Garantier
Det finns ingen lag som tvingar ett företag att lämna en garanti på en bil, men köper du en nyproducerad bil ingår det ofta olika garantier för bilen som gäller under en viss tid- ofta 3, 5 eller 7 år det kan variera. Under tiden garantin gäller har säljaren ansvar för bilens funktion eller en viss egenskap i bilen. Skulle det uppstå ett fel på bilen under garantitiden är det säljaren som har bevisbördan och ska bevisa att felet inte omfattas av garantin, det ansvaret ligger inte på dig som konsument.
Köper du en begagnad bil kan det finnas kvar garantier som följer bilen. Det beror på hur gammal bilen är och hur långt garantin sträcker sig. Det är något som du bör kolla upp. I Konsumentköplagen står att säljaren har bevisbördan för fel som uppstår inom sex månader, därför är en garanti som endast gäller i sex månader i princip värdelös. Den ger dig inget bättre skydd än lagen.
En annan viktig aspekt med just garantier är att säljaren kan sätta upp regler för att en garanti ska gälla. Köper du exempelvis en bil som fortfarande har nybilsgaranti kan säljaren kräva att du lämnar in bilen på service med vissa intervall och att du servar bilen på en verkstad som lever upp till kraven på fackmässighet för att garantin ska gälla.
Något många glömmer bort att är att du alltid har tre års reklamationsrätt på bilen oavsett vilka garantier du har och när de upphör. Ett reklamationsfel ska åtgärdas utan kostnad för dig. Första halvåret är det säljaren som ska visa att felet inte fanns där vid avlämnandet och återstående två och ett halvt år måste istället du som köpare vid en reklamation försöka visa att felet på bilen fanns redan när du köpte den. En säljare kan aldrig neka dig att reklamera, men skulle felet visa sig inte vara ett reklamationsfel har de rätt att ta ut en kostnad för undersökningen ifall de har informerat dig om denna kostnad på förhand. Givetvis har de också rätt att ta betalt om du väljer att åtgärda felet om det inte är ett reklamationsfel.
Det finns ingen lag som tvingar ett företag att lämna en garanti på en bil, men köper du en nyproducerad bil ingår det ofta olika garantier för bilen som gäller under en viss tid- ofta 3, 5 eller 7 år det kan variera. Under tiden garantin gäller har säljaren ansvar för bilens funktion eller en viss egenskap i bilen. Skulle det uppstå ett fel på bilen under garantitiden är det säljaren som har bevisbördan och ska bevisa att felet inte omfattas av garantin, det ansvaret ligger inte på dig som konsument.
Köper du en begagnad bil kan det finnas kvar garantier som följer bilen. Det beror på hur gammal bilen är och hur långt garantin sträcker sig. Det är något som du bör kolla upp. I Konsumentköplagen står att säljaren har bevisbördan för fel som uppstår inom sex månader, därför är en garanti som endast gäller i sex månader i princip värdelös. Den ger dig inget bättre skydd än lagen.
En annan viktig aspekt med just garantier är att säljaren kan sätta upp regler för att en garanti ska gälla. Köper du exempelvis en bil som fortfarande har nybilsgaranti kan säljaren kräva att du lämnar in bilen på service med vissa intervall och att du servar bilen på en verkstad som lever upp till kraven på fackmässighet för att garantin ska gälla.
Något många glömmer bort att är att du alltid har tre års reklamationsrätt på bilen oavsett vilka garantier du har och när de upphör. Ett reklamationsfel ska åtgärdas utan kostnad för dig. Första halvåret är det säljaren som ska visa att felet inte fanns där vid avlämnandet och återstående två och ett halvt år måste istället du som köpare vid en reklamation försöka visa att felet på bilen fanns redan när du köpte den. En säljare kan aldrig neka dig att reklamera, men skulle felet visa sig inte vara ett reklamationsfel har de rätt att ta ut en kostnad för undersökningen ifall de har informerat dig om denna kostnad på förhand. Givetvis har de också rätt att ta betalt om du väljer att åtgärda felet om det inte är ett reklamationsfel.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 428 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 428 inlägg
Bra sammanfattning av M Sverige (tidigare Motormännen):
Du kan klaga på fel upp till tre år från leveransen. När den tiden har passerat är företaget i stort sett aldrig ansvarig för fel på bilen och därför inte heller skyldig att reparera fel. Har du fått en garanti gäller naturligtvis tidsfristen för garantifel enligt garantivillkoren.
Fel som visar sig inom sex månader från köpet
Enligt konsumentköplagen föreligger en presumtion för att fel som visar sig inom sex månader efter att bilen levererades fanns vid leveransen. För att bryta denna presumtion måste säljaren visa att felet/felen inte fanns vid leveransen.
https://msverige.se/allt-om-bilen/k...av-bilhandlare/3-fel-pa-bilen-efter-leverans/
Du kan klaga på fel upp till tre år från leveransen. När den tiden har passerat är företaget i stort sett aldrig ansvarig för fel på bilen och därför inte heller skyldig att reparera fel. Har du fått en garanti gäller naturligtvis tidsfristen för garantifel enligt garantivillkoren.
Fel som visar sig inom sex månader från köpet
Enligt konsumentköplagen föreligger en presumtion för att fel som visar sig inom sex månader efter att bilen levererades fanns vid leveransen. För att bryta denna presumtion måste säljaren visa att felet/felen inte fanns vid leveransen.
https://msverige.se/allt-om-bilen/k...av-bilhandlare/3-fel-pa-bilen-efter-leverans/
Jaha då kom vi i läget att dom köper tillbaka bilen.
Trots egna försök av egen mekaniker samt att extern (ej märkesverkstad) verkstad kunde ordna felet så blir det återköp.
Jag anser att bilen är exakt lika som när vi lämnade den, dom heller väl inte riktigt med men håller med om att felet kvarstår.
Om bilen kostade 100 i inköp, 20 kontant och 80 på kredit. Visst bör dom betala tillbaka 100? Alltså lösa lånet och betala ut resterande upp till 100
Inte betala tillbaka handpenningen och lösa lånet bara, utan även betala tillbaka det som amorterats?
Sen kan det ju som sagt vara vissa avdrag, men å andra sidan har ju bilen varit trasig hela tiden vi haft den...
Har även köpt 4 nya dubbdäck som nu sitter på bilen, dom gamla var helt slut. Det bör jag ju få betalt för? Vi har inte åkt en meter på dom.
All kredd till firman ska sägas för dom har verkligen varit bra och provat göra rätt.
Sen är det väl nu det kommer att dras till sin spets då affären ska gå tillbaka, men jag tror inte det blir några problem
Trots egna försök av egen mekaniker samt att extern (ej märkesverkstad) verkstad kunde ordna felet så blir det återköp.
Jag anser att bilen är exakt lika som när vi lämnade den, dom heller väl inte riktigt med men håller med om att felet kvarstår.
Om bilen kostade 100 i inköp, 20 kontant och 80 på kredit. Visst bör dom betala tillbaka 100? Alltså lösa lånet och betala ut resterande upp till 100
Inte betala tillbaka handpenningen och lösa lånet bara, utan även betala tillbaka det som amorterats?
Sen kan det ju som sagt vara vissa avdrag, men å andra sidan har ju bilen varit trasig hela tiden vi haft den...
Har även köpt 4 nya dubbdäck som nu sitter på bilen, dom gamla var helt slut. Det bör jag ju få betalt för? Vi har inte åkt en meter på dom.
All kredd till firman ska sägas för dom har verkligen varit bra och provat göra rätt.
Sen är det väl nu det kommer att dras till sin spets då affären ska gå tillbaka, men jag tror inte det blir några problem
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 210 inlägg
Om de tar tillbaka bilen som reklamation bör de betala tillbaka hela beloppet, ja.
De nya vinterdäcken är dock en annan affär de inte gärna kan behöva kompensera dig för, å andra sidan är det inte deras däck heller, utan dina.
De nya vinterdäcken är dock en annan affär de inte gärna kan behöva kompensera dig för, å andra sidan är det inte deras däck heller, utan dina.
Som hembilpulare är jag lite nyfiken på vad det är som felar, och vilken bilmodell det är?
Redigerat:
Bilen är återköpt, fick betalt för däcken och inget avdrag för tiden vi haft bilen.
Stor eloge till firman som skött allt snyggt och utan gnäll, hoppas verkligen att dom får rätt på felet och kan sälja bilen
Stor eloge till firman som skött allt snyggt och utan gnäll, hoppas verkligen att dom får rätt på felet och kan sälja bilen
Ska nog inte vara något problem.. Bara en mekaniker börjat titta lite mer noggrant på den... Vilket du nu säkert orsakat... När du hävde köpetnino skrev: