Snyggt bra jobbat! :)

Alltid kul att se en sådan installation från början till slut. Bra jobbat!

Majgårdarna
Snyggt !

Snyggt och väldigt kul att följa från start till mål!

På onsdag kommer sotaren och tittar, sen är det förhoppningsvis bara att tuta och köra... :)

Är det någon mer här som installerat en Lambda 60 (eller 35 också för den delen), jag är lite intresserad av vad ni kör på för CO2 och vilka RGT ni får ut. Det verkar brinna fint, men det är ju alltid kul att se hur mycket det skiljer mellan olika vedsorter och anläggningar...

Kul läsning!
//Magnus

Ett jättetack till att du delar med dig av ditt projektd^_^b

Kul läsning.

Det ser fint ut.
Jag är med intresserad av vilken rökgasblandning som rekommenderas.

Hur stor är tanken du har?

Nikoneer skrev:
Är det någon mer här som installerat en Lambda 60 (eller 35 också för den delen), jag är lite intresserad av vad ni kör på för CO2 och vilka RGT ni får ut. Det verkar brinna fint, men det är ju alltid kul att se hur mycket det skiljer mellan olika vedsorter och anläggningar...
Själv har jag en Effecta 35, jag kör CO2 14 - 14.5% och RGT 180-210 grader.
Det finns mer om pannor med lambdasonder i flera trådar här om ni inte kollat dem redan,
i denna lite om hur jag valt ovanstående börvärden för egen del:
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/58915-lambda-styrd-vedpanna-6.html

Bra jobb du gjort förövrigt, kul att se.

GK100 skrev:
Själv har jag en Effecta 35, jag kör CO2 14 - 14.5% och RGT 180-210 grader.
Det finns mer om pannor med lambdasonder i flera trådar här om ni inte kollat dem redan,
i denna lite om hur jag valt ovanstående börvärden för egen del:
[länk]

Bra jobb du gjort förövrigt, kul att se.
Intressant! Tendensen jag såg var att det krävs ganska mycket primärluft för att hålla 13% CO2 (och då lite högre RGT) och när jag sänkte CO2 lite grann pytsade den in mer sekundärluft, lågorna såg bättre ut (mer blått, mindre gult) och RGT blev något lägre. Ska prova ikväll med högre CO2 för att se vad som händer.

För övrigt har sotaren varit och kontrollerat idag, så nu är det bara att köra hårt! d^_^b

GordonE skrev:
Det ser fint ut.
Jag är med intresserad av vilken rökgasblandning som rekommenderas.

Hur stor är tanken du har?
Den är på 3000 liter. Ska bli intressant att se hur länge den räcker när det blir kallt, nu kan jag ju nyttja hela kapaciteten...

Ser at bukken som du laget og satte pannan på er ca. en pall høy, dvs. ca 20cm? Er dette passe, eller kunne den vært høyere? Driver med istallasjon av samme panna, men er usikker hvor høyt jeg skal ha den. Har lurt på å heve den ca 40 cm for at det ikke skal bli så langt til bunnen når man legger i ved. Er det andre med samme panna som kan si noe om grei høyde?

Redigerat:
Vedfyrer skrev:
Ser at bukken som du laget og satte pannan på er ca. en pall høy, dvs. ca 20cm? Er dette passe, eller kunne den vært høyere? Driver med istallasjon av samme panna, men er usikker hvor høyt jeg skal ha den. Har lurt på å heve den ca 40 cm for at det ikke skal bli så langt til bunnen når man legger i ved. Er det andre med samme panna som kan si noe om grei høyde?
Stämmer ganska bra, eftersom golvet lutar mot golvbrunnen är stativet 15-18 cm högt, toppen på pannan hamnar då ca 140 cm över golvet. Botten på vedmagasinet blir på ca 60 cm höjd över golv. Jag gjorde det mest för att komma åt att städa undertill och få plats med asklåda när man askar ur. Det blir ju också lite bättre arbetshöjd när man lägger in ved.
40 cm tycker jag låter väl högt, med tanke på att man behöver komma åt att rengöra tuberna, och att ha toppen på pannan på 165 cm höjd blir nog ansträngande... Men man kan ju stå på en pall, det är ju inte jätteofta man behöver sota, om man kostar på sig spaksotning som jag gjort... :)

Spaksotning her også! Får tørrprøve litt med jekketralle under pallen som pannan står på. Kommer sikkert flere spørsmål fra meg etter hvert.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.