15 298 läst ·
59 svar
15k läst
59 svar
Bildkvalitét på GSM-kamera? Inbrott igen...
www.conrad.se har en halogenstrålkastare med rörelsesensor
& inbyggd kamera som tar en bild eller en filmsekvens när något aktiverar den,
lagrar på SD-kort
jag funderar på att köpa en.
Tror den kostar ca 1800kr
& inbyggd kamera som tar en bild eller en filmsekvens när något aktiverar den,
lagrar på SD-kort
jag funderar på att köpa en.
Tror den kostar ca 1800kr
Jag har inte skyltat med att huset är kameraövervakat för jag inbillar mig att en inbrottstjuv då lätt kan maskera sig så att bilderna blir oanvändbara, dessutom finns det inget lagkrav på det eftersom det inte är offentligt utrymme.
Jag har skickat ett PM till dig så hör av dig...
Jag har skickat ett PM till dig så hör av dig...
Tack Nusnäs, jag har mailat dig. Och jag håller som sagt med dig om att INTE skylta med kameraövervakning, då gör man det för lätt för dem att maskera sig.
Bootroos: Helst ska det inte kosta någonting alls, jag är oändligt trött på extrakostnader och arbetstid som är relaterade till objudna besökare i vårt hus. Men framförallt har jag ingen erfarenhet av larmanordningar (annat än militära larmmineringar...) eller kameraövervakning och därför ingen direkt uppfattning om kostnader. Den gsm-kamera jag frågade efter i första inlägget kostar runt 3000 och helst vill jag inte betala så mycket mer än så.
Jag kollade upp Infernos ljudbarriär som också larmar via sms och den billigaste varianten låg på 7 000 vilket just nu är över vår budget. Känner du till andra kameravarianter och/eller larm i den billigare prisklassen så får du gärna tipsa!
Mats_C: Om jag fattar det rätt så skickar den kameran inget sms eller mms vid aktivering utan lagrar endast infon? Nackdelen är väl då att den är lätt att förstöra/ta med sig om den inte är väldigt väl gömd.
Bootroos: Helst ska det inte kosta någonting alls, jag är oändligt trött på extrakostnader och arbetstid som är relaterade till objudna besökare i vårt hus. Men framförallt har jag ingen erfarenhet av larmanordningar (annat än militära larmmineringar...) eller kameraövervakning och därför ingen direkt uppfattning om kostnader. Den gsm-kamera jag frågade efter i första inlägget kostar runt 3000 och helst vill jag inte betala så mycket mer än så.
Jag kollade upp Infernos ljudbarriär som också larmar via sms och den billigaste varianten låg på 7 000 vilket just nu är över vår budget. Känner du till andra kameravarianter och/eller larm i den billigare prisklassen så får du gärna tipsa!
Mats_C: Om jag fattar det rätt så skickar den kameran inget sms eller mms vid aktivering utan lagrar endast infon? Nackdelen är väl då att den är lätt att förstöra/ta med sig om den inte är väldigt väl gömd.
Självklart, enligt lagen om allmän kameraövervakning så behöver man inte skylta att man har en kamera i sitt hem.Nusnäs skrev:
MEN och ett stort MEN, det är inte bara den lagen man måste passa sig för utan även PUL. personuppgiftslagen, som bahandlar digitalt lagrade personuppgifter. En person som går att identifiera på en övervakningsbild och som sparas digitalt är samma sak som en personuppgift enligt Datainspektionen.
Säg då att du har en kamera i ditt hem, inga skyltar och får ett inbrott. Ja du får en kanonbild på tjuven, lämnar över bilderna till polisen som bevis. Så långt inga problem. Men eftersom du inte har upplyst tjuven om att du har en kamera som spelar in kan tjuven i sin tur anmäla dig som husägare för brott mot PUL. Vilket kan ge som resultat att du själv blir dömd. Därav skall man använda bilderna som bavis måste en Skylt sitta uppe som informerar om detta annars kan du själv bli dömd. Och samtidigt så var allt frid och fröjd fram till att DI tolkade lagen så att en bild kan ses som personuppgift.
Datainspektionen skrev:När digitala kameror ska registrera andra ställen än platser dit allmänheten har
tillträde, gäller personuppgiftslagen, PuL. Sådana ställen kan vara skolor,
bostadshus och arbetsplatser. Det krävs inte tillstånd för att kameraövervaka sådana
platser, men det betyder inte att det är fritt fram att sätta upp kameror och hantera
bildmaterialet hur som helst. Bilder av personer som kan identifieras är nämligen
personuppgifter som regleras av PuL.
man börjar närma sig lite det här med den hala trappan och inbrottstjuven som halkade, husägaren blir dömd för att han inte skött sitt åtagande som fastighetsägare.
Redigerat:
Det går väl om inte annat att sätta dit en kameradekal i efterhand och hävda att den fanns där vid brottet om det går till rättegång...!
Nu har du ju ett pristak vilket gör allt lite jobbigare. Men annars så finns det ju alla typer av larm, larm som fyller huset med gas/pulver som gör att tjuven inte kan se något. Larm som har sånt ljud att man skall bli illamående och bara måste ut därifrån.
- M
- M
Lagen säger att det ska finna upplysning om att det ska finnas en dekal. Inte hur stor eller hur synligt den ska sitta. Du kan alltså sätta den på baksidan av brevlådan.
Fota dekalen med dagens tidning bredvid så är du så säker i ditt försvar att inte ens Silbersky själv kan få ut skurken.
Fota dekalen med dagens tidning bredvid så är du så säker i ditt försvar att inte ens Silbersky själv kan få ut skurken.
Redigerat av moderator:
Hade jag varit dig hade jag iaf börjat med att smaska upp ett par 300w över rörelsedek. kombinerat med tydlig skyltning om kameraövervakning. Men skit i kamerorna sålänge.
Det avskräcker faktiskt mer än vad man kanske kan tro. Inte för att jag själv är nån yrkesbandit
men hade jag varit, hade jag nog inte gärna stått och brutit nånstans med fullt ljus i nacken och vetskapen om att det kan finnas kameror igång. Det skulle vara om han VET att där finns något där inne som helt klart är värt det... och det tror jag inte du förvarar där...
Man kan iaf börja där... hjälper inte det så får man väl komplettera vidare...
Det avskräcker faktiskt mer än vad man kanske kan tro. Inte för att jag själv är nån yrkesbandit
Produkter som diskuteras: "avskräcker"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Förslag på skyltningsaltrulle skrev:Hade jag varit dig hade jag iaf börjat med att smaska upp ett par 300w över rörelsedek. kombinerat med tydlig skyltning om kameraövervakning. Men skit i kamerorna sålänge.
Det avskräcker faktiskt mer än vad man kanske kan tro. Inte för att jag själv är nån yrkesbanditmen hade jag varit, hade jag nog inte gärna stått och brutit nånstans med fullt ljus i nacken och vetskapen om att det kan finnas kameror igång. Det skulle vara om han VET att där finns något där inne som helt klart är värt det... och det tror jag inte du förvarar där...
Hej!
Läser med stort intresse din insändare. Själv är jag, som du, också drabbad. Det fina avtal jag tecknat med Securitas Direkt innebar ingen insats alls, nästan... Utan larm ska man inte vara sá säljaren men han berättade inte att det var helt verkningslöst. Det är ett skämt och bondfångeri att inbilla vanligt folk att larm hjälper! Hjälper mot vad??? Inte mot inbrott i fritidshus eller villa i alla fall! Avskräckande, sá säljaren. Tjuven väljer ett annat hus om han ser att Securitas Direkt skyddar... Ja, jisses...
Polisen orkade ej engagera sig. Den som var hos mig var precis som den som var hos dej. Det stulna var inga dyrbarheter men däremot en massa gamla kära ting med stort affektionsvärde... Fick skylla mig själv för att jag skaffat ett strandnära fritidshus i skärgården.
Jag, och goda vänner med samma problem, letade länge innan vi fann lösningen; Infernolarmet. Vi satt och slötittade en kväll i fjol på TV4-nyheterna och då kom detta inslag; http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=658561.
Dagen efter tog vi kontakt med företaget som hänvisade till vår egen larminstallatör. Jovisst, vi försökte med Securitas Direkt i Linköping,men se, de sålde inte Infernolarmet till privatpersoner.. Jaha - vi ska alltså diskrimineras? Nog kan man väl som luttrad fritidshus- eller villaägare själv få bestämma?
Det löste sig hur som helst genom vår lokale låssmed men det dyraste var när Securitas Direkt kom dit för att "koppla in i skåpet". 2 futtiga trådar... Skäms!
Vi har haft 3 inbrottsförsök sen i höstas. OK, det har väl gått en eller annan glasruta men det känns försumbart pga det ödsliga läget men något annat har vi ej blivit av med! Infernolarmet har inbyggda uppladdningsbara batterier och i vårt fall köpte vi till nåt de kallar smscom, ett slags uppringare. Vår extrakostnad hamnade på ca 10000 kr inkl moms och installation. Mycket? Allt har sitt pris och nu kan platt-TVn sitta kvar på väggen utan att vi behöver gömma den...

Läser med stort intresse din insändare. Själv är jag, som du, också drabbad. Det fina avtal jag tecknat med Securitas Direkt innebar ingen insats alls, nästan... Utan larm ska man inte vara sá säljaren men han berättade inte att det var helt verkningslöst. Det är ett skämt och bondfångeri att inbilla vanligt folk att larm hjälper! Hjälper mot vad??? Inte mot inbrott i fritidshus eller villa i alla fall! Avskräckande, sá säljaren. Tjuven väljer ett annat hus om han ser att Securitas Direkt skyddar... Ja, jisses...
Polisen orkade ej engagera sig. Den som var hos mig var precis som den som var hos dej. Det stulna var inga dyrbarheter men däremot en massa gamla kära ting med stort affektionsvärde... Fick skylla mig själv för att jag skaffat ett strandnära fritidshus i skärgården.
Jag, och goda vänner med samma problem, letade länge innan vi fann lösningen; Infernolarmet. Vi satt och slötittade en kväll i fjol på TV4-nyheterna och då kom detta inslag; http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=658561.
Dagen efter tog vi kontakt med företaget som hänvisade till vår egen larminstallatör. Jovisst, vi försökte med Securitas Direkt i Linköping,men se, de sålde inte Infernolarmet till privatpersoner.. Jaha - vi ska alltså diskrimineras? Nog kan man väl som luttrad fritidshus- eller villaägare själv få bestämma?
Det löste sig hur som helst genom vår lokale låssmed men det dyraste var när Securitas Direkt kom dit för att "koppla in i skåpet". 2 futtiga trådar... Skäms!
Vi har haft 3 inbrottsförsök sen i höstas. OK, det har väl gått en eller annan glasruta men det känns försumbart pga det ödsliga läget men något annat har vi ej blivit av med! Infernolarmet har inbyggda uppladdningsbara batterier och i vårt fall köpte vi till nåt de kallar smscom, ett slags uppringare. Vår extrakostnad hamnade på ca 10000 kr inkl moms och installation. Mycket? Allt har sitt pris och nu kan platt-TVn sitta kvar på väggen utan att vi behöver gömma den...
Efter fyra inbrott har vi egentligen en sak kvar som är värt att sno och det är en lcd-tv (den tredje på två år), resterande värdesaker är borta, mina billigare maskinverktyg verkar ointressanta och de dyrare tar jag hem.saltrulle skrev:Hade jag varit dig hade jag iaf börjat med att smaska upp ett par 300w över rörelsedek. kombinerat med tydlig skyltning om kameraövervakning. Men skit i kamerorna sålänge.
Det avskräcker faktiskt mer än vad man kanske kan tro. Inte för att jag själv är nån yrkesbanditmen hade jag varit, hade jag nog inte gärna stått och brutit nånstans med fullt ljus i nacken och vetskapen om att det kan finnas kameror igång. Det skulle vara om han VET att där finns något där inne som helt klart är värt det... och det tror jag inte du förvarar där...
Problemet är att det som sagt är högst troligt att det är samma lirare som kommer tillbaka gång på gång. Just därför så vet denne/dessa personer att vi har hunnit skaffa en ny platt-tv sen sist de var på besök och tog den förra. Jag har snart svart bälte i inköp av dessa tv-apparater...
Samtididigt vägrar vi släpa dit en gammal ful tjock-tv bara för tjuvens skull, vi har ett litet vardagsrum och behöver verkligen det lilla utrymme vi har. Min första idé med kamera var att få bildbevis för att det är den person som vi "vet" att det är. Jag vet var han bor, hur gammal han är, hans mobilnummer, bil och att han är "yrkestjuv"... Trots det gör polisen som sagt ingenting och jag har inte lust att gå andra vägar för att få honom att sluta, än...
Skogsvän:
Hej och tack för ditt inlägg.
Intressant det du säger med larm, jag har ju inget larm själv men har precis samma känsla, dvs om fritidshuset ligger tillräckligt avlägset eller svårtillgängligt så är avskräckningseffekten försumbar.
Jag har också kollat på Infernos produkter och tror att det skulle kunna funka i vårt fall också. Allt har som sagt sitt pris men just nu har vi helt enkelt inte råd med den investeringen (mammaledig sambo och själv är jag egenföretagare). Jag har som sagt ett stort nybygge på landet som jag lägger all tid och en massa pengar på så jag måste hitta någon form av kompromiss för tillfället och då ligger en gsm-kamera rätt bra till. Efter att ha sett Nusnäs bilder av den modellen tagna i både ljus och mörker så lutar det åt en sådan.
Hej och tack för ditt inlägg.
Intressant det du säger med larm, jag har ju inget larm själv men har precis samma känsla, dvs om fritidshuset ligger tillräckligt avlägset eller svårtillgängligt så är avskräckningseffekten försumbar.
Jag har också kollat på Infernos produkter och tror att det skulle kunna funka i vårt fall också. Allt har som sagt sitt pris men just nu har vi helt enkelt inte råd med den investeringen (mammaledig sambo och själv är jag egenföretagare). Jag har som sagt ett stort nybygge på landet som jag lägger all tid och en massa pengar på så jag måste hitta någon form av kompromiss för tillfället och då ligger en gsm-kamera rätt bra till. Efter att ha sett Nusnäs bilder av den modellen tagna i både ljus och mörker så lutar det åt en sådan.