22 740 läst ·
26 svar
23k läst
26 svar
Bilfråga, rimligt att generator går sönder efter 6000 mil?
Vilka 2 ska man lossa på?
Samhället idag är inte uppbyggt på att man ska reparera saker, Man ska byta ut kompletta enheter. Det är inte bilmekanikerna som lurar kunderna. Det är biltillverkarna som styr det såhär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samhället idag är inte uppbyggt på att man ska reparera saker, Man ska byta ut kompletta enheter. Det är inte bilmekanikerna som lurar kunderna. Det är biltillverkarna som styr det såhär.
7500 för en generator utbytesgenerator, jag tänkte byta laddregulatorn så att jag hade reserv, för det var andra gången den gick sönder.
Ett år senare gick den i den andra Opeln, samma generator, den här gången köpte jag en på biltema och kunde därför renovera den gamla att ha som reserv.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...tor/Generator/Generator-12-V-70-A-2000022800/
900kr, är inte 6600kr merkostnad + biltemas vinst och behålla den gamla delen efter renovering att blåsa kunder så vet jag inte vad som är det. Generatorn på Opel 96 och 99 sitter ganska lätt till och byttes snabbt, gissar en timme inkl kafferast på bilverkstan.
Laddregulatorn kostade 128kr på ebay.
Ett år senare gick den i den andra Opeln, samma generator, den här gången köpte jag en på biltema och kunde därför renovera den gamla att ha som reserv.http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...tor/Generator/Generator-12-V-70-A-2000022800/
900kr, är inte 6600kr merkostnad + biltemas vinst och behålla den gamla delen efter renovering att blåsa kunder så vet jag inte vad som är det. Generatorn på Opel 96 och 99 sitter ganska lätt till och byttes snabbt, gissar en timme inkl kafferast på bilverkstan.
Laddregulatorn kostade 128kr på ebay.
Redigerat av moderator:
Hej!
Tack för alla svar. Resan har varit ungefär:
Först konstaterade de att generator laddade sporadiskt - de tog den till en verkstad som sysslar med reparation av sånt. Där konstaterade man att det inte gick att göra något åt generatorn, det fanns Inga reservdelar att få tag på för just den delen man misstänkte hade gått sönder (har glömt vad det var).
Därefter hade de kollat på bildelsbasen och hittat en generator som gått 1300 mil, som de kunde få för 3000 kr. De beställde den och monterade in den och nu fungerar allting som det ska.
Totalsumman blev 9000 kr. Batteri 2100 kr, Generator 3000 kr, resten antar jag var arbete.
Tog det på maskinskadeförsäkringen, självrisk 5000 kr sen fick jag 100 kr för varje dag jag inte hade bilen (13 dagar)
Kostade mig således 3700 kr + lite busspengar
Tycker ändå det är konstigt att en generator kan gå sönder så tidigt. Men det är kanske olika för olika årsmodeller eller bara otur...
/S
Tack för alla svar. Resan har varit ungefär:
Först konstaterade de att generator laddade sporadiskt - de tog den till en verkstad som sysslar med reparation av sånt. Där konstaterade man att det inte gick att göra något åt generatorn, det fanns Inga reservdelar att få tag på för just den delen man misstänkte hade gått sönder (har glömt vad det var).
Därefter hade de kollat på bildelsbasen och hittat en generator som gått 1300 mil, som de kunde få för 3000 kr. De beställde den och monterade in den och nu fungerar allting som det ska.
Totalsumman blev 9000 kr. Batteri 2100 kr, Generator 3000 kr, resten antar jag var arbete.
Tog det på maskinskadeförsäkringen, självrisk 5000 kr sen fick jag 100 kr för varje dag jag inte hade bilen (13 dagar)
Kostade mig således 3700 kr + lite busspengar
Tycker ändå det är konstigt att en generator kan gå sönder så tidigt. Men det är kanske olika för olika årsmodeller eller bara otur...
/S
Då hamnade du i runda tal på samma nivå som jag med generatorbytet, visserligen verkar din ha gett mer arbete och jag kan inte bedöma huruvida din kostnad för arbete var försvarbar, men min tycker jag inte var det.
Att relativt nya saker kan gå sönder är ju ingen nyhet, det kan handla om simpla delar som fallerar, men vad hjälper det om de inte finns som reservdelar.
Skulle dock inte bli förvånad om din gamle generator kommer ut till försäljning igen efter lämplig genomgång och renovering. Eller fick du den gamle med hem?
OT: I min hemstad fanns en slipad gubbe. När han en gång skulle lämna sin radio till lagning plockade han av alla radiorören och märkte dem med en gul färgprick undertill.
När han sen fick tillbaks radion och den specificerade räkningen, öppnade han radion och kollade rören, alla hade en gul prick.
Så tog han ett rör och gick till verkstan, frågade om han kunde få köpa ett likadant rör.
Det gick bra, expediten hämtade ett rör med samma värde.
Gubben öppnade förpackningen synade och sa, nej det är fel, det ska vara ett med en sån här gul prick.
Nej sa expediten, såna finns inte.
Det var konstigt sa gubben, för ni har tagit betalt för att satt i detta.
På några mindre verkstäder har man utan att jag bett om det överlämnat den utbytta delen. Jag blir genast misstänksam när man av olika skäl inte kan göra det. Blir jag tvungen till märkesverkstad nån mer gång kommer jag att göra som gubben.
Det faktum att en del verkstäder visar upp den utbytta delen talar även för att blåsningar förekommer. Sen kan det ändå handla om en dubbelblåsning, inget säger att delen kommer från min bil, återstår bara märkning.
Att relativt nya saker kan gå sönder är ju ingen nyhet, det kan handla om simpla delar som fallerar, men vad hjälper det om de inte finns som reservdelar.
Skulle dock inte bli förvånad om din gamle generator kommer ut till försäljning igen efter lämplig genomgång och renovering. Eller fick du den gamle med hem?
OT: I min hemstad fanns en slipad gubbe. När han en gång skulle lämna sin radio till lagning plockade han av alla radiorören och märkte dem med en gul färgprick undertill.
När han sen fick tillbaks radion och den specificerade räkningen, öppnade han radion och kollade rören, alla hade en gul prick.
Så tog han ett rör och gick till verkstan, frågade om han kunde få köpa ett likadant rör.
Det gick bra, expediten hämtade ett rör med samma värde.
Gubben öppnade förpackningen synade och sa, nej det är fel, det ska vara ett med en sån här gul prick.
Nej sa expediten, såna finns inte.
Det var konstigt sa gubben, för ni har tagit betalt för att satt i detta.
På några mindre verkstäder har man utan att jag bett om det överlämnat den utbytta delen. Jag blir genast misstänksam när man av olika skäl inte kan göra det. Blir jag tvungen till märkesverkstad nån mer gång kommer jag att göra som gubben.
Det faktum att en del verkstäder visar upp den utbytta delen talar även för att blåsningar förekommer. Sen kan det ändå handla om en dubbelblåsning, inget säger att delen kommer från min bil, återstår bara märkning.
Redigerat av moderator:
Om det inte är utbytesdelar så tillhör alla gammla delar kunden. Om verkstaden monterar en utbytesdel så borde man bli informerad om det innan så man kan välja om man vill ha utbytes eller en ny.
Jag försvarar absolut inte märkesverkstäder då jag tycker dom oftast är dom största skurkarna. Undantag finns förstås men ibland så blir det mycket dyrare för att biltillverkaren har bestämt att det skall göras på ett speciellt sätt eller att man tex inte får laga en viss del utan den måste bytas ut. Vilket gör det dyrare för kunden. Jag vet att toyotaverkstäder inte får byta tejpen som håller fast regnsensorn i vindrutan utan dom måste byta hela sensorn vilket gör att priset för att byta vindruta stiger med några tusen. Medans vi som inte är märkesverkstad byter bara tejpen.
Jag försvarar absolut inte märkesverkstäder då jag tycker dom oftast är dom största skurkarna. Undantag finns förstås men ibland så blir det mycket dyrare för att biltillverkaren har bestämt att det skall göras på ett speciellt sätt eller att man tex inte får laga en viss del utan den måste bytas ut. Vilket gör det dyrare för kunden. Jag vet att toyotaverkstäder inte får byta tejpen som håller fast regnsensorn i vindrutan utan dom måste byta hela sensorn vilket gör att priset för att byta vindruta stiger med några tusen. Medans vi som inte är märkesverkstad byter bara tejpen.
Jag anklagar absolut inte de anställda, besluten fattas så klart på högre nivå. Jag kan tänka mig att verkstaden får bära en del av kostnaden för nybilsförsäljningens hallar och säljare. Rätt eller fel? Det kan vändas och vridas på många sätt.Niq skrev:Om det inte är utbytesdelar så tillhör alla gammla delar kunden. Om verkstaden monterar en utbytesdel så borde man bli informerad om det innan så man kan välja om man vill ha utbytes eller en ny.
Risken är att märkesverkstäderna tappar så mycket till fristående verkstäder att deras försäljningsverksamhet av ny bilar drabbas.
Sen så är det ofta så att tex generator/startmotor/bromsok osv är utbytesdelar där man får betala en stomavgift när man hämtar ut delen Denna avgift får man då tillbaka när man lämnar tillbaka sin gamla del. Då skickas den iväg för fabriksrenovering och sen ut i hyllorna igen. Så ofta kan man inte välja mellan att köpa "nytt" eller "utbytes" då det kan vara samma sak. Men vill man behålla sin del då får man ju antingen betala stomavgiften, eller försöka köpa via tex biltema / bilskrot som inte har detta systemet. Detta gäller även oss företagare som verkar inom denna bransch.
Jag är säker på att verkstan jag anlitade har ett sådant bytessystem. Jag tyckte bara att till det priset borde man fått den gamla med hem. Jag köpte en på Biltema till min andra Opel för 900 kr, om jag minns rätt, såg precis likadan ut. Sen var det ju det här med vad som var sönder. Var det laddregulatorn?perra från skogen skrev:Sen så är det ofta så att tex generator/startmotor/bromsok osv är utbytesdelar där man får betala en stomavgift när man hämtar ut delen Denna avgift får man då tillbaka när man lämnar tillbaka sin gamla del. Då skickas den iväg för fabriksrenovering och sen ut i hyllorna igen. Så ofta kan man inte välja mellan att köpa "nytt" eller "utbytes" då det kan vara samma sak. Men vill man behålla sin del då får man ju antingen betala stomavgiften, eller försöka köpa via tex biltema / bilskrot som inte har detta systemet. Detta gäller även oss företagare som verkar inom denna bransch.
Var det nödvändigt att byta hela generatorn? Möjligen är det så svårt att regulatorn att kostnaden blivit densamma, jag vet inte men det är möjligt.
Är väl lite som du misstänker. Klart det går att byta regulator i en modern generator, är ju "bara" att skruva isär nästan hela generatorn så sitter den sen fastskruvad och lödd på insidan av bakstycket. Det svåra är att få tillverkaren att släppa ut en lös regulator på marknaden. Sen med bytessystemet, så slipper dom masstillverka en massa extra för att ha på lager. Bättre att ta in och byta allt el/rörligt i dom och sen skicka ut dom igen. Sparar på miljön. Men jag tror att med dom större verkstädernas timpris, så skulle det nog blivit dyrare med rep av generatorn än vad en ny kostar.
Klicka här för att svara