för att mäta med.

En reservdelsbytare som inte förstår sig på elsystem får givetvis problem när det inte finns en felkod som talar om ungefär var felet bör finnas, och det är ju även såna som kastar dit nya delar som felkoden antyder kan vara trasiga istället för att plocka fram mätinstrument för att bekräfta det innan reservdelar som kostar stora pengar börjar monteras.
Till skillnad från vad många tror säger felkoder sällan exakt vad felet är, dom säger i princip bara att något är fel i ett visst område, att datorn känner av att något inte är normalt inom de parametrar programmeringen säger är acceptabelt. Datorn kan inte med säkerhet avgöra om en sensor är trasig, om kontakten till sensorn lossnat, om kabeln mellan sensorn och datorn är trasig, eller om datorns ingång från sensorn är trasig - koden säger att datorn inte får de signaler den förväntar sig från sensorn, sedan får man lista ut orsaken till det själv.

Det verkligt svåra att felsöka är intermittenta fel, som kablar med söndernött isolering som kommer mot jord då och då när bilen kör över gupp eller liknande, eller elektronik som strular när den blivit varm men snabbt kommer igång igen. Man kan inte mäta sig fram till ett fel när symptomet inte finns.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Väl kanske inte direkt ett elfel...
Men det rör motorn och gången
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P
finns vissa grejer jag inte skulle bråka över.. Men säga du jag betalar detta så byter ni..
som bränslefilter..
vevhus ventilationen..

mm...
 
Ja visst kan jag ju säga det men samtidigt ska ju inte jag som köpare agera mekaniker åt en bilfirma, inte heller har jag tänkt betala för reparationerna...

Var nöjd med bilen men nu vette katten och jag vill ha tillbaka den... känns så där just nu...
men det är ju ingen förnuftig känsla det vet jag ju :)


Jag håller er uppdaterade
 
D Donald-Duck skrev:
När du köper en vara kan du dels få garanti och dels så har du två års reklamationsrätt enligt lag.

Garanti är frivilligt att lämna för en försäljare av en vara och därför är det också upp till försäljaren att bestämma villkoren för garantin.

Reklamationsrätten gäller för fel som fanns vid tillfället för köpet och gäller inte för fel som uppkommit efter det att köpet genomförts. Enligt praxis så anses fel som upptäckts de första sex månaderna vara ursprungliga och det är upp till försäljaren att bevisa att felet inte är ursprungligt, efter sex månader är bevisbördan omvänd och det är upp till köparen att bevisa att felet inte uppkommit efter det att köpet är genomfört.

Säljaren av en vara har två försök på sig att reparera en vara innan köparen har rätt till att häva köpet och få tillbaka sina pengar.

Då så uppstår det några frågor. Fick du någon slags garanti när du köpte bilen och vad säger i så fall garantivillkoren? Elfelet, är du säker på att det fanns när du köpte bilen eller kan det ha uppstått efter det att du köpte bilen? Men du har i alla fall reklamerat det inom sex månader vilket är bra för dig.

Och sen så har han som sagt var två försök på sig att reparera bilen innan du kan kräva att få häva köpet. Ifall hävning ändå blir aktuellt så kommer du inte få tillbaka alla pengarna utan man drar av en summa för tiden och milen som du trots allt kunnat använda bilen enligt en komplicerad formel som jag inte kan utantill.
Man har 3 månaders garanti vid köp av beg bil av firma
 
skoge skoge skrev:
Man har 3 månaders garanti vid köp av beg bil av firma
Garantin är ett frivlligt åtagande från näringsidkaren ifråga, och inget som är reglerat i lag. Ett företag kan erbjuda garanti, exempelvis tre månader, men det är inget man kan utgå från.

Däremot har man alltid enligt konsumentköplagen reklamationsrätt, med de inskränkningar som följer av nämnda lag.
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Garantin är ett frivlligt åtagande från näringsidkaren ifråga, och inget som är reglerat i lag. Ett företag kan erbjuda garanti, exempelvis tre månader, men det är inget man kan utgå från.

Däremot har man alltid enligt konsumentköplagen reklamationsrätt, med de inskränkningar som följer av nämnda lag.
läs inlägg nr 8
 
T tergo skrev:
läs inlägg nr 8
Ja, och?
 
globaljuggler globaljuggler skrev:
Garantin är ett frivlligt åtagande från näringsidkaren ifråga, och inget som är reglerat i lag. Ett företag kan erbjuda garanti, exempelvis tre månader, men det är inget man kan utgå från.

Däremot har man alltid enligt konsumentköplagen reklamationsrätt, med de inskränkningar som följer av nämnda lag.
Enligt Länsförsäkringar Värmland så har man alltid 3 månaders garanti...
Har haft 2 haverier där säljaren påstod att det inte var garanti, han fick ändra sig
 
skoge skoge skrev:
Enligt Länsförsäkringar Värmland så har man alltid 3 månaders garanti...
Då ska du inte använda Länsförsäkringar Värmland som en juridisk auktoritet.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Då ska du inte använda Länsförsäkringar Värmland som en juridisk auktoritet.
Lustigt att det gick på garanti i slutändan då

Även enligt verkstadschefen så är det 3 månaders garanti
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
globaljuggler globaljuggler skrev:
Ja, och?
6 månaders garanti och 3 års reklamationsrätt enligt lag
den lagen gäller alla i sverige går ej att förhandla bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.