Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
Ja vad ska man säga - SKAMLÖST!
Det är bara att bestrida fakturan. Det pris du ska betala är det pris hantverkaren angivit INKLUSIVE MOMS dvs 385:- per timme inklusive moms.
Andra kostnader kan du direkt bestrida på den grunden att ni ej överenskommit om andra kostnader och (men det ska inte behövas) i vilket fall för att kostnaden är helt orimlig.
Jag har i andra trådar fört lätt infekterade debatter med hantverkare som vägrar att erkänna de omfattande problem med missnöjda kunder som många hantverkarbranscher dras med. De vanligaste klagomålen handlar just om hur hantverkare försöker dölja den verkliga timkostnaden med diverse trixande, enorma påslag på material och andra märkligheter.
Det vanligaste försvaret är att det är KUNDENS FEL och att allt beror på att kunden vill ha ett lågt timpris och då MÅSTE man trixa med andra kostnader och stora pålägg på materialet.
En extremt märklig inställning. Det enda som skulle hjälpa vore att hänga ut dessa skojare till allmänt beskådande och verkligen lyfta fram de hantverkare som kör med justa affärer.
Ofta är den senare kategorin också de bästa yrkesmännen.
Det är bara att bestrida fakturan. Det pris du ska betala är det pris hantverkaren angivit INKLUSIVE MOMS dvs 385:- per timme inklusive moms.
Andra kostnader kan du direkt bestrida på den grunden att ni ej överenskommit om andra kostnader och (men det ska inte behövas) i vilket fall för att kostnaden är helt orimlig.
Jag har i andra trådar fört lätt infekterade debatter med hantverkare som vägrar att erkänna de omfattande problem med missnöjda kunder som många hantverkarbranscher dras med. De vanligaste klagomålen handlar just om hur hantverkare försöker dölja den verkliga timkostnaden med diverse trixande, enorma påslag på material och andra märkligheter.
Det vanligaste försvaret är att det är KUNDENS FEL och att allt beror på att kunden vill ha ett lågt timpris och då MÅSTE man trixa med andra kostnader och stora pålägg på materialet.
En extremt märklig inställning. Det enda som skulle hjälpa vore att hänga ut dessa skojare till allmänt beskådande och verkligen lyfta fram de hantverkare som kör med justa affärer.
Ofta är den senare kategorin också de bästa yrkesmännen.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det är tråkit det blivit som det är idag
vi har rätt många om kostnader -däribland rätt hög lön
men bilar lager kontor verktyg arbetskläder försäkringar m.m.m
men det tråkiga är att ger man ett pris som är motiverat å rätt så får man inte jobbet
jag har råkat ut för det flera ggr men jag tycker man ska vara ärlig
det har varit jobb jag varit högre på än konkurrenter som kunden sen kommit
fram å berättat att deras jobb blev dyrare än mitt pris iaf
`det tillkom...´ `förutsättningen var...´ `du ville ha så mkt extra att...´
jag lägger in min bil ersättning i timpris iaf.......
sen startar jag klockan då jag är på plats......
vi har rätt många om kostnader -däribland rätt hög lön
men bilar lager kontor verktyg arbetskläder försäkringar m.m.m
men det tråkiga är att ger man ett pris som är motiverat å rätt så får man inte jobbet
jag har råkat ut för det flera ggr men jag tycker man ska vara ärlig
det har varit jobb jag varit högre på än konkurrenter som kunden sen kommit
fram å berättat att deras jobb blev dyrare än mitt pris iaf
`det tillkom...´ `förutsättningen var...´ `du ville ha så mkt extra att...´
jag lägger in min bil ersättning i timpris iaf.......
sen startar jag klockan då jag är på plats......
En tröst är väl att det förhoppningsvis kommer att förändras när kunderna blir mer medvetna och ett gott rykte brukar också spridas rätt fort. Det skulle inte vara helt fel om någon branschorganisation sätte upp ett tydligt regelverk hur man som hantverkare ska redovisa sina priser till kund så att det blir möjligt att jämföra slutkostnaden. Det förekommer i flera andra branscher och det känns absolut som om det skulle gynna både kunder och alla seriösa hantverkare.
Medlem
· Västra Götalands
· 139 inlägg
Självklart skall bilersättning ingå i timpriset. Timmarna skall börja räknas när man börjar rulla mot kund om inget annat är överenskommet. Den idioten som ville ha betalt bilersättning för varje timme han varit på arbetsplatsen borde xxxxxxx.Funkishus_-36 skrev:Jag tycker det är självklart att milersättningen ligger utanför timpriset, dock skall du informeras om det.
Låt säga att en kund ligger granne med kontoret och en annan kund ligger 3 mil bort. Skall dom då ha samma timpris?
Jag hade dock inte godkänt att dom bara jobbar halvdagar om det är ett större jobb för då blir det dubbelt så många resor.
De hantverkare jag har anlitat har alltid specat resor separat.
N
nyttanvändarnamn_111
Bannad
· Skåne
· 82 inlägg
nyttanvändarnamn_111
Bannad
- Skåne
- 82 inlägg
Bilersättning skall inte ingå i timpriset eftersom det precís som någon redan nämnt drabbar de närboende kunderna felaktigt anser jag.andreas_gbg_ skrev:
Arbetstiden räknas från det man kör från kontor/verkstad eller liknande som kunden känner till var den finns, tills det att man kommer åter dit.
Dock anser ju jag att man inte kan hålla på med små arbetspass hos kunden och debitera för körtiden ToR för då är man snett på det.
Körersättning debiteras per mil med ök. kostnad per mil.
Kostnader för verktyg, maskiner, slitage m.m ska ligga i timpriset.
Jag har aldrig själv råkat ut för någon missnöjd kund, men så i gengäld är jag väldigt noga med att man går genom allting i minsta detalj för att slippa oklarheter.
Samtidigt har i princip alla jobb jag fått kommit genom en annan nöjd kund och inte genom radannonser i morgontidningen.
Mvh
Köksmontören
En hantverkare bör få in c:a 800 kr/tim + moms för att få en vettig lön efter att alla omkostnader är betalda. Det blir c:a 1000 kr/tim ink.moms. Han får det, sammantaget räknat med servicebil, påslag material, reseersättningar, framkörningsavgift och gud vet vad. Allt handlar om att det inte går att vara öppen om denna timpenning för då ifrågasätter kunden (privatpersonen) varför hantverkaren måste tjäna så mycket.
Håller med om att alla borde göra lika men det kommer aldrig att hända.
Håller med om att alla borde göra lika men det kommer aldrig att hända.
Redigerat:
Du kunde väl väntat 15 dagar så det hade varit för 10 år sedan sista inlägget ... 
Men som litet svar på allra första posten.
Får man ROT-avdrag på jobbet så är faktiskt företaget skyldigt att ta ut reskostnad, annars blir fakturan underkänd av skatteverket och de nekar eller minskar ROT-utbetalningen.
Se lite halvvägs ner på sidan : Planera och utföra arbetet / Skilj på arbetskostnad, material och övriga kostnader
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
Men som litet svar på allra första posten.
Får man ROT-avdrag på jobbet så är faktiskt företaget skyldigt att ta ut reskostnad, annars blir fakturan underkänd av skatteverket och de nekar eller minskar ROT-utbetalningen.
Se lite halvvägs ner på sidan : Planera och utföra arbetet / Skilj på arbetskostnad, material och övriga kostnader
https://www.skatteverket.se/foretag...otavdraget.4.2ef18e6a125660db8b080002709.html
Jo, jag såg det senareMikael_L skrev:
Du kunde väl väntat 15 dagar så det hade varit för 10 år sedan sista inlägget ...
Men som litet svar på allra första posten.
Får man ROT-avdrag på jobbet så är faktiskt företaget skyldigt att ta ut reskostnad, annars blir fakturan underkänd av skatteverket och de nekar eller minskar ROT-utbetalningen.
Se lite halvvägs ner på sidan : Planera och utföra arbetet / Skilj på arbetskostnad, material och övriga kostnader
[länk]
Sorry, om jag väckte någon...
Njae, det stämmer inte riktigt att en ansökan avslås per automatik vid utebliven debiterad bilersättning.Mikael_L skrev:
Du kunde väl väntat 15 dagar så det hade varit för 10 år sedan sista inlägget ...
Men som litet svar på allra första posten.
Får man ROT-avdrag på jobbet så är faktiskt företaget skyldigt att ta ut reskostnad, annars blir fakturan underkänd av skatteverket och de nekar eller minskar ROT-utbetalningen.
Se lite halvvägs ner på sidan : Planera och utföra arbetet / Skilj på arbetskostnad, material och övriga kostnader
[länk]
Enligt info jag fått från SKV är den att om det bara fakturerars timmar på vilken det ansöks om ROT så KAN skatteverket besluta att en viss procent skall vara milersättning och således sänka det ansökta ROT beloppet med motsvarande.
SKV anser nämligen att det alltid finns kostnader för resa, iaf som en första utgångspunkt.
Har själv både råkat ut för säkt ROT och faktiskt efter en viss argumentation med SKV fått igenom ROT på mindre timm-jobb utan någon debiterad bilersättning.
Men, ja, en ROT-ansökan handläggs snabbare om fakturan passar in i Skatteverkets mall. Arbetskostnaden - materialkostnad - bilersättning.
Edit: läste lite slarvigt, Ser att du skriver .. eller minskar ROT ersättning..
Klicka här för att svara