Vet att folk har gjort smarta lösningar för att underlätta vedeldning.
Skulle vilja hitta foton eller ritningar på sådana smarta lösningar, tex hur man kan köra in hela pallar på rullband och liknande.

Där har du ett mycket bra exempel på en smidig vedhantering! :)
Slipperman är vår guru vad gäller smidig vedhantering, mycket trevlig sida att läsa :)

Härligt, det var den sidan jag letade efter

Hej, innan vi bytte till flishantering så kapade och klöv vi veden med en vedmaskin och la i veden direkt i en vedsäck som stod på sj pall typ: http://www.nimaab.se/se/art/ventilerad-storsack-1-5m-1000kg.php

Dessa lagrades sedan under en pressning, i pannrummet fick det plats ca 5st säckar på pall, vi hade en palltruck i pannrummet så det var bara att köra in pallen och sedan rulla den rätt inne i pannrummet.

Detta tycker jag funkade bra, hanteringen av ved minimerades egentligen till att bara lägga in i pannan.

mycket imponerande slipperman =) Är på jakt efter rullband eller liknande för transport att lastpallar ca 5 meter, någon som har någon aning var man får tag på sånna?

Får väl bidra med hur jag har det. Veden ligger travad på pallar under tak bakom pannrum/garage. Egensnickrad räls (än så länge av trä, kanske förbättras nån gång) med en vagn som rymmer 2,5 m3 med lite nerförsbacke rakt in i pannrummet. Tar ca 30 minuter att fylla och räcker ca 1 1/2 vecka när det är kallt. Funkar smidigt tycker jag.

• _DSC2251.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • _DSC2253.JPG
    Skapa konto
  • _DSC2256.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Är mest imponerd av slippermans snabbvärmesystem d^_^b

Nikoneer det var ett enkelt och smidigt system du har där!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.