sunnis
1380kr per dag plus kilometerersättning för två bilar i flera veckor är ju helt uppåt väggarna.

På en månad är det över 25tkr för två bilar, det är långt över kostnaderna för vad det faktiskt kostar, det är långt utöver avskrivningar för verktyg.
connywesth connywesth skrev:
Jo, det gör det visst, enligt skattelagstiftningen får arbetskostnaden inte innehålla annat än just arbetskostnad när man vill dra nytta av ROT-avdraget som privatperson, så du har helt fel i sakfrågan.

Reskostnaden/bilkostnaden måste specificeras separat precis som materialkostnaden, enligt skattelagstiftningen. Kom inte och påstå något annat.
Njea, fasta kostnader som t.ex servicebil är en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna arbete. De rörliga kostnaderna för bilen som kilometerersättning från företagets säte till kund får man såklart inte göra avdrag för, utan det är bara arbetskostnaden på plats hos kunden.

Ett litet urdrag från en "hurring" jag fick från SKV med en RUT faktura för IT stöd som jag utfört hos en privatkund som de tyckte var för dåligt specad.

För kännedom för eventuella framtida begäran anser Skatteverket att en övrig kostnad såsom resekostnader ( fram och tillbaka från företagets säte till köparens bostad ) och andra icke skattereduktionsgrundande kostnader ( såsom bortforsling, resor för materialinköp, container, byggställning etc. ) bör finnas och om den inte har redovisats på fakturan kan den anses vara inbakad i arbetskostnaden. Skatteverket kan därmed komma att betala ut ett lägre belopp än det begärda.

Vid begäran om utbetalning avseende skattereduktion för hushållsarbete ska följande uppgifter lämnas:

- Antalet arbetade timmar

- Vilken typ av arbete som utförts

- Kostnad för debiterat material

- Övriga kostnader, exempelvis rese – och maskinkostnader

I underlaget för skattereduktion får inte medräknas kostnader för material, utrustning och resor. Det är enbart arbetskostnaden (som avser det faktiska arbetet utfört på köparens fastighet) som är skattereduktionsgrundande.
I princip skulle jag speca min faktura med ca 100-150st rader som, mobiltelefonkostnad, vidareutbildningskostnad, mjukvarulicenskostnader, bokföringskostnader, lokalhyra, företagsförsäkringskostnader, tjänstebilsleasingkostnad och till sist lönekostnad. Men allt detta är i inbakat i min arbetskostnad för allt detta måste jag ha för att överhuvudtaget kunna debitera en arbetstimme. Allt som är rörligt för just det jobbet (Material, resor till och från kund, hyror av maskiner, slitage ) går inte att göra avdrag för.

Att ta ut en serviceavgift för bilen utöver milersättningen är ju egentligen onödigt då man istället skulle kunna ta ut detta via arbetskostnaden som är avdragsgill, men sen kanske är det så att man räknar med att servicebilen alltid har en kostnad för varje jobb för att man i regel alltid tar material/förbrukning från servicebilen i form av slitage av sågklingor, lite sortiment av spik, skruv som är helt omöjligt att hålla reda på, övriga maskinkostnader som alltid uppkommer för att man jobbar med maskinerna. Då är det helt OK.

Att debitera så mycket per timme på servicebil som i TS fall, njea onödigt kostnadspost som inte kunden kan göra avdrag för. Bilens leasingkostnad kan ingå i arbetskostnaden, en rimlig fast serviceavgift för servicebilen för att man sliter på maskiner och plockar ur plocksortiment, helt OK.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ben D Ben D skrev:
Det är ingen kund som vill betala typ 3 x 95:- i timmen för att 3 elektriker ska åka i varsin bil. Debiteringen grundar sig i kundens ev behov av en utrustad servicebuss. Såklart kan det vara befogat att fakturera fler än 1 i vissa fall. Men tanken är inte att kunden ska betala för enskildas person-förflyttning.

Tänk 5 målare glida in på jobbet och ta betalt för 5 bilar. Nu kan jag inte deras debiteringar, men kan tänka mej att det faktureras 1 som fraktholk och någonstans att lägga in grejerna....om ens det..

På byggen t.ex, förväntas man kunna köpa ut allt till plats och ha uppställd verkstad, där är det toksvårt att motivera servicebil. Man räknar istället på en ”på och av-etableringskostnad” i anbuden. Frakta dit och sen hem verkstaden när bygget är klart.
Varje projekt måste ju räknas på separat. Om man anlitar 5 elektriker med varsin servicebil så får kunden helt enkelt betala för 5 elektriker med varsinservicebil.

Men lägger en firma offert till ett större bygge där de kan förvara sina verktyg och maskiner i en säkerhetslåst container inom ett inhängnat område med viss bevakning så kanske de kan spara en del på omkostnaderna och därmed lämna en något billigare offert till NCC eller Skanka som kanske var huvudentreprenörer i projektet.

sunnis sunnis skrev:
1380kr per dag plus kilometerersättning för två bilar i flera veckor är ju helt uppåt väggarna.

På en månad är det över 25tkr för två bilar, det är långt över kostnaderna för vad det faktiskt kostar, det är långt utöver avskrivningar för verktyg.

Njea, fasta kostnader som t.ex servicebil är en nödvändighet för att överhuvudtaget kunna arbete. De rörliga kostnaderna för bilen som kilometerersättning från företagets säte till kund får man såklart inte göra avdrag för, utan det är bara arbetskostnaden på plats hos kunden.

Ett litet urdrag från en "hurring" jag fick från SKV med en RUT faktura för IT stöd som jag utfört hos en privatkund som de tyckte var för dåligt specad.

I princip skulle jag speca min faktura med ca 100-150st rader som, mobiltelefonkostnad, vidareutbildningskostnad, mjukvarulicenskostnader, bokföringskostnader, lokalhyra, företagsförsäkringskostnader, tjänstebilsleasingkostnad och till sist lönekostnad. Men allt detta är i inbakat i min arbetskostnad för allt detta måste jag ha för att överhuvudtaget kunna debitera en arbetstimme. Allt som är rörligt för just det jobbet (Material, resor till och från kund, hyror av maskiner, slitage ) går inte att göra avdrag för.

Att ta ut en serviceavgift för bilen utöver milersättningen är ju egentligen onödigt då man istället skulle kunna ta ut detta via arbetskostnaden som är avdragsgill, men sen kanske är det så att man räknar med att servicebilen alltid har en kostnad för varje jobb för att man i regel alltid tar material/förbrukning från servicebilen i form av slitage av sågklingor, lite sortiment av spik, skruv som är helt omöjligt att hålla reda på, övriga maskinkostnader som alltid uppkommer för att man jobbar med maskinerna. Då är det helt OK.

Att debitera så mycket per timme på servicebil som i TS fall, njea onödigt kostnadspost som inte kunden kan göra avdrag för. Bilens leasingkostnad kan ingå i arbetskostnaden, en rimlig fast serviceavgift för servicebilen för att man sliter på maskiner och plockar ur plocksortiment, helt OK.
Nej nu resonerar du hel baklänges, SKV godkänner INTE att man bakar in kostnaden för servicebil i arbetskostnaden, utan den ska specas separat, annar gör SKV avdrag för det från arbetskostnaden och då kan kunden inte fullt ut utnyttja sitt ROT-avdrag.

Därför är det alltid bättre att specificera allt som inte är ren arbetskostnad som andra poster på fakturan, materialkostnad och resekostnader/servicebil är några av dessa kostnader.

sunnis
Nej nu resonerar du hel baklänges, SKV godkänner INTE att man bakar in kostnaden för servicebil i arbetskostnaden, utan den ska specas separat, annar gör SKV avdrag för det från arbetskostnaden och då kan kunden inte fullt ut utnyttja sitt ROT-avdrag.

Därför är det alltid bättre att specificera allt som inte är ren arbetskostnad som andra poster på fakturan, materialkostnad och resekostnader/servicebil är några av dessa kostnader.
Då får du läsa om, servicekostnaden får inte "bakas" in i arbetskostnaden. Det är ju en kostnad i form av material, slitage för kundens specifika jobb.

Vad är en ren arbetskostnad egentligen? I princip består den av ett oräkneligt antal kostnadsposter.

sunnis sunnis skrev:
Då får du läsa om, servicekostnaden får inte "bakas" in i arbetskostnaden. Det är ju en kostnad i form av material, slitage för kundens specifika jobb.

Vad är en ren arbetskostnad egentligen? I princip består den av ett oräkneligt antal kostnadsposter.
Du verkar inte alls läsa vad jag skriver.

Jag skriver hela tiden att kostnaden för servicebilen INTE får räknas in i "arbetskostnaden" hur kan du missuppfatta det? Kostnaden för "servicebilen" måste specificeras separat på fakturan, samt att "materialkostnaden" också måste specificeras separat på fakturan.

Jag har ALDRIG påstått något annat.

Varje projekt måste ju räknas på separat. Om man anlitar 5 elektriker med varsin servicebil så får kunden helt enkelt betala för 5 elektriker med varsinservicebil.

Men lägger en firma offert till ett större bygge där de kan förvara sina verktyg och maskiner i en säkerhetslåst container inom ett inhängnat område med viss bevakning så kanske de kan spara en del på omkostnaderna och därmed lämna en något billigare offert till NCC eller Skanka som kanske var huvudentreprenörer i projektet.
Ja har man avtalat om 5 elektriker och 5 servicebilar, så är det det man betalar för. Visa då gärna vart TS avtalat om det.

Resten av ditt konstiga utlägg lägger jag åt sidan.

J
Om hantverkarna sparar tid på att utgå från hemmet, vems tid sparar de? Om de sparar sin egen tid vore det rimligare att ena hantverkaren tog sin privata bil och den andra tog firmabilen. Om inte annat avtalats får man förutsätta de utgår från jobbet.

Dock, är det tex en elektriker och en röris så har de ju olika material och verktyg så då måste de nog ha sin egen bil.

Argumentet bilen står oanvänd på firman? Firman kanske totalt kan ha en bil mindre om det nästan alltid är jobb där 2 gubbar är på samma plats.

Vi kommer bli av med eget skrivbord och få flexibelt kontor, fast vi är på jobbet i princip varje dag, kan man samsas om skrivbord kan man väl även samsas om bil? Företag måste optimera sitt resursutnyttjande, de företag som har outnyttjade resurser kommer få sämre lönsamhet.

J JohanLun skrev:
Om hantverkarna sparar tid på att utgå från hemmet, vems tid sparar de? Om de sparar sin egen tid vore det rimligare att ena hantverkaren tog sin privata bil och den andra tog firmabilen. Om inte annat avtalats får man förutsätta de utgår från jobbet.

Dock, är det tex en elektriker och en röris så har de ju olika material och verktyg så då måste de nog ha sin egen bil.

Argumentet bilen står oanvänd på firman? Firman kanske totalt kan ha en bil mindre om det nästan alltid är jobb där 2 gubbar är på samma plats.

Vi kommer bli av med eget skrivbord och få flexibelt kontor, fast vi är på jobbet i princip varje dag, kan man samsas om skrivbord kan man väl även samsas om bil? Företag måste optimera sitt resursutnyttjande, de företag som har outnyttjade resurser kommer få sämre lönsamhet.
jämförelsen skrivbord och servicebil är så otroligt naiv och rent ut sagt korkad. Vet inte varför jag alls bemödar mig att kommentera dumheterna

• Gilla
HammarClark
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Av praktiska skäl för KUNDEN är det bra att man har en prissättning som är transparent
Absolut, därför ska man informera om prissättningen innan arbetet påbörjas. Jag har varit i kontakt med några hantverkare som har hänvisat mig till deras hemsidor där dom har info om kostnader samt minimidebitering.

J
X Xaktly skrev:
jämförelsen skrivbord och servicebil är så otroligt naiv och rent ut sagt korkad. Vet inte varför jag alls bemödar mig att kommentera dumheterna
Du kommenterar men utan innehåll. Jag bemödar mig förklara tydligare om du inte fattar. Är det två snickare eller två elektriker så är det väl fullt rimligt att de på ett längre jobb kan samarbeta. Är det olika jobb ska de såklart ha varsin bil.

Så: Är det ett jobb som kräver två man med full utrustning av prylar och varor så, ja, då behövs två bilar.
Är det en röris och hans lärling... Då tycker jag de får samåka.

Jag gillar fö inte alls att behöva byta skrivbord i värsta fall flera gånger per dag. Är man hantis så kanske man tror vi bara sitter och lallar vid skrivbordet. Många av oss har behov att ha fysiska saker (artiklarna man jobbar med, papper, workshopmaterial osv som blir ett helvete att vara utan).

Men alla sätts under press, så alla kommer få tänka två gånger på hur vi jobbar. Företagen vill göra allt billigare för att det är prispress. Men jag tror inte byggsektorn ännu upplevt denna hårda press på priset.

Henrik Nordlander skrev:
Är du helt dum. Skulle service folket börja åka privat bilar för att du inte vill betala för service bilen?
Så här tycker jag, om de tar varsin bil för att de tar bilen hem och vill slippa mötas på jobbet så NEJ kunden ska inte betala för hantverkarens resor till och från jobbet utan från firman. Och då kan de samåka. Om de vinner mycket på att åka direkt hemifrån så får de ta egen bil OM inte 2 servicebilar behövs.

Om den som kommer bor närmare mig än firman så finns ju alltid frågan om kunden tycker det är OK. Den har jag fått och sagt ja på, eftersom den firman även tog restid. Det blev ju så att säga win för mig också. Men kunden ska inte betala hantverkarnas resor till och från jobbet, utan till och från deras arbetsplats och uppdraget. Men jag är väl inte dummare än att jag också skulle optimera detta. Antingen genom att vara öppen med kunden, eller att faktiskt chefen säger ok till att ta en extra bil men inte fakturera för den eftersom det förenklar hantverkarens vardag.

Sen beror det enormt på vilken kategori av hantverkare det är. Vissa har ju behov av väldigt mycke resp lite verktyg.

Nu är det väl sällan som det är så stora jobb att det är jättemånga av samma yrkeskategori på plats flera veckor i streck, men OM det är så så tycker jag det är orimligt att alla tar egen "firma"bil. På ett så långt jobb är det väl även rimligt att lite av verktyg och material lämnas på plats och att hantverkarna samordnar anskaffning av nytt material och inte åker med varsin bil till ahlsell. Igen, givet att det är samma hantverkarkategori. Man kan inte begära att elektriken ska köpa rördelar (även om jag tycker det är rimligt om det är en eller två saker som ska hämtas upp).

Redigerat:
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
Albingädda Albingädda skrev:
En bilersättning är ofta uttagen för "servicebil". Den täcker både bilkostnaden, resekostnaden och kostnaden för de verktyg som är i den. Att ta de per timme och inte per dag kan vara en bra debiteringsform då det kan kännas tråkigt för kunder som bara har ett kortare arbete att betala 690 i bilersättning. På detta viset står kostnaden i relation till arbetet.
Fördelen för kund när man betalar bilavgift och snickarna har bilen hem är att man kan förvänta sig 8 timmar på plats. Skulle man alltid bara betala från firman får man också räkna med att de börjar och slutar där. Bra om man bor nära, dåligt om man bor lång bort. Men att ha en och samma debieringsform gör det hela lite enklare.
Kan hålla med om att 690 kr/dag kan kännas dyrt, men man får väl se till helhetskontaden på en arbetsdag. Finns snickare jag kan tänka mig att betala 6000 om dagen, och såna som inte är värda 600.
äntligen någon som fattat hur det fungerar... tack =)

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jo, det gör det visst, enligt skattelagstiftningen får arbetskostnaden inte innehålla annat än just arbetskostnad när man vill dra nytta av ROT-avdraget som privatperson, så du har helt fel i sakfrågan.

Reskostnaden/bilkostnaden måste specificeras separat precis som materialkostnaden, enligt skattelagstiftningen. Kom inte och påstå något annat.
Tack för ditt klargörande om att man inte kan lägga in eventuell bilkostnad i RUT- och ROT-underlaget – men rimligtvis måste väl ev. restidsersättning (utanför ordinarie arbetstid) ingå, eller?

Gillar vidare dina budord och ligger själv på samma linje. Men jag har i spåren på en gammal profession som kvalitetschef, noterat en sak och har en reflektion. Dels synes det ibland finnas det en övertro på att man SJÄLV måste göra misstagen för att lära av dem (om ens då) - och OM vi skulle lärt av egna och andras misstag – borde vi inte varit fullärda nu? Så vi är nog inte riktigt framme än, suck.

Sedan finns det ju alltid progressiva krafter som tycker att ”varför tjafsa om gamla misstag – när det finns så många nya och fräscha att göra"? Själv är jag nog lite mer konservativ i linje med att ”Ställ inte till med fler problem än du löser” . Ursäkta utvikelsen.

• Gilla
connywesth
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad har det för betydelse?
all betydelse....

Du verkar inte alls läsa vad jag skriver.

Jag skriver hela tiden att kostnaden för servicebilen INTE får räknas in i "arbetskostnaden" hur kan du missuppfatta det? Kostnaden för "servicebilen" måste specificeras separat på fakturan, samt att "materialkostnaden" också måste specificeras separat på fakturan.

Jag har ALDRIG påstått något annat.
Men man behöver inte ha servicebil du kan ta skälig milersättning till och från kunden ifråga och specificera.

Inget annat behövs.

Både bil, utrustning osv bekostas av företaget vid inköp och hanteras vid den löpande bokföringen iaf.

Ben D Ben D skrev:
Ja har man avtalat om 5 elektriker och 5 servicebilar, så är det det man betalar för. Visa då gärna vart TS avtalat om det.

Resten av ditt konstiga utlägg lägger jag åt sidan.
Som vanligt kommenterar du något som jag inte kommenterat eller skrivit. Jag kommenterade ett inlägg där exemplet med 5 elektriker och 5 servicebilar nämndes. Du förvränger och vrider argumentationen till något obegripligt. Kommentera ett inlägg i taget, annars blir dina inlägg helt obegripliga och felaktiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.