Vet inte ritktigt om jag förstår frågan? Dom flesta kataloghus-firmor har både bilder och ritningar på sina sidor. Annar kan du ju kolla fastighetssidor?

mvh hanneli

Vi gjorde så här: beställ kataloger från alla hustillverkare du hittar på nätet. Plöj igenom och plocka ut ett antal planlösningar som antingen funkar eller som är nära det ni tänkt, likadant med yttre utseende på huskropparna. Rita eget "dröm-hus" med hjälp av materialet, skicka runt för offert till de kataloghusfirmor som känns flexibla, samt de lösvirkesfirmor som finns i er närhet. Detta har tagit oss cirka fem månader och nu har vi till sist hittat rätt firma som kommer att bygga vårat drömhus under nästa år :)

Ett litet tips: spana inte efter det snyggaste huset, koncentrera er på rätt planlösning, det yttre går att förändra grovt efter tycke och smak, olika tak, olika fasader/material etc.

Vad som är snygga hus är ju subjektivt. För vissa är det stenhus, för andra trähus. För vissa funkis, för andra klassiskt osv.

Vi gjorde som Pedda, beställde kataloger från sas rubbet. Observera att vissa tillvärkare inte har papperkatalog, utan bara info på nätet, dessa gör oftast arkitektritade hus. Hade vissa kriterier att gå efter i sökandet; planlösning, antall rum, 1 eller 11/2-plans, hustillvärkarens flexibilitet samt i viss mån nivån på standard - och en budget förståssss. ;) Vi bestämde oss för att utgå från et kataloghus (för att spara tid) och ritade om hela planlösnigen.

Äh, lite hjälp m nätsidor, eftersom jag har våran lista i datorn (klipp och lim!)

Tillvärkare m kataloger som vi beställde i från:
A-hus www.a-hus.se
Anebyhus www.anebyhus.se
Ekeforshus www.ekefors.se
Eksjöhus www.eksjohus.se
Hjältevadshus www.hjaltevadshus.se
Götenehus www.gotenehus.se
Hedlunds/Bra hus www.hedlunds.com/brahus
Kvalitetshus www.kvalitetshus.se
Kungshus www.kungshus.s
Lapplihus www.lapplihus.se - se annan tråd ang hemsidan
LB hus www.lbhus.se
Mjöbacksvillan www.mjobacksvillan.se
Modulenthus www.modulenthus.com
Myresjöhus www.myresjohus.se
Sköna Hus www.skonahus.se
Smålandsvillan www.smalandsvillan.se
Sävsjö Trähus www.savsjotrahus.se
Trivselhus www.trivselhus.se
Vallsjöhus www.vallsjohus.se
Värsåsvillan www.varsasvillan.se
Vittjärvshus www.vittjarvshus.se
Vårgårdahus www.vargardahus.se
Västkustvillan www.vastkustvillan.se
Älvsbyhus www.alvsbyhus.se

Tillvärkare m sina husmodeller som PDF-fil:
Borohus www.borohus.se
Faluhus www.faluhus.com - har ochså katalog
Vimmerbyhus www.vimmerbyhus.nu

Har inte katalog/PDF evt inte totalentreprenad/är arkitektritat evt lokala tillvärkare:
Attraktiva hus www.atthus.com
Becohus www.becohus.com
Bollebygdshus www.bollebygdshus.se
Classic hus www.classichus.se
Dekorhus www.dekorhus.se
Fiskarhedenvillan www.fiskarhedenvillan.se
Gripsholmshus www.gripsholmshus.se
HM-hus www.hm-hus.se
HusLandet www.huslandet.se
Karlssonhus www.karlssonhus.com
KomfortVillan www.komfortvillan.se
Kärnhus www.karnhus.com
Larsson hus www.larssonhus.se
Lövsta trähus www.lovsta-trahus.se
Rikohus www.riko-hus.se
Rörvikshus www.rorvikshus.se
Onsalavillan www.onsalavillan-hus.se
Sidensjöhus www.sidensjohus.se
Smarthouse www.smarthouse.se
TM Hus www.tmhus.se
Villa Nordic www.willanordic.se
Villa Varm www.villavarm.com
Åsbohus www.asbohus.se

- och nitiska forumister vill upptäcke att listan säkert inte är komplett ::) ;)
ha de så roligt i husjakten!

mvh hanneli

Tack hanneli, du räddade min kväll! Nu "slipper" jag städa och kan sitta vid datorn hela kvällen, i min jakt på "den ultimata planlösningen" ;D.

Va så lite 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.