Håller med dig pappskallen; Ett sånt jävla tjatande på hantverkarnas priser! Jämför med en jurist, it-konsult, politiker, mm mm. Självklart finns det massa puckon som bara skor sig på blåögda privatpersoner. Men bollen ligger i mitt tycke även hos den som anlitar hantverkaren. Är det däremot uppenbart att det tillkommit nåt som är felaktigt, då ska man givetvis inte betala det.

I grund och botten så verkar det som merparten av alla icke-hantverkare tycker att byggfolket har för mycket betalt. Det kanske svider att se en målare måla om huset för två månadslöner, när man kan göra det själv egentligen? Nä, som hantverkare har man det som bäst när man jobbar mot kommun och landsting, och stora företag.
 
Redigerat:
P
5.2 racing skrev:
Håller med dig pappskallen; Ett sånt jävla tjatande på hantverkarnas priser! Jämför med en jurist, it-konsult, politiker, mm mm. Självklart finns det massa puckon som bara skor sig på blåögda privatpersoner. Men bollen ligger i mitt tycke även hos den som anlitar hantverkaren. Är det däremot uppenbart att det tillkommit nåt som är felaktigt, då ska man givetvis inte betala det.

I grund och botten så verkar det som merparten av alla icke-hantverkare tycker att byggfolket har för mycket betalt. Det kanske svider att se en målare måla om huset för två månadslöner, när man kan göra det själv egentligen? Nä, som hantverkare har man det som bäst när man jobbar mot kommun och landsting, och stora företag.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Med en dåres envishet så hävdar jag att få har egentligen några problem med hantverkarens priser om allt fungerade bra. Men hantverkarbranchen verkar vara överrepresenterad av folk som gör dåliga jobb, smiter iväg och gör privatärenden på betald tid, saltar fakturor, tar överpriser på material, stjäl material, överfakturerar material, skickar fakturor på sånt som inte är överenskommetosv, osv. Om allt detta upphörde skulle nog väldigt många ha färre synpunkter på hantverkarens timpenning.

En hantverkare som kommer i tid, är kunnig, gör ett bra jobb snabbt, tar inte ut för mycket material som "försvinner", inte smiter på privatärenden, ja helt enkelt är ärlig och rak, har antagligen inga som helst problem att ta ut en hög timpenning av sina kunder.
 
Gick fram lite hårt kanske. Men man blir rätt matt när man håller på att bli blåst två ggr på tre månader. Folk som skruvar på sig och säger att timpengen blir alldeles för hög, trots överenskommet fast pris. Bland annat.



Men hantverkarbranchen verkar vara överrepresenterad av folk som gör dåliga jobb, smiter iväg och gör privatärenden på betald tid, saltar fakturor, tar överpriser på material
Eller också är det så att man bara hör om hantverkare när dom gjort dåliga jobb.

F.ö. har jag inget att invända mot ovanstående.
 
Jag är så nyfiken att jag bara måste fråga:

Ni som pratar om IT-konsulternas höga arvoden, vad tror ni att de kostar i timmen?
Och ni som är hantverkare eller anlitar hantverkare, vad kostar en sådan?
 
IT-konsulter kostar olika....men runt 800-900 är "normal" taxa utanför storstäderna.
 
pappskallen skrev:
med dom tarifferna it-konsulterna ligger på kan väl dom ta helikopter till kunderna....................
Skulle inte tro det. Vi brukar säga att det är på fredag eftermiddag vi börjar tjäna pengar...
 
bonnier skrev:
IT-konsulter kostar olika....men runt 800-900 är "normal" taxa utanför storstäderna.
Eller till och med något lägre. 650 är det lägsta jag sett. Över 900 tror jag inte att en vanlig, simpel konsult utan projektledarroll eller specialkompetens kostar. Knappast helikopter till jobbet på det arvodet...

Så, alla hantverkare här, vad tar ni betalt?
 
Vad jag förstått så är det lite olika på vårt företag. 280-350 + moms. Målare.
 
Under mina ca 15 år som konsult har jag hitills aldrig debiterat kunden ersättning för resor, tror inte att det är speciellt vanligt om man jobbar i en "region". Kommer ihåg en gång innan jag blev konsult att några vi anlitade ville ha bilersättning för resor 4 mil t.o.r....blev ett jäkla bråk innan de gav med sig och skippade ersättningen.
 
Konsult inom vad??
 
Karakorum skrev:
Eller till och med något lägre. 650 är det lägsta jag sett. Över 900 tror jag inte att en vanlig, simpel konsult utan projektledarroll eller specialkompetens kostar. Knappast helikopter till jobbet på det arvodet...

Så, alla hantverkare här, vad tar ni betalt?
Pratar vi med eller utan moms??
 
_ap_
utan moms skulle jag tro..
 
pappskallen skrev:
Konsult inom vad??
IT...ledsen, trodde att jag nämnt det innan
 
Detta kanske är något utanför diskussionen. men byggarbetare har enl vårt svenska kollektivavtal milersättning ifrån hemmet till arbetsplats. och skulle de jobba i huset brevid så är minimiersättning 5 km/resa. :)
 
Är det inte tvärt om, om man har närmare än 5 km får man ingen ersättning?
Fan, svårt att tyda fikonspråket..

RESKOSTNADSERSÄTTNING VID DAGLIGA RESOR
Vid dagliga resor mellan arbetstagarens fasta bostad och arbetsplatsen utom
arbetstiden utges reskostnadsersättning på ett minsta avstånd från bostaden
om 5 km enkel resväg. Rätt till ersättning föreligger upp till traktamentsnivå
enligt b 2.
Reskostnadsersättning utges enligt följande:
1 Vid körning med egen bil
Fr o m 1 jan 2008 1:85 kr/km resväg.
1:80 kr/km resväg.
2 Vid resa med annat färdmedel än egen bil
Ersättning för styrkta kostnader upp till ett
högsta belopp om
Fr o m 1 jan 2008 1:85 kr/km resväg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.