boped skrev:
Läs vad Pin har skrivit
Jag gör det och han verkar hålla med mig...

"Och jag har anlagt en fasad kantsten i Malmö utan att kommunen har godkänt det. Där får du då parkera fast det är fasad kantsten (som jag själv fixade)."

• Gilla
Pin
  • Laddar…
boped skrev:
Som jag skrev med😉 så fungerade det i Malmö när jag jobbade i innerstan och det är tydligen så fortfarande!!
Läs vad Pin har skrivit
Kommunen godkänner utfart och monterar fasad kantsten!
Skulle utfarten sedan utav någon tas bort och kantstenen sedan ändå vara kvar så är det en utfart till kommunen ändrar detta och detta medför p-bot i fall man parkerar där så var det tidigare i alla fall.

Detsamma gäller en avstängd trottoar vid en byggarbets plats du kör in din service bil innan för avspärrningen "grindar och staket" och parkerar på trottoaren bland byggmaterial du får böter i Malmö och det är ingen pardon jag har jobbat många år i innerstan så jag vet man måste ha p-tillstånd då.
Återigen, kan du visa på officiella dokument att det föreligger på det sättet du beskriver?

https://malmo.se/Bo-och-leva/Stadsmiljo-och-trafik/Parkering/Parkeringsanmarkning.html

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Återigen, kan du visa på officiella dokument att det föreligger på det sättet du beskriver?

[länk]
Du kan väl läsa vad Pin skriver? han förklarar med att det är kommunen som avgör och beslutar om en utfart och då sätter man fasad kantsten=utfart är det svår eller?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gör det och han verkar hålla med mig...

"Och jag har anlagt en fasad kantsten i Malmö utan att kommunen har godkänt det. Där får du då parkera fast det är fasad kantsten (som jag själv fixade)."
Jag läser men gör du det?
Kommunen i malmö avgör och godkänner utfarter och då byter man ut kantsten till fasade detta kan man ej göra själv!
Och har kommunen utfärdat utfart i sina handlingar o bytt kantsten mot fasade så är det en utfart altså p-förbud!
Inte en hemma gjord fasning i kantstenen fan va svårt det är?

boped skrev:
Kommunen i malmö avgör och godkänner utfarter och då byter man ut kantsten till fasade detta kan man ej göra själv!
Fast @Pin skriver att han ordnat det själv. Varför hänvisar du till vad han skriver om du inte tror det stämmer? 🤔
P Pin skrev:
Och jag har anlagt en fasad kantsten i Malmö utan att kommunen har godkänt det. Där får du då parkera fast det är fasad kantsten (som jag själv fixade).

• Gilla
Solvide och 1 till
  • Laddar…
boped skrev:
Du kan väl läsa vad Pin skriver? han förklarar med att det är kommunen som avgör och beslutar om en utfart och då sätter man fasad kantsten=utfart är det svår eller?
Vad händer om en in-/utfart flyttas/tas bort men att den fasade kanstenen på den gamla/borttagna in-/utfarten (numera bortplockade in-/utfarten) inte återställs av kommunens entreprenörer?
Blir det då fortfarande p-bot vid den föredetta in-/utfarten?

Saxat från ena länken i PINs inlägg 233:
"Vid flytt av befintlig in- och utfart ska kantstenen återställas vid den gamla in- och utfarten. Fastighetsägaren står för kostnaden av detta."
"När du godkänt offerten utför Malmö stads entreprenörer arbetet med att anlägga eller ändra din in- och utfart."

P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast @Pin skriver att han ordnat det själv. Varför hänvisar du till vad han skriver om du inte tror det stämmer? 🤔
Han skriver att det inte är en giltig utfart enligt kommunen och han fasat själv vilket man ej får det är precis det jag med säger att det är kommunen som ger godkännande om detta fan va svårt det är att få fram info här!
En utav kommunen godkänd utfart har fasad kantstensten och då är det p-förbud fatta det!

https://malmo.se/Bo-och-leva/Bygga-...lov-eller-teknisk-anmalan/In--och-utfart.html

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Vad händer om en in-/utfart flyttas/tas bort men att den fasade kanstenen på den gamla/borttagna in-/utfarten (numera bortplockade in-/utfarten) inte återställs av kommunens entreprenörer?
Blir det då fortfarande p-bot vid den föredetta in-/utfarten?

Saxat från ena länken i PINs inlägg 233:
"Vid flytt av befintlig in- och utfart ska kantstenen återställas vid den gamla in- och utfarten. Fastighetsägaren står för kostnaden av detta."
"När du godkänt offerten utför Malmö stads entreprenörer arbetet med att anlägga eller ändra din in- och utfart."
Precis och de blir p-bot vid sådana!
https://malmo.se/Bo-och-leva/Bygga-...lov-eller-teknisk-anmalan/In--och-utfart.html

boped skrev:
Han skriver att det inte är en giltig utfart enligt kommunen och han fasat själv vilket man ej får det är precis det jag med säger att det är kommunen som ger godkännande om detta fan va svårt det är att få fram info här!
En utav kommunen godkänd utfart har fasad kantstensten och då är det p-förbud fatta det!
Alltså om det är en ogiltig utfart med ogiltigt fasad kantsten så blir det alltså ingen p-bot om man parkerar framför utfarten?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
boped skrev:
Det är alltid parkeringsförbud vid en utfart. Ingen har påstått något annat. Kantstenens eventuella fasning saknar dock relevans. Tycker du något annat får du hänvisa till källor som styrker din tro.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
boped skrev:

[länk]
Men det började med att du skrev att avfasad kantsten innebär parkeringsförbud, eftersom det då är en utfart. Det är tvärtom.

Jag har fixat en avfasning själv åt en släkting i Malmö. Det är en andra utfart bredvid ett garage där det var utfart innan och den utfarten är även kvar. Andra i området med hörntomt har själva anlagt utfarter i den större gatan vilket är ännu mera fel. Alltså exempel på fasade kantstenarna som inte är utfarter i juridisk mening för att vi har fuskat.

På gatan bor många som har stora problem att backa fast det finns plats och de kan ringa på och be mig flytta bilen fast det finns gott om plats. Någon timme själva ställer de sig själva ivägen på riktigt för de ska snart iväg igen (om några timmar). Är det trångt går det att svänga ut åt andra hållet och köra 50 m till en vändplan och sedan ut igen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
boped skrev:
[länk]
Problemet är att det inte är så många fastighetsägare som vill gå en offert för att vända några stenar som de inte själva har någon nytta av. Alltså blir avfasningen kvar.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
boped skrev:
[länk]
Så då kan alltså en fastighet ha två separata in-/utfarter fastän Malmö stad bara godkänner en?

Läste du ens det jag skrev?
Om nu Malmö stad har godkänt flytt av in-/utfarten och den nya har anlagts men att den aktuella entreprenören inte har tagit bort den fasade kanstenen vid den gamla in-/utfarten, då finns det ingen registrerad in-/utfart där det är fasad kantsten. Hur kan det då blir p-bot?

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Alltså om det är en ogiltig utfart med ogiltigt fasad kantsten så blir det alltså ingen p-bot om man parkerar framför utfarten?
Exakt så enligt Malmö kommuns anvisningar!
Och p-vakterna i den staden är benhårde det vet jag fasad kantsten = utfart!

boped skrev:
Exakt så enligt Malmö kommuns anvisningar!
Och p-vakterna i den staden är benhårde det vet jag fasad kantsten = utfart!
Vilken juridisk rätt har dom att bötfälla någon utifrån formen på kantstenen?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.