Bilen skrotades och kvar blev 3v gammalt bilbatteri.

Kan man koppla in bilbatteriet till husvagnen?
Har solceller på taket så den kommer få ström så länge solen skiner.

Det som drar är mobiler och lampor.
WWY7riJA9INNsGILfejg9Dc2T1NvtHzApgnjYUbpX1KE9MAn8jsHbF8N6rB_XTH2ls43bDadzWzhPL54eyU=l80-w465-h472-nu

Veronica.
Iom att det är ett startbatteri, kommer det inte hålla lika länge som ett förbrukningsbatteri, men det kvittar väl?

Bara montera in och använda tills det inte funkar så bra längre, eller sälj det och köp ett annat

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Veronica. Veronica. skrev:
Iom att det är ett startbatteri, kommer det inte hålla lika länge som ett förbrukningsbatteri,
Varför det? Inser jag inte.
Som för alla batterier gäller det att undvika djupurladdningar.
Tänk på att ha en säker plats där batteriet kan fastsättas. Och det ska finnas ett plastlock ovanpå så att inga metallföremål av misstag kan trilla på båda polerna. Allt sådant jux finns hos båttillbehörsaffärer.

Veronica.
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför det? Inser jag inte.
Som för alla batterier gäller det att undvika djupurladdningar.
Tänk på att ha en säker plats där batteriet kan fastsättas. Och det ska finnas ett plastlock ovanpå så att inga metallföremål av misstag kan trilla på båda polerna. Allt sådant jux finns hos båttillbehörsaffärer.
Ja för att det finns olika typer av batterier, som är bra på olika saker. Bara att du googlar och läser på om olika typer av 12 v batterier

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det har jag gjort en del för jag har själv ett batteri för bodelen i en husbil. Ett startbatteri har ingen kortare livslängd än ett batteri för husvagnsändamål. Ett startbatteri är däremot kapabel till hög kallstartström vilket inte är nödvändig i husvagnen.

Jo ett startbatteri har annan uppbyggnad än förbrukningsbatterier så det funkar sämre i husvagn/båt där strömmen är lägre men under längre tid.

Men ett startbatteri funkar naturligtvis det också, men det slits fortare för dess uppgift normalt är att leverera en hög ström kort tid (start) och sedan återladdas omedelbart så fort motorn startat.

Nej, det handlar i båda fallen om ett vanligt bly-syra-batteri. Man kan såklart spendera hur mycket pengar som helst på maxade AGM eller gel-batterier. Men TS gör klokt i att fastsätta batteriet på ett tryggt sätt och använda det för belysning, radio, mobilladdning mm. Det kommer att fungera finfint!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.