96 022 läst ·
1 428 svar
96k läst
1,4k svar
Bilar som kör för nära cyklist
Stora frågan är ju hur cyklisten ska veta att bilisten kommer att iaktta särskild försiktighet.
Sedan, när det gäller placering på vägbanan, så säger trafikförordningen att fordonet ska placeras så långt till höger som möjligt. Inte längst till höger. Det är alltså en bedömningsfråga om vad som är möjligt för att kunna framföra fordonet säkert. Det vet antagligen bara föraren av det fordonet.
Och slutligen får inte omkörning ske om inte den omkörande lämnar betryggande avstånd i sidled. Hint: det är inte personen i 1500 kg-fåtöljen som avgör vad som är betryggande.
Sedan, när det gäller placering på vägbanan, så säger trafikförordningen att fordonet ska placeras så långt till höger som möjligt. Inte längst till höger. Det är alltså en bedömningsfråga om vad som är möjligt för att kunna framföra fordonet säkert. Det vet antagligen bara föraren av det fordonet.
Och slutligen får inte omkörning ske om inte den omkörande lämnar betryggande avstånd i sidled. Hint: det är inte personen i 1500 kg-fåtöljen som avgör vad som är betryggande.
Jag lär mig saker varje dag, jag tror absolut inte jag är fullärd inom något.kashieda skrev:
Du har rätt cyklar, och mopeder är också fordon givetvis. Men de skall första hand inte visats på vägar. Därav jag skrev motorfordon. Men även Mopeden är ju ett motorfordon så inte ens det är ju rätt
Så lite förtydligande
6 § Vid färd på väg ska fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående ska tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan omM mojjen skrev:
1. den cyklande fyllt 15 år, och
2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Citera gärna hela texten så ingen tror att du försöker förvanska något.
kashieda skrev:
Stora frågan är ju hur cyklisten ska veta att bilisten kommer att iaktta särskild försiktighet.
Här håller jag med på det mesta.
men om jag ändå tänker lite högt. Lag skrivarna har uttryckligen sagt att cyklisten skall iakttaga stor försiktighet om den färdas på en väg. Jag antar att man lägger detta ansvar på cyklisten dels då det rör sig om en oskyddad trafikant, som löper stor risk för liv om något händer på en väg med höga hastigheter. Samt att man inte kan anta att det är en person som är utbildad i de regler som gäller på en trafikerad väg.
Bilisten däremot förutsätts ha denna kunskap, genom sitt körkort Hen skall alltid iaktta försiktighet.
Jag inser också att det alltid måste finans tolkningsutrymme. men då kommer man tillbaka till, försöker man hitta kryphål för att kunna skita i bestämmelserna. eller är det sin säkerhet som man satt först. Om en väg har en god bred väggren. är det då acceptabelt att cykla mitt på vägen, och sen hävda att man är rädd för att cykla närmare kanten. Hypotetiskt, då jag inte tror det är vanligt förekommande.
Eller så tänker man som så, att den som har förtroendet att framföra ett stort, tungt, motorstarkt, kantigt fordon som orsakar ganska många oskyddade trafikanters död tar det största ansvaret. Det är väl inte så orimligt som grundtanke?
Det är väl etta jag skrivit sen mitt inlägg 1.kashieda skrev:
Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan om
1. den cyklande fyllt 15 år, och
2. den högsta tillåtna hastigheten på körbanan är högst 50 kilometer i timmen och i övrigt när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge.
Citera gärna hela texten så ingen tror att du försöker förvanska något.
Jag har aldrig hävdat något annat. Däremot höll jag med att definition av fordon var fel, och ville lyfta ur varför jag skilt ut dem.
[
Det är väldigt rimligt, och förutsätts av en förare med Körkort (Även om det inte alltid sköts) alltid iaktar försiktighet.kashieda skrev:
Men det tar inte bort det faktum att cyklister som vistas på vägen skall iaktta särskild försiktighet. Dvs en förstärkt uppmaning. Givetvis för att det är farligt för dom att vara där om något händer
tror det folk lessnar mest på är när det ligger ett gäng spandextomtar i bredd på en 70 väg i 26kmh när det finns en cykelbana avskiljt vid sidan om vägen. Finns det ingen cykelbana får man väl leka tour de snigeltakt på vägen annars kan man gott hålla sig till den avsedda körbanan för respektive fordon.A atomlab skrev:Folk är du helt dumma i huvudet. Även OM jag skulle få för mig att cykla i väggrenen så kan en bil inte passera mig på säkert avstånd utan att behöva korsa mittmarkeringen. Och för att korsa mitt markeringen måste det vara fritt i motsatt fil. Det spelar alltså ingen roll om man cyklar i väggrenen eller på vägen och 4 i bredd. Man måste ändå kunna köra om och helt kunna nyttja motsatt fil.
Detta är en sådan dum diskution och dom enda förlorarna är inskränkya bilister. Och de offer dessa skördar i sin dumdritighet och oförmåga att framföra ett motordrivet fordon
Jag håller fullt med, dessa vägar måste alltid tillåta blandtrafik med cyklister, då det är orimligt att bygga säkra cykelvägar överallt. Det är ju därför Trf har sina undantag. Jag antar att det är bland annat denna typ av sträckning man syftar på när man talar om hänsyn till färdmålets läge. Det jag förväntar mig är dock att Cyklister när de färdas på väg, svara upp för sin del. Underlätta för trafiken, håll till kanten. Cykla inte i bredd, om det stör trafiken mm. Mao Utsett inte sig själv eller andra trafikanter för onödiga risker..Nötegårdsgubben skrev:
Jag skrev rent av Sydsverige, och med det avses normalt Skåne, Blekinge och södra Halland. Ibland säkert lite mer, men det var ungefär vad jag avsåg.
Det är klart att det finns fler orter som det kan vara försvarligt med cykelvägar mellan än där, men i övriga södra Sverige har motorvägsnäten ofta gjort att vi redan har dubbla vägar där det är som mest trafik. Så eftersom att det finne en motorväg att välja på mellan exempelvis Linköping och Norrköping så tycker jag att folk kan ge fan i att klaga på cyklister på landsvägen där.
Jag har full förståelse för att man kan tycka annorlunda, men långväga cykelvägar tror jag inte är ekonomiskt försvarbart – vilket kanske är ett skäl till att jag försvarar blandtrafiken så ihärdigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 239 inlägg
Ja, inte anser jag att jag har rätt att köra nästan dubbelt så mycket på vägarna eller få dubbelt tillbaka av något annat skattefinansierat bara för att jag betalar nästan dubbelt så mycket i skatt, så jag vidhåller nog att det var bland det dummaste jag läst idag.M mojjen skrev:Det får du göra trots att du betalar mindre.
Sen är du väl två helt olika personer som bilist och cyklist
Inte det som var frågan...
Sen vet jag att jag var extrem i min skrift. Jag ville, på kanske inte världens smidigaste sätt visa att vägarna är inte i första hand till för cyklister. Om nu man skall cykla på vägarna så bör man förstå att det är cyklisten som skall vara extra försiktig, men inte med det sagt att bilister skall sikta på cyklisten. Men jag är tidvis jävligt trött på cyklister som blockerar vägarna genom att cykla i bredd, långt ut i vägarna och , sen blir sura när man försöker köra om och kanske rent av markerar. Eller när de snabbt sträcker ut vänster arm och korsar vägen utan att titta över axeln. Detta råkar jag ut för varje vecka under vår sommar, när det faktiskt är deras skyldighet att lämna företräde.
Helt rätt, det är fel att generalisera. 90% gör rätt för sig, merparten är inte ens ute på bilvägarna.
Barn förstår jag, dom håller man ett extra öga på även om dom inte heller skall vara på vägarna. Om, jag ändå skall generalisera så rör detta huvudsakligen cyklister på tränings cyklar, i full träningsmundering.
Sen är det väl sammas sak på bilisternas sida 90% visar extra hänsyn. 10% är skitstövlar. Hit hör inte jag (I alla fall inte i trafiken).
Trängselskatt har jag också likande kostnad för våra bilar. Lite lägre Fordonskatt då jag kör miljövänligt.
Har heller ingen Båt med V8 så här tar du mig, men jag betalar tillräckligt med bolagsskatt för en schyst båtsemester..
[bild]
Sen finns det väl i laglig mening inget som heter "bilväg"?
I Spanien fick man cykla på vissa sorters motorvägar, har jag för mig. Inte för att jag har några planer på det, men Google föreslog en fyrfilig motorväg när jag bad om en cykelrutt och det var tydligen helt ok.kashieda skrev:
Märkligt nog tycks bilisterna i länder som Spanien och Italien ha betydligt färre problem med sina cyklister.
Har jag aldrig påstått heller. Det var du som lyfte upp skattefrågan.T tanaris skrev:Ja, inte anser jag att jag har rätt att köra nästan dubbelt så mycket på vägarna eller få dubbelt tillbaka av något annat skattefinansierat bara för att jag betalar nästan dubbelt så mycket i skatt, så jag vidhåller nog att det var bland det dummaste jag läst idag.
Sen finns det väl i laglig mening inget som heter "bilväg"?
Jag har aldrig påstått att varken jag eller någon annan har större rätt att köra utifrån skattebetalning. Däremot skrev jag att Vägarna finansieras till stor del genom vägtrafik avgifter, vilekt i stort stämmer. men som jag också medgett så finns ju inga öronmärkningar, utan alla skatter går till stadsbudgeten för att sen distribueras. Mao så kan ju i praktiken All moms bygga vägarna, och vägtrafikavgifterna avlönar våra poliser.
Jag måste också förtydliga jag är inte emot att man cyklar på vägarna. Jag är emot att viss cyklister agerar som att de äger vägarna. Jag skriver detta för hos oss har vi nära tillbud relativt ofta. Merparten situationer jag hamnat i så är det oaktsamhet av cyklisten.
Detta handlar inte om vardags cyklisten, det är oftast motions/tävlingscyklisten, som sannolikt har fokus på annat.
Du menade alltså någon helt annat än vad du faktiskt skrev? Ok.M mojjen skrev:Har jag aldrig påstått heller. Det var du som lyfte upp skattefrågan.
Jag har aldrig påstått att varken jag eller någon annan har större rätt att köra utifrån skattebetalning. Däremot skrev jag att Vägarna finansieras till stor del genom vägtrafik avgifter, vilekt i stort stämmer. men som jag också medgett så finns ju inga öronmärkningar, utan alla skatter går till stadsbudgeten för att sen distribueras. Mao så kan ju i praktiken All moms bygga vägarna, och vägtrafikavgifterna avlönar våra poliser.
Jag måste också förtydliga jag är inte emot att man cyklar på vägarna. Jag är emot att viss cyklister agerar som att de äger vägarna. Jag skriver detta för hos oss har vi nära tillbud relativt ofta. Merparten situationer jag hamnat i så är det oaktsamhet av cyklisten.
Detta handlar inte om vardags cyklisten, det är oftast motions/tävlingscyklisten, som sannolikt har fokus på annat.
"Så till många arroganta cyklister, tyck vad ni vill, men vägarna bekostas genom vägskatt av Bilisterna, och bilisterna har i stort rätten på sin sida här. Så använd Bilisternas vägar, men med tacksamhet, era rättigheter är faktiskt avsevärt mindre än friheterna ni tar er."
Förstår inte riktigt vad du menar. Du Citerar det jag skrev i eftermiddags, mitt första inlägg. Mig veterligen har jag aldrig postat det igen.Nötegårdsgubben skrev:
Däremot har jag svarat på andra citat och svar. Delvis där jag förklarat och pudlat på vissa, andra där jag är av ursprunglig åsikt. Cycklister skall när de kör på väg vara extra uppmärksamma, och framföra sin cykel så de inte påverkar trafiken. Helt enligt gällande lag...