Nissens
emmschen skrev:
Hantverkarna bor sannolikt inte tillsammans, utan kör från varsitt håll och möts upp på arbetsplatsen. I många fall tar det längre tid att först mötas upp på firman för att sedan samåka till ett jobb, samt att de sedan ska samåka tillbaka till firman för att sedan kunna ta sig hem med sin egen bil. De flesta jobbar 7-16. Vilket då innebär att de isåfall slutar kl 16 på firman varje dag, och du skulle då behöva betala tiden det tar att de kör tillbaka till firman på arbetstid. Då sitter de i bilen istället för att producera på arbetsplatsen. Så sannolikt gör det ingen större skillnad, mer än att du kanske sparar nån timme i parkeringskostnad per dag. Men istället får du betala deras arbetstid medan de kör bil istället för att jobba. Inget att hänga upp sig på med andra ord.
Nu sade TS ju att firman var max 2km bort, så restiden är en ickefråga...

B Boggi skrev:
Tack för ditt klargörande om att man inte kan lägga in eventuell bilkostnad i RUT- och ROT-underlaget – men rimligtvis måste väl ev. restidsersättning (utanför ordinarie arbetstid) ingå, eller?

Gillar vidare dina budord och ligger själv på samma linje. Men jag har i spåren på en gammal profession som kvalitetschef, noterat en sak och har en reflektion. Dels synes det ibland finnas det en övertro på att man SJÄLV måste göra misstagen för att lära av dem (om ens då) - och OM vi skulle lärt av egna och andras misstag – borde vi inte varit fullärda nu? Så vi är nog inte riktigt framme än, suck.

Sedan finns det ju alltid progressiva krafter som tycker att ”varför tjafsa om gamla misstag – när det finns så många nya och fräscha att göra"? Själv är jag nog lite mer konservativ i linje med att ”Ställ inte till med fler problem än du löser” . Ursäkta utvikelsen.
Ja, restidskostnaden vet jag inte riktigt hur man ska tolka. Har faktiskt aldrig fått frågan belyst tidigare, kanske värt att undersöka.

Men jag håller med om att många företagare gör samma gamla misstag som många andra redan gjort.

Men jag tror en del att det beror på att de flesta nybakade eller många gånger erfarna företagare inte har fått information om vad som gäller. Många bryr sig inte heller utan kör på tills någon slår dem på fingrarna.

En del av orsaken kan ju även vara att det inte finns någon egentlig juridisk utbildning i grund- och gymnasieskolorna. Det borde enligt mig finnas en omfattande utbildning i juridisk (framförallt avtalsrätt) och ekonomi eftersom det är såna saker som alla människor exponeras mot så fort de ska ut i arbetslivet och leva som vixna individer i samhället. Men allaa är totalt oförberedda för det.

Snigla Snigla skrev:
Men man behöver inte ha servicebil du kan ta skälig milersättning till och från kunden ifråga och specificera.

Inget annat behövs.

Både bil, utrustning osv bekostas av företaget vid inköp och hanteras vid den löpande bokföringen iaf.
Du har fortfarande inte läst vad jag skrev!

Det är ROT- och RUT- lagstiftningen som kräver att man inte får baka in bil- och transportkostnader i arvodet för "arbetskostnaden", det är lagstiftaren som har beslutat detta inte hantverkaren. Materialkostnaden får heller inte ingå i "Arbetskostnaden" hantverkaren måste särredovisa det på fakturan enligt lag och skatteverkets regler.

O
connywesth connywesth skrev:
Ja, restidskostnaden vet jag inte riktigt hur man ska tolka. Har faktiskt aldrig fått frågan belyst tidigare, kanske värt att undersöka.

Men jag håller med om att många företagare gör samma gamla misstag som många andra redan gjort.

Men jag tror en del att det beror på att de flesta nybakade eller många gånger erfarna företagare inte har fått information om vad som gäller. Många bryr sig inte heller utan kör på tills någon slår dem på fingrarna.

En del av orsaken kan ju även vara att det inte finns någon egentlig juridisk utbildning i grund- och gymnasieskolorna. Det borde enligt mig finnas en omfattande utbildning i juridisk (framförallt avtalsrätt) och ekonomi eftersom det är såna saker som alla människor exponeras mot så fort de ska ut i arbetslivet och leva som vixna individer i samhället. Men allaa är totalt oförberedda för det.
Restid utanför arbetstid regleras av anställningsavtal och kollektivavtal.
Denna kostnad är inget som normalt debiteras kunden.
På en arbetsdag så är det 10timmar.
7-16 är vanligast i byggbranschen.
Efter avdrag för luncher och raster då finns det oftast 8 timmar debiterar tid att fakturera.

Nissens Nissens skrev:
Nu sade TS ju att firman var max 2km bort, så restiden är en ickefråga...
Hantverkare jobbar ofta med personliga verktyg som de har förvarade i varsin bil. Det blir galet ineffektivt om de ska göra om sina invanda rutiner för varje uppdrag, det skulle inte bli billigare för kunden utan avsevärt dyrare om hantverksföretaget skulle tvingar utarbeta helt nya logistiska rutiner för varje uppdrag.

Ungefär som posten skulle vara tvungen att designa om sina logistiska rutiner för varenda kund. De måste ha en stabil rutin som är en rimlig kompromiss för sina uppdrag. Det har tagit många decennier, ja ibland sekel, för att hitta och optimera sina rutiner, så de kan jobba så optimalt som möjligt med rimlig flexibilitet och anpassningsbarhet, för att hantera många helt olika uppdrag.

• Gilla
HammarClark och 1 till
  • Laddar…
P
O Ovation skrev:
Efter avdrag för luncher och raster då finns det oftast 8 timmar debiterar tid att fakturera.
Restid debiteras alltid kund. Oavsett om den sker innan eller efter 7. Sen om restiden är längre hemifrån så justeras den som att man utgått från kontoret.

Sen kan man tycka vad man vill om den saken.

Skulle aldrig resa på fritiden på service för att utföra jobb

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Det är två olika saker vi pratar om nu.

1) Relationen mellan kunden och hantverksföretaget
2a) relationen mellan Hantverksföretaget och den anställde hantverkaren som fysisk person
2b) Relationen mellan Hantverksföretaget och en underentreprenör som har eget bolag.

Nu pratar vi enbart om punkt 1, dvs relationen mellan kunden och Hantverksföretaget. Då brukar normalt kunden betala för restid under arbetstid. Sen är det olika för olika företag hur de lagt upp sin affärsmodell.

O
Restid utanför arbetstid brukar ej debiteras om du inte avtalat om det. Att du som snickare får betalt av din arbetsgivare är en annan sak.

P
O Ovation skrev:
Restid utanför arbetstid brukar ej debiteras om du inte avtalat om det. Att du som snickare får betalt av din arbetsgivare är en annan sak.
Så du tycker att kunden ska slippa restiden om den genomförs innan 7 MEN debiteras om den genomförs efter 7.

Snälla lägg ner.

O
Har aldrig sagt att kunden ska slippa restid.
Men oavsett så har du bara 8timmar att fakturera

O
Hur du förlägger de 8timmarna är upp till dig eller din chef.
Men har du inte informerat om att du tar betalt för restid Utanför arbetstid så har du inte rätt att fakturera 8tim arbete +1 timme restid.

P
Har jag väl inte.
Har jag ett rese jobb med 2 timmars resa som exempel plus arbetar 8 timmar på plats så faktureras enkelt 10 timmar.

• Gilla
Xaktly
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Du har fortfarande inte läst vad jag skrev!

Det är ROT- och RUT- lagstiftningen som kräver att man inte får baka in bil- och transportkostnader i arvodet för "arbetskostnaden", det är lagstiftaren som har beslutat detta inte hantverkaren. Materialkostnaden får heller inte ingå i "Arbetskostnaden" hantverkaren måste särredovisa det på fakturan enligt lag och skatteverkets regler.
Jodå, jag har läst det du skrivit plus hanterat ROT åt båda håll.

Jag har inte sagt emot dig (helt iaf) heller. Jag nämnde att man måste ta milersättningen, så att man visar att man tagit sig till kundens bostad på något vis.

Materialkostnaden för arbetet ifråga ska givetvis vara specificerad och ej ingå i ROT-ansökan.

MEN - givetvis täcker din timdebitering ditt företags utgifter! Annars har du ingen möjlighet att ha ett företag.. alla har utgifter (papper, skrivare, pennor, hyra, jobbkläder, maskiner osv osv).

Det du ska skilja på är material till företaget (söks aldrig rot på dessa, de bara dras av i momsdeklarationen/avskrivningar//bokföring) samt material till ett enskilt arbete/jobb/kund.

Det är därför du inte får dra av tex en skruvdragare du köpt när du höll på med en speciell kund.. för skruvdragaren kan du ju använda i andra jobb sedan - så de ska vara inbakade i din timdebitering från början!

Den (timdeb) är ju lika för alla jobb och ovesäntligt för ROT/Skatteverket .. så länge du inte försöker lura dem!

Bifogar ett par bilder från Skatteverket (Så att andra kan få en chans att kika).

Skärmdump från Skatteverkets hemsida som listar kostnader som inte räknas in i arbetskostnaden vid ROT-avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från Skatteverket som visar information om ROT-avdrag och exempel på fakturauppställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Om ni är nyfikna på hur de skrivs)

O
Henrik Nordlander skrev:
Har jag väl inte.
Har jag ett rese jobb med 2 timmars resa som exempel plus arbetar 8 timmar på plats så faktureras enkelt 10 timmar.
Men då fakturerar du inte utanför arbetstid...

O
Vi tänker i olika termer.
Restid utanför arbetstid är tid som du lägger från din privata tid för att ta dig till och från jobbet. Denna kan du ha avtalat med din arbetsgivare eller fackförbund för ersättning på. Men på ett servicejobb förvöntas du vara disponibel tex 7 och sluta 16. Tiden däremellan är arbetstid som disponeras av arbetsgivaren. Vissa avtal ger dig rätt att få betalt för resan till jobbet före 7. Men långt från alla yrken har den lyxen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.