T
Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Bra där Paul, jag vågade inte skiva något då man antingen hade åkt på en varning eller så hade någon medlem blivit förnärmad:S
Förstår dig, men bägaren rann tyvärr över här nu och jag tar smällen om jag blir avstängd härifrån nu och jag kommer inte att bli ny medlem här igen heller för det verkar som vissa här inne trivs med att byta felaktiga kunskaper istället för att lyssna på de som kan... :blushing:
Men sen när det blivit problem då duger de som kan... :S

Själv tycker jag personligen att det är bättre man skiter i att svara på en fråga om man inte vet svaret...och den reglen följer jag själv...
I annat fall om man tvunget skall svara så är det enkelt att söka upp fakta först innan man svarar...

Hur svårt ska det behöva vara ?? :rolleyes:

Mitt inlägg var absolut inte personligt riktat mot pinebar, för detta är ett fenomen som dyker upp väldigt ofta i väldigt många trådar och det är alltid lika tråkigt.

Man ska inte vara rädd för att skriva och svara på saker i forum, men det är ju en klar fördel om det är rätt information man kommer med eftersom det annars kan ställa till mer oreda än nytta vilket är tråkigt för de berörda parterna...

No hard feelings pinebar... ;)

Ad acta
helena_sn skrev:
Tog fler bilder i morse där man ser bättre hur det ser ut vid brunnen
Det är bara att fylla i runt om ramen. I övrigt är det ok. Håller med skåne-Paul att det är otroligt att man inte fyller ut ordentligt och drar med fingret runt ramen så det ser bra ut även om det är under ett galler.

Paul-Staffanstorp
Ad acta skrev:
Det är bara att fylla i runt om ramen. I övrigt är det ok. Håller med skåne-Paul att det är otroligt att man inte fyller ut ordentligt och drar med fingret runt ramen så det ser bra ut även om det är under ett galler.

För det första är det ju för att risten inte ska ge vika som den behöver vara uppfylld undertill och för det andra så slipper man ju dessutom att det samlas smuts in under risten.

Tycker det säger sig själv att man ska fylla upp så det inte blir en springa. :rolleyes:

En "dum" fråga. Om man gör så, dvs fyller med fix under risten, gör man det inte ännu svårare för vatten som samlas under golvbeläggningen att nå brunnen?

Borde inte det bästa vara att risten vore "korrugerad" på undersidan?

Paul-Staffanstorp
Du har väl fullt med fix under plattorna också hoppas jag... ;)

Inga frågor är dumma... :)

Det ser inte bra ut, för kladdigt med flytspackel över brunnen. Hela den vita ringen ska va helt ren och i nivå med flytspacklet kant i kant. så brunnsmacheten klistras över plasten från brunnen.

Hej!

Hoppar in lite här. Paul Staffanstorp, jag tycker du verkar kunna mycket därför vänder jag mig till dig. Jag har också dessa "lufthål" och är helt borta på det här området. Jag förstår inte riktigt vad du menar. Är det en fara för fukt när det är dessa hål eller är det mest det estetiska vi pratar om? Ska det åtgärdas för att inte vara någon fara?

Tacksam för svar!

Paul-Staffanstorp
Oj, detta var en gammal tråd som vaknade till liv. :)

Ingen fara med lite små hålrum men man ska helst ha ganska fyllt med fix under slukristen för att den ska sitta fast och inte pressas nedåt när man står på den.
Samtidigt är det mest estetiskt och att det samlas smuts som inte går att få bort där...

Hej igen Paul Staffanstorp! Nu vaknade tråden på riktigt:)
Har också rätt mkt av dessa hålrum. Det är inte så att vatten letar sig ner i några känsliga områden? Risten, är det själva ramen till brunnen?
Jag har varit nervös över dessa hål! Alltså ingen fara om du får säga? Är du fackman inom området? Du är säkert att lita på men vill vara säker. Tycker du jag ska anlita någon att titta?
Tack för hjälpen!

Som Paul skriver, det bör vara fyllt, dels för att inte plåten skall tryckas ned och svikta när man står på den, i värsta fall så skulle den kanske tom. kunna tryckas ned så mycket att den vassa kanten når ned till väven och punkterar, men i så fall skall det nog helt saknas fix under risten.

Men även då estetiskt, på så sätt att det kan samlas smuts i hålrummen, som inte går att komma åt för rengöring, och man skall dessutom vara försiktig med rengöring så man inte skadar tätskiktet.

Däremot så är hålen ingen fara vad gäller vatten. Vatten kommer det ändå alltid att finnas i utrymmet mellan klinker och tätskikt. Klinker är inte vattentätt. Lite överdrivet kan man säga att det "forsar" vatten under dina klinkers mot brunnen.

Paul är proffs. Jag däremot är INTE plattsättare, det jag kan i ämnet har jag lärt mig här på forumet.

När det gäller plåtramen skall man kanske passa på att påpeka att det är väldigt viktigt att den är satt i fix, så att den yttre delen, den mot klinkers är inbäddad i fix. Det fanns en medlem här för några år sedan som hade monterat den med för lite fix. Då kom plåtkanten i direkt kontakt med tätskiktet, och gnagde sig igenom det efter något år. Med vattenskada som följd.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.