Hallihallå!

Ny på forumet och nybliven villaägare!

Jag är uppvuxen i glesbygd och har aldrig tänkt på det här med inbrott tidigare. Nu när man bor närmare staden i villaområde känns det mer aktuellt. Jag har inget av värde direkt jag vill skydda utan vill mest undvika kräkningen av främmande patrask i huset, framförallt när vi ligger och sover.

Tog först bort mig från alla söktjänster, men nu ser det istället ut som att sambon bor själv. Antar att det är bättre om båda är borta eller att båda syns?

Har funderat på hemlarm. Som jag förstår det minskar inte risken med tjänster kopplade till väktare.
Funderar istället på någon rigg med rörelselarm och siren för att snabbt vakna om nån främmande tjomme står och rotar på nedervåningen när man sover. Någon som har erfarenhet av sådant? Man vill ju inte heller vakna till 125 db för att en husmus traskar runt...

Kortfattat undrar jag över erfarenheter av egna larm med siren och hur ni tänker kring att potentiella tjuvar kan kartlägga en på söktjänster.

Se till att dörrar är låsta så vaknar du innan tjuven står i sovrummet.
Lampor med rörelsedetektor är alltid avskräckande.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Vanlig villa med låsta dörrar och inget mera, bor i mellanstor stad.

Börja med bra rörelsevakter på fasaden. Köp sedan något paket med larmcentral, magnetkontakter och rörelsedetektorer. Magnetkontakterna sätter du på dörrar och fönster så går larmet om någon bryter upp dem. Rörelsedetektor kan du ha en eller ett par inne i huset ifall de mot förmodan skulle komma förbi magnetkontakterna.

Annars är det mest "common sense". Byt alltid lås när du flyttar in för man vet aldrig om gamla nycklar är på vift. Ha inte jättedyra föremål framme där de syns väl genom fönstrena. Lämna inte åtråvärda saker utanför huset eller på verandan.

BirgitS
Insyn är bra, tjuvar gillar inte att grannar ser dem när de försöker få upp altandörren, slår sönder ett fönster eller går ut genom ytterdörren bärandes på grejer.

Unikt namn
Är det svårare att stjäla från dig än grannen så kommer tjuven gå dit istället.
Ha det alltid låst,ha pigga dörrar även på garage/friggebod.
Förvara inte dyra saker framme eller synliga i fönstret.

Det är inga mission impossible killar som strövar runt, snarare lata adidaskrigare.

Det kan ju va bra med en kamera eller två så du ser om det är andra än dåliga hundägare som rör sig på din tomt.

Nu passar 40 kg schäferhane absolut inte alla men det är nog bland de bättre inbrottsskydden.

Välkommen till forumet @potatisodlarn!

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.