66 329 läst ·
182 svar
66k läst
182 svar
Bilersättning, 2 bilar heldagsparkerade i flera veckor
Tydligt att svenska firmor helst inte vill ha privatpersoner som kunder. Priskänsliga (gnäller om bilkostnader osv.) och korta jobb. Dock låga räntor och ökande bostadspriser så finns viss marknad trots överpriser. Men om man kan tar man b2b. B2b är dock mer konjunkturkänsligt så blir tufft när det vänder då man låtit privatmarknaden gå till importerad arbetskraft. Men man har haft lönsamma år, skrurit guld med täljkniv och fina jobb. Tyvärr symptom på en dysfunktionell byggmarknad och bostadsmarknad.X Xaktly skrev:
Förlåt en oinvigd men vad är b2b?il_duce skrev:
Tydligt att svenska firmor helst inte vill ha privatpersoner som kunder. Priskänsliga (gnäller om bilkostnader osv.) och korta jobb. Dock låga räntor och ökande bostadspriser så finns viss marknad trots överpriser. Men om man kan tar man b2b. B2b är dock mer konjunkturkänsligt så blir tufft när det vänder då man låtit privatmarknaden gå till importerad arbetskraft. Men man har haft lönsamma år, skrurit guld med täljkniv och fina jobb. Tyvärr symptom på en dysfunktionell byggmarknad och bostadsmarknad.
I övrigt har du helt rätt. Jag har företagskollegor som inte tar jobb från från privatpersoner. När det är dags att betala - brukar det ofta visa sig att de inte har några pengar att betala med. Privatpersoner är ofta numera dåliga betalare även om priser och kostnader är rimliga.
Ä tycker det är förhärligat gjort att dessa hantverkare! Skulle aldrig välja en sådan !
Finns hantverkare som inte kör med alla dessa bilavgifter !
När jag byggde var detta de första jag frågade om !
Var inga problem alls!
Men det är väl ett storstadsproblem !
Alla företag har bil !
Nä undvik dessa hantverkare o hoppas det går åt helskotta för dom !
Värre än fuskande politiker
Räcker det inte med 2 luncher
Var inga problem alls!
Alla företag har bil !
Du tycker alltså det är bra att undvika de företag som gör rätt? Som separerar bilkostnaden från timdebiteringen. För att du ska få ditt rotavdrag utan krångel med skattemyndigheten. Låter fullt rimligt.J jannebmw skrev:Ä tycker det är förhärligat gjort att dessa hantverkare! Skulle aldrig välja en sådan !
Var inga problem alls!
Alla företag har bil !
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
Hur tror du dom tar betalt för bilarna ?J jannebmw skrev:Ä tycker det är förhärligat gjort att dessa hantverkare! Skulle aldrig välja en sådan !
Var inga problem alls!
Alla företag har bil !
för det inser väl du att dom gör , för det är också en kostnad för företaget.
är det inte bilkostnad , så är det högre timdebitering .
lite naivt att tro att du skulle slippa det bara för att det inte står specificerat .
Så kostnaden för bilen försvinner när det står parkerad då? Bilen är en ”förlängd” verkstad och inte bara ett transportsätt att ta sig till och från arbetet. Men visst vissa bakar in dessa kostnader i timpriset i stället om det nu skulle kännas bättre?
R Rokkaforte skrev:Du ska betala bara om bilen används i arbete! Om personal är etablerat och alla verktyg finns på plats då behöver inte få timkostnader för det om inte används för till ex. hämta material. Då har dem rätt att debitera per timme. Men debitera för transportera sig till arbetsplats, ta betalt för bilar som står parkerad en hel dag på arbetsplats och även timmar som de spenderas i trafiken under transport till arbetsplats är det inte ok tycker jag.
Verktygslådor? När arbetade du som hantverkare? Möjligen om man jobbar med att skruva gips hela dagarna klarar msn sig med en verktygslåda! Hantverksbilen ska ses som en förlängning av verkstaden om det nu ens finns en verkstad då allt mer och mer förvaras i bilen. Klart man får betala för alla kostnader!? Annars kan man ju låta bli att anlita hantverkare och göra jobbet själv.
Nissens skrev:
Det finns andra hantverkare än snickare...
Jag jobbade som plåtslagare. Vet inte hur de gör nu, men då hade man verktygslådan i bilen, tog in den på verkstan o ute på byggena. Det funkade utmärkt. Har du jobbat som plåtslagare, eller killgissar du bara?
Oavsett det, så är resor till o från jobbet en privat kostnad, från jobbet till kunderna är resor i tjänsten.
Eller menar du att skatteverket ändrat på det?
Jag jobbade som plåtslagare. Vet inte hur de gör nu, men då hade man verktygslådan i bilen, tog in den på verkstan o ute på byggena. Det funkade utmärkt. Har du jobbat som plåtslagare, eller killgissar du bara?
Oavsett det, så är resor till o från jobbet en privat kostnad, från jobbet till kunderna är resor i tjänsten.
Eller menar du att skatteverket ändrat på det?
Frågan börjar kännas besvarad, det är rundgång, Alla kan väl håll med om att det är åt h-e att ta betalt för bil/bilar per timma. Jag är själv egen företagare och måste använda bil i jobbet, använder också kameror, stativ, blixtar mm (jag är fotograf), Självklart är allt detta inbakat i mitt timpris, så även min lokal, dator, skanner, kaffekokare, städ, toapapper mm, Helt absurt om jag för varje jobb skulle räkna upp vad jag hade med mig och använde på just de jobbet jag sitter och fakturerar. På vilket sätt är en bil annorlunda än alla andra verktyg jag behöver?
Givetvis tar jag km ersättning om det är längre sträckor.
Givetvis tar jag km ersättning om det är längre sträckor.
Har du otur råkar du ut för en överdebitering och utan avtalat pris i förväg är det svårt att hävda att kostnaden är felaktig.E Erik Salhammar skrev:jag tror nästan man skulle tjäna på att göra arbeten på löpande räkning, annars behöver firman ta höjd för en mängd olika saker som kan dyka upp.
men då gäller det att man har förtroende för den specifika personen.
jobbet blir dessutom alltid bättre om man inte behöver hasta igenom alla moment.
En annan grej är att man då har tid att göra saker på ett annat sätt än man först hade tänkt.
krångligt med extragrejer på ett fast pris.
Lagen säger endast att hantverkaren har rätt att ta ut en skälig kostnad, men det specificeras inte närmare vad det innebär i rena pengar. Det är således viktigt att du kommer överens med hantverkaren om samtliga tillkommande kostnader i förväg, så att det inte kommer som en överraskning. Som jag tidigare skrev är detta ingen enkel fråga med några rätta eller felaktiga svar på.
Ett avtal löser det mesta, där framgår all fakta. Glöm inte heller att en offert EJ är ett avtal.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Kunden har friheten att begära offert från hur många hantverkare som helst, sen kan man skriva ett avtal med den hantverkare som ger bästa offerten (då menar jag inte enbart priset, det finns fler faktorer att bedöma, som omfattning och tydlighet i offerten), eller så kan man omförhandla som vuxna människor, innan man skriver avtal eller helt avstår.il_duce skrev:
Tydligt att svenska firmor helst inte vill ha privatpersoner som kunder. Priskänsliga (gnäller om bilkostnader osv.) och korta jobb. Dock låga räntor och ökande bostadspriser så finns viss marknad trots överpriser. Men om man kan tar man b2b. B2b är dock mer konjunkturkänsligt så blir tufft när det vänder då man låtit privatmarknaden gå till importerad arbetskraft. Men man har haft lönsamma år, skrurit guld med täljkniv och fina jobb. Tyvärr symptom på en dysfunktionell byggmarknad och bostadsmarknad.
äh de kan väl ta bussen som alla andra..?pelle plåttak skrev:
varför i h-e skulle någon ta lång tid på sig om priset är fast..?M MartinP666 skrev:
det hör nog till ovanligheterna, men just du kanske skulle tjäna på att läsa tråden full istället..